31.01.2014

تکذیب مذاکرات «سری» میان ایران و گروه‌های سوری

خودنویس: یک مقام ایران مذاکرات «سری» میان ایران و گروه‌های سوری در سوییس را تکذیب کرد. رضا تقی‌زاده، در این خصوص به «خودنویس» گفت، چنین مذاکراتی از اساس نمی‌توانست صحت داشته باشد.

روز گذشته شبکه خبری الجزیره در خبری فوری اعلام کرد که یک سری گفتگوهای «مخفیانه و سری» میان ایران و گروه‌های سوری در برن پایتخت سوئیس در جریان است.

به‌دنبال این خبر حسین امیر عبداللهیان معاون وزارت امور خارجه «اخبار برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر انجام مذاکرات مخفیانه با حضور نمایندگانی از ایران، دولت سوریه و گروه مخالفان را تکذیب کرد.»

امیر عبداللهیان در گفتگو با ایرنا [2]ضمن اعلام این «تکذیبیه» اما جزییاتی بیشتر ارائه نداد.

آقای رضا تقی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص این خبر به «خودنویس» گفت این خبر بدون تردید صحت ندارد چراکه حکومت ایران هیچگاه نمی‌رود مقابل دوربین‌های بین‌المللی و جایی که هزاران خبرنگار وجود دارد با معارضین سوری گفتگو کند.

به گفته‌ی آقای تقی‌زاده اگر ایران می‌خواست با این گروه مذاکره کند آن را در «عراق یا ترکیه» انجام می‌داد.

این کارشناس مسائل سیاسی اما نکته‌ی مهم در خصوص ارتباط ایران با کنفرانس ژنو ۲ که در حال حاضر در سوییس جریان دارد را سفر نخست وزیر ترکیه به ایران می‌داند.

آقای تقی‌زاده با بیان اینکه ترکیه و ایران در جریان این سفر مذاکرات محرمانه‌ای را در خصوص سوریه انجام دادند، گفت از آنجا که تاکنون هیچ خبری در خصوص این مذاکرات منتشر نشده باید صبر کرد و تحولات کنفرانس ژنو ۲ را نظاره کرد، اگر تغییری در این مذاکرات به بن‌بست کشیده شده پیش آمد یعنی اینکه ترکیه و ایران به تفاهمی در این خصوص رسیده‌اند.

وی می‌گوید نزدیکی احتمالی دو دولت ترکیه و ایران پیرامون سوریه با قدرت گرفتن افراط‌گرایان اسلامی مخالف اسد در سوریه در ارتباط است.

به گفته‌ی تقی‌زاده «از سوی دیگر چند صدایی شدن کردهای سوریه و اعلام دولت خود مختار آن کشور در مرزهای مشترک با ترکیه (گروهی که از شرکت در مذاکرات موسوم به ژنو -۲ خودداری ورزیده)، نگرانی‌های ترکیه از ادامه و تشدید بحران در مرزهای خود را افزایش داده است.»

حمله‌ی ترکیه به مواضع داعش در سوریه

خبر حمله‌ی جنگنده‌های سوریه تایید کننده سخنان آقای تقی‌زاده است. براساس این خبر رسانه‌های ترکیه گزارش کردند که روز گذشته جنگنده‌های ارتش ترکیه یک کاروان وابسته به گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش را در شمال سوریه، هدف قرار دادند. داعش، شاخه نظامی القاعده به شمار می‌آید که در عراق و سوریه فعال است.

ارتش ترکیه در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت این حمله که در منطقه‌ای در مرز سوریه با ترکیه صورت گرفته، به منهدم شدن یک خودروی پیک آپ و یک اتوبوس انجامید.

این برای نخستین بار است که ارتش ترکیه به طور مستقیم با نیروهای مسلح وابسته به القاعده در سوریه درگیر می‌شود.

دستیابی به نتیجه اساسی در مذاکرات ژنو دور از انتظار است

در رویدادی دیگر مرتبط با سوریه اخضر ابراهیمی اعلام کرد که انتظار ندارد مذاکرات صلح یک هفته ای در ژنو بین طرف های متخاصم در سوریه هیچ گونه نتیجه اساسی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنوٰ ابراهیمی گفت: «رو راست ٰ من انتظار ندارم که ما به هیچ چیز اساسی دست یابیم ولی وی خوشحال است که هنوز مذاکرات جریان دارد.»

نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه همچنین گفت که دور اول مذاکرات دولت سوریه و ائتلاف ملی مخالفان در سوئیس، مطابق برنامه، فردا جمعه پایان می یابد.

آقای ابراهیمی در کنفرانس خبری، گفت شکاف کاملا بزرگی میان دو طرف وجود دارد، اما یخ در حال آب شدن است و دو طرف روز جمعه درباره تاریخ دور دیگری از گفتگوها تصمیم خواهند گرفت.

اخضر ابراهیمی افزود گفتگو درباره کمک رسانی به بخش قدیمی شهر حمص نیز که در دست شورشیان است همچنان ادامه دارد.

به آمریکا پیام دادیم به سوریه حمله کند، ما هم وارد جنگ می‌شویم

و در رویدادی دیگر مرتبط با سوریه سهراب صلاحی، رییس سازمان بسیج استادان ادعا کرده ایران به آمریکا هشدار داده بود در صورت حمله نظامی به سوریه با این کشور وارد جنگ شده و به پایگاه‌های آن در منطقه حمله خواهد کرد.

به گزارش رسا [3]٬ آقای صلاحی طی سخنانی در «کارگاه جنگ نرم ویژه استادان بسیجی استان قم» گفته آمریکا چندی پیش نماینده‌ای حامل این پیام که واشینگتن قصد حمله نظامی به سوریه دارد را به ایران فرستاده و خواستار سکوت تهران در قبال این حمله شده بود.

این مقام بسیج اضافه کرده که این نماینده به مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود در صورت سکوت٬ آمریکا آماده است پرونده هسته‌ای تهران را ببندد.

صلاحی اضافه کرده مقام‌های نظام نیز در پاسخ به این درخواست گفتند: «به محض ورود آمریکا به سوریه تمام پایگاه‌های آن‌ها در منطقه مورد حمله قرار خواهد گرفت که این امر باعث عقب‌نشینی آن‌ها شد.»

دولت سوریه متهم به خراب کردن خانه‌های مخالفان

و در خبری دیگر نیز دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی دولت سوریه را متهم کرده که هزاران خانه را در دمشق و حما عمدا و غیرقانونی تخریب کرده است.

براساس گزارش این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر، تخریب خانه های مردم برای تنبیه غیرنظامیان مظنون به حمایت از شورشیان مخالف حکومت صورت گرفته است.

این گزارش ضمن «جنایت جنگی» خواندن این اقدام اسد از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است رسیدگی به اوضاع سوریه را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد.
سیاست [4]

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates