08.02.2014

نامه دانشجویان به روحانی در اعتراض به ‘کم‌سواد’ خواندن منتقدان توافق ژنو

بی‌بی‌سی: گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، با ارسال نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به سخنان هفته گذشته او که منتقدان مذاکرات اتمی را “کم سواد” خوانده بود، اعتراض کرده اند.

نویسندگان این نامه خطاب به آقای روحانی گفته اند برداشت آنها از موافقتنامه ژنو این است که نه تنها سازمان تحریم ها علیه ایران فرو نپاشیده، بلکه حقوق مردم ایران هم در این توافق زیرپا گذاشته شده است.
‘امتیازات داده شده با امتیازات گرفته شده تناسب دارد؟’

خبرگزاری فارس که این نامه را منتشر کرده، می‌گوید شمار دانشجویان امضاکننده به ۲۷۰ نفر رسیده اند.

نویسندگان نامه به رئیس جمهور ایران نوشته اند “سئوال اساسی این است که آیا در مذاکرات بعدی راهی جز عبور از خطوط قرمز کشور برای تیم مذاکره کننده باقی مانده است؟ آیا امتیازات داده شده با امتیازات گرفته شده تناسب و توازن دارد؟”

کمتر از یک هفته پیش، آقای روحانی طی سخنرانی در جمع رئیسان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران، ضمن ابراز نظرات خود پیرامون موقعیت و نقش دانشگاهیان در بررسی مسائل کشور، از آنان به خاطر خودداری از اظهارنظر صریح در مورد توافق نامه اتمی ژنو گله کرده بود.

حسن روحانی در جمع رئیسان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سخنرانی کرده بود

او با اشاره تلویحی به منتقدان این توافق نامه، گفته بود “آیا فقط عده‌ای معدود کم‌سواد که از بخش‌های خاصی تغذیه می‌شوند باید حرف بزنند اما بزرگان، دانشگاهیان و اساتید ما سکوت کنند؟”

ساعاتی پس از سخنرانی آقای روحانی، چند نماینده مجلس ایران به این اظهارات واکنش نشان دادند.

حمید رسایی، در تذکری به رئیس جمهور از آنچه که او “ادبیات نامناسب روحانی خطاب به منتقدان توافق ژنو” خوانده انتقاد کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، آقای رسایی گفته است: “برخی از علما، نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس از این توافق نامه انتقاد می‌کنند.”

آقای رسایی یک روز پس از آغاز اجرای توافق ژنو، این روز را در صحن مجلس “تسلیت” گفته بود.

اجرای توافق اتمی ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ از بیستم ژانویه (سی ام دی) به مدت شش ماه آغاز شده است.

از جمله مفاد این توافق این است که برخی از تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در ازای تعلیق غنی سازی ۲۰ درصدی از سوی ایران، متوقف شود.

قرار است دو طرف به زودی مذاکرات جامعی را با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران آغاز کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates