09.02.2014

مجلس ایران کمک به ۵۱ موسسه غير دولتی و حقوقی را بازگرداند

رادیوفردا: در حالی که کميسيون تلفيق بودجه در جلسه صبح يکشنبه، کمک دولت به ۵۱ موسسه غير دولتی و حقوقی را از لايحه بودجه سال آينده حذف کرده بود، در نوبت بعد از ظهر جلسه علنی، ارائه مجدد کمک مالی دولت به اين موسسه‌ها را تصويب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی لاريجانی، ریيس مجلس شورای اسلامی هنگام رای‌گيری برای بازگرداندن جدول شماره ۱۷ که مربوط به کمک به این موسسات است، گفت: «اين برای اسلام است، در رای‌گيری آن شرکت کنيد.»

يکی از موسسه‌هايی که با حذف جدول شماره ۱۷ بودجه، کمک مالی چند ميليارد تومانی دولت به آنها حذف می‌شد، بنياد حکمت اسلامی صدرا بود که ریيس آن محمد خامنه‌ای، برادر بزرگتر رهبر جمهوری اسلامی است. موسسه ديگر، بنياد بين‌المللی غدير بود که ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری رياست آن را بر عهده دارد.

«مرکز اسناد انقلاب اسلامی به رياست روح‌الله حسينيان، سازمان تبليغات اسلامی، بنياد دعبل خزاعی، سازمان تبليغات اسلامی، ستاد احيای امر به معروف و نهی از منکر، بعثه مقام معظم رهبری در حج و زيارت، جشنواره عمار، هيئت رزمندگان اسلام و دانشگاه امام صادق» از موسساتی هستند که مشمول کمک نقدی حدود ۱۲۰ ميليارد تومانی و کمک غير نقدی حدود ۷۰ ميليارد تومانی دولت خواهند شد.

اين کمک‌ها البته به جز بودجه سالانه اين موسسات و ديگر ارقام احتمالی‌ است که آنها از نهادهای ديگر دريافت خواهند کرد.

غلامعلی جعفرزاده ايمن‌آبادی، عضو کميسيون تلفيق مجلس، صبح يکشنبه ۲۰ بهمن، اعلام کرد که جدول شماره ۱۷ لايحه بودجه که درباره «کمک مالی به موسسات فرهنگی بود»، حذف شده است.

او افزود که «مقرر شد اين موسسات تحت نظر سازمان مربوطه قرار گيرند.»

احمد بخشايش، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، روز هشتم بهمن، خواستار حذف جدول شماره ۱۷ شده و گفته بود: «بنياد سعدی، بنياد حکمت اسلامی صدرا و موسسه اسراء، برای چه پول می‌گيرند و اسامی پرطمطراقی مثل مهدويت و شرکت‌های مختلف برای چه پول می‌گيرند؟»

به گفته آقای بخشايش، کمک دولت به اين موسسات «پول بيت‌المال است که هدر می‌رود».

اما در جلسه بعد از ظهر يکشنبه ۲۰ بهمن، نصرالله پژمانفر، عضو کميسيون فرهنگی که پيشنهاد بازگشت به لايحه دولت درباره جدول شماره ۱۷ را داده بود، گفت که «اين مجموعه‌ها با کمترين هزينه مهم‌ترين خواسته‌های نظام را تامين می‌کنند.»

آقای پژمانفر تاکيد کرد: «دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل فرهنگی ايجاب می‌کند که از اين مسائل حمايت کنيم.»

ریيس مجلس ایران هم گفته که «دولت به مسئله فرهنگی کم توجهی کرده» و افزود: «همين مقدار مختصری که دولت داده نيز در کميسيون تلفيق حذف کرديم در حالی که اعتبارات بخش فرهنگ کم است و بايد بيش از اينها کمک می‌کرديم.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates