06.02.2014

واکنش ظریف به سخنان معاون وزیر خارجه آمریکا

دویچه‌وله: محمد جواد ظریف در واکنش به سخنان اخیر معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که این کشور آرزوهایی دارد که دست‌یافتنی نیست. ظاهرا منظور او اظهارات وندی شرمن درباره تاثیر تحریم‌ها در شکل گرفتن مذاکرات هسته‌ای است.

معاون وزیر خارجه ایالات متحده که برای تشریح توافق هسته‌ای ژنو به کمیته روابط خارجی سنا رفته بود، تاکید کرد که همانگونه که باراک اوباما نیز پیش‌تر گفته، آمریکا موفق شده برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند و بخش‌هایی از آن را به عقب براند.

محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با ایاد مدنی، رئیس سازمان همکاری‌های اسلامی در واکنش به سخنان وندی شرمن گفت: «باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا قبلا در نشستی گفته بود که آمریکا آرزوهایی دارد ولی شدنی نیست و چون شدنی نیست به دنبال مذاکره برای رسیدن به راه‌حلی براساس واقعیت است.»

به گزارش خبرگزاری فارس وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه (۱۶ بهمن/ ۵ ژانویه) به وندی شرمن توصیه کرد واقعیت‌ها را در نظر داشته باشد و “از بیان حرف‌های ناشدنی حتی برای مصارف داخلی امتناع کند.”

هشدار نسبت به سد شدن راه مذاکرات

معاون وزیر خارجه و سرپرست مذاکره‌کنندگان هسته‌ای آمریکا تاکید کرده که ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی نیازی به غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو و راکتور آب سنگین اراک ندارد.

وندی‌ شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا

وندی‌ شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا

وزیر خارجه ایران می‌گوید سخنان شرمن حتا اگر برای راضی کردن مخالفان داخلی با مذاکرات هسته‌ای و توافق‌های ژنو بیان شده باشد، در آینده مذاکرات اثری منفی دارد و راه رسیدن به توافق‌های نهایی را سد می‌کند.

ظریف می‌افزاید: «مردم ما و همچنین طرف‌های مذاکره با ما می‌دانند هیئت ایرانی ذره‌ای از حقوق ملت ایران کوتاه نمی‌آید و آن را واگذار نخواهد کرد، بنابراین همان طور که در گذشته گفته شد، چنانچه امیال و آرزوهای خود را کنار بگذارند در مذاکرات به نتیجه خواهند رسید.»

وندی شرمن خطاب به اعضای کمیته روابط خارجی سنا اطمینان داد که توافق‌های ژنو موقتی است و برای رسیدن به توافق نهایی باید تکلیف تمام موارد اختلاف با ایران روشن شود.

شرط رسیدن به توافق نهایی

سرپرست مذاکره‌کنندگان آمریکا در گروه کشورهای ۱+۵ در نشست سه‌شنبه سنا همچنین به شرکت‌های خارجی هشدار داد پیش از لغو کامل تحریم‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام نکنند.

اشاره شرمن به سفر یک هیئت تجاری فرانسه به تهران است که مشغول مذاکره با ایران برای بررسی زمینه‌ی همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری احتمالی در این کشور هستند.

توافق هسته‌ای ژنو که سوم آذر به امضا رسید و از سی‌ام دی‌ماه به اجرا گذاشته شد، با مخالفت‌های فراوانی در ایران و آمریکا روبرو شده است.

رابرت منندر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جلسه مشترک با شرمن گفت: «ما در توافق موقت ژنو تحریم‌های موثر بین‌المللی را در معرض خطر قرار داده‌ایم، بی‌آنکه پارامترهائی را که در توافق نهایی انتظارشان را داریم به درستی تعریف کرده باشیم.»

معاون وزیر خارجه آمریکا این نگرانی را ناموجه می‌داند و تاکید می‌کند توافق نهایی و رفع تحریم‌ها تنها زمانی ممکن است که از توقف برنامه‌های مناقشه‌برانگیز ایران اطمینان حاصل شود.

رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته تاکید کرد سیاست گفت‌وگو در کنار فشار تحریم‌ها “موجب شد ایران برنامه اتمی خود را متوقف کند و بخشی از آن را به عقب بازگرداند.” امام جمعه موقت تهران، احمد خاتمی این سخنان را “اراجیف اوباما” خواند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates