08.02.2014

واکنش وزیر ارشاد به اعتراض رفسنجانی: در ایران سانسور نداریم

رادیوفرانسه: در حالی که اکبر هاشمی رفسنجانی- رییس مجمع تشخیص نظام، به سانسور کتاب‌ها در «نظام اسلامی» اعتراض کرده، علی جنتی- وزیر ارشاد دولت حسن روحانی، مدعی شده که در ایران سانسور وجود ندارد و آن چه از کتاب‌ها حذف می شود، سانسور نیست بلکه اعمال «قانون» است.

درحالی که با گذشت شش ماه از دولت حسن روحانی، وعده‌های این دولت در زمینه کاهش سانسور در ایران محقق نشده، وزیر ارشاد عصر امروز در حاشیه مراسم اختتامیه سی و یکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به خبرنگاران گفت: مواردی که در تعارض با امنیت ملی، اخلاق عمومی و عفت عمومی است باید در کتاب ها اصلاح شوند.

پیش از اظهارات وزیر ارشاد، هاشمی رفسنجانی در سخنرانی خود در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: برخلاف نظام اسلامی است که دست و پای آزاداندیشان را در جامعه ببندیم و قلم آنها را بشکنیم و کتاب‌ها را سانسور کنیم.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: درست نیست که ما چنانچه کسی را به چیزی متهم کردیم و او را به زندان بردیم، به خانه و محل کار او برویم که ببینیم در آنجا چه چیزی نوشته تا با استفاده از این نوشته و تفکرات، وی را محاکمه کنیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: آنها که می‌خواهند عقل مردم را در بند کنند، نسبت به حق بشریت جنایت می‌کنند. اكنون در بسیاری برخوردها، پلیس‌ها، امنیتی‌ها و حتی دادگاه‌های کشور به دنبال این هستند که ببینند تفکرات مجرم چیست. این در حالی است که این اقدام آنها از جرم‌های بسیار بزرگ به حساب می‌آید.

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، امیدهایی در همه عرصه‌ها از جمله عرصه کتاب به وجود آمد.

علی جنتی- وزیر ارشاد پیشنهادی دولت، پیش از آن که زمام وزارت ارشاد را در اختیار بگیرد، قول داد اصل «مدارا و تساهل فرهنگی» را اجرا کند. همچنین وعده حذف سانسور قبل از چاپ کتاب، یکی از طرح‌های جنجالی وزیر ارشاد کنونی بود اما در نهایت این طرح با شکست مواجه شد و نتیجه‌ای نیافت.

اعتراض هاشمی رفسنجانی به وضعیت سانسور در ایران، درحالی است که در دولت هشت ساله خود وی، سانسور کتاب‌ها به شدت اعمال شد. برخی بر این باورند که بهبود وضعیت فرهنگ و کتاب در دوران حسن روحانی همچون دوران هاشمی رفسنجانی، در اولویت برنامه‌های دولت نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates