27.01.2014

خمینی گفت آدم باید خودش شاه شود

خودنویس: محمدعلی گرامی می‌گوید از مصطفی خمینی شنیده: «آقام عقیده‌اش این است که آدم باید خودش شاه شود». وی ادامه داد: خمینی گفت با کسرویون درگیر نشوید اما بازرگان را بکوبید.

محمدعلی گرامی مرجع تقلید شیعه ساکن قم، در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های داخلی، با نقل خاطره‌ای از روح‌الله خمینی، گفت: «ما خدمت ایشان در خیابان آذر کوچه حکیم که روضه بود، رفتیم. خدا رحمت کند حاج آقا مصطفی به من می‌گفت که آقام عقیده‌اش این است که آدم باید خودش شاه شود. در خاطرات من هم این هست. منظورش این بود که تا حکومت را نگیریم، کار درست نمی‌شود».

وی هم‌چنین اظهار کرد که خمینی در مقطع پس از درگذشت حسین طباطبایی بروجردی (یکی از روحانیون که به مدت ۱۵ سال تنها مرجع تقلید شیعیان بود) درباره مهدی بازرگان (بعدها نخست وزیر دولت موقت) گفت که وی باید کوبیده شود.

گرامی در این باره با ذکر مقدمه‌ای توضیح داد: «گاهی هم به صورت مکتوب و اینترنتی از طریق سایت ما سوالاتی می‌کنند که شرعی است ولی وقوع خارجی ندارد یا کم است که دشمنان همین سوالات را دست می‌گیرند و می‌گویند این‌ها بی‌کارند و راجع به این مسائل صحبت می‌کنند. مثلا راجع به مساله غریزه جنسی بین زن و شوهر در ماه رمضان سوال غیرمتعارفی بود که ما هم جواب دادیم. به خاطر این‌که ما جواب این مسائل را دادیم، دشمنان هم دست گرفتند که در قم نشسته‌اند و همه حواس‌شان در این مسائل است».

گرامی گفت که مهدی بازرگان هم همین عقاید را درباره روحانیت داشت و ادامه داد: «آن وقت‌ها در همان ایام (یعنی بعد از فوت آقای بروجردی و اوایل شروع مبارزات) ایشان در کوی دانشگاه تهران، در جلسه‌ای که انجمن اسلامی دانشجویان گرفته بودند و از ایشان هم برای سخن‌رانی دعوت کرده بودند، باز از این گوشه‌زدن‌ها و نیش‌زدن‌ها داشت و بعضی روزنامه‌ها هم این مطالب را منتشر کردند. من به امام خمینی دو مطلب را گفتم: یکی این‌که کسرویون خیلی فعالیت می‌کنند و نمونه‌هایی گفتم و یکی هم این که بازرگان اخیرا چنین صحبت‌هایی کرده. ایشان راجع به کسرویون گفتند که فعلا با این‌ها درگیر نشوید ولی درباره آقای بازرگان گفتند بازرگان باید کوبیده شود (با همین تعبیر) ظاهرا ایشان هم گزارشات بسیاری راجع به حمله بازرگان به جامعه روحانیت داشت و بر همین اساس ناگهان تند برخورد کرد و گفت باید کوبیده شود».

وی درباره تندخویی روح‌الله خمینی نیز گفت: «اصلا یکی از علما که آدم‌ بزرگی بودند و همه به عدالت قبول‌شان دارند، به من گله می‌کرد و می‌گفت آقای خمینی خیلی تند است. بسیار متدین و آدم اهل معرفت و اهل عدالت بود، این تعبیر را کرد اما منظورش این بود که با روش ایشان موافق نبودند. مکرر این طیف را داشتیم».

محمدعلی گرامی درباره حسینعلی منتظری قائم مقام مخلوع رهبری در دوران خمینی گفت: «آقای منتظری هم ذاتا انسان بسیار وارسته‌ای بود و هم کارهایی که کرد، برای هواخواهی مردم بود، منتها نمی‌دانم چه جور شد که وسائط کار، کار را خراب کردند».

وی ادامه داد: «مرحوم منتظری به من می‌گفت فلان کس را به خاطر گران‌فروشی، آن‌قدر زده بودند که آثار شلاق‌ها بر بدنش بود. چه کسی این کار را کرده بود؟ رییس کمیته آن زمان. از این شکایات پیش ایشان زیاد می‌آمد و ایشان را تحریک می‌کرد. من خودم یک وقت به ایشان گفتم که آقای منتظری! شما چرا این حرف‌ها را می‌زنی؟ صبر کن، بالاخره شما که قائم‌مقام هستی، یک روزی رهبر می‌شوی، آن موقع افکارت را پیاده کنید. ایشان به من گفتند که یعنی می‌گویی اسم من قائم‌مقام باشد و بنشینم این‌قدر ظلم را ببینم و سکوت کنم؟»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates