12.02.2014

ناصر هادیان کیست/ از حضور در سنای آمریکا تا عضویت در پروژه «ردیف ۲»

جهت اطلاع: استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران که در مقاله «ابتکار یکجانبه در موضوع هسته‌ای» پیشنهاد ارائه امتیاز بدون درخواست گرفتن امتیاز را مطرح می‌کند، فردی است که در سال ۱۳۷۵ در کنفرانس ضدروحانیت در انگلیس شرکت داشته و البته با هوشنگ امیراحمدی دلال رابطه ایران و آمریکا سابقه دوستی دارد.
ناصر هادیان کیست/ از حضور در سنای آمریکا تا عضویت در پروژه «ردیف ۲»
به گزارش عصر امروز «ابتکار یکجانبه در موضوع هسته ای» این عنوان گزارشی است که دو روز قبل در روزنامه اصلاح طلب بهار منتشر شد.

یادداشتی به قلم ناصر هادیان استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران که در آن پیشنهاد ” امتیاز دادن و نخواستن امتیاز” را مطرح کرده و می گوید: آنچه باز هم مسلم است آن است که تداوم مسیر پیشین در پرونده هسته‌ای دیگر به صلاح نیست. اما راه‌حل چیست و چه باید کرد که ضمن حفظ منافع کشور و حقوق هسته‌ای بتوان موضوع هسته‌ای را حل کرد؟ یکی از پاسخ‌ها در سیاست «ابتکار یکجانبه» نهفته است.

تاکنون موضوع هسته‌ای، عمدتا تمرکز بر معامله (بده – بستان) بوده است، اما سیاست «ابتکار یکجانبه» خروج از این چارچوب را پیشنهاد و یک اقدام اعتمادساز یک‌طرفه را توصیه می‌کند. در واقع در موضوع هسته‌ای، دستگاه دیپلماسی ایران باید دست به یک «ابتکار یکجانبه» اعتمادساز بزند. بدون آن‌که بخواهد ما‌به‌ازا و امتیازی در قبال آن دریافت کند. این «ابتکار یکجانبه» اعتمادساز می‌تواند در هر یک از حوزه‌های شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای (transparency)، اقدامی در راستای ارتقای نظام راستی‌آزمایی Varification)، یا عدم ‌اعمال حقی از حقوقمان باشد.

نویسنده در این مقاله به تشریح ابعاد دیگر این ابتکار می پردازد و آنرا راه حل برون رفت موضوع هسته ای از بن بست معرفی می کند. اما برای شناخت و درک بهتر مفهوم این یادداشت و عقاید نویسنده آن باید کمی هادیان را بیشتر بشناسیم.

هادیان؛ از تحلیلگری در مرکز تحقیقات استراتژیک تا اتاق فکر مذاکرات هسته ای

نام هادیان در سال های گذشته و در دولت احمدی نژاد بیشتر به عنوان استاد و تحلیل گر حوزه روابط بین الملل شنیده می شد که بیشتر در روزنامه های اصلاح طلب به بیان مواضع خود می پرداخت.

وی در کنار این عنوان، به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلح نظام نیز رفت و آمد دارد و پژوهشگر ارشد این مرکز نیز محسوب می شود؛ بدون شک این حضور در مرکز توانسته رابطه خوبی میان وی و رئیس جهور فعلی برقرار کند.

اما نام ناصر هادیان تا پیش از انتشار این یادداشت با موضوع دیگری در رسانه ها مطرح شد. ” عضویت در اتاق فکر مذاکرات هسته ای در دولت روحانی ” نام هادیان را دوباره به رسانه ها کشاند. البته وزیر امور خارجه تلویحا وجود چنین اتاق فکری را تکذیب کرد ولی رسما از عدم عضویت و بکارگیری افراد نام برده شده برای حضور در این جمع حرفی به میان نیاورد.

پیشنهاد دهنده مذاکره مستقیم با آمریکا

هادیان در مصاحبه‌ای در ۲۵ تیرماه امسال تاکید می کند که جمهوری اسلامی ایران باید به مذاکره رودر رو با آمریکا روی بیاورد و نیازی به داشتن رابطه و واسطه ماننده ۵+۱ نیست.

وی در این گفت و گو تاکید می کند : به هر حال در حال حاضر برای حل مساله هسته‌ ای بهترین چارچوبی که می توان انتخاب کرد همین ۱+۵ است. اما برای موضوعات دیگر نه. من خیلی موافق یک گفت وگوی دو طرفه هستم، من مخالف آن هستم که ما رابطه با امریکا را با واسطه انجام دهیم. ما احتیاجی به میانجی نداریم و باید رو در رو بنشینیم و گفت وگو کنیم.

چه کسی هادیان را به سنای آمریکا برد

” سخنرانی در سنای آمریکا ” این موضوعی است هیچ اطلاعات دقیقی در فضای مجازی درباره آن وجود ندارد. ولی شخص هادیان در جایی به آن اشاره می کند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی در سخنرانی خود در نوزدهمین نشست دیپلماسی ایرانی در هفتم آبان ماه ۱۳۹۱ موضوع جامع بودن دستور کار مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا را مطرح می کند و می گوید: این بحث را من برای اولین بار در سنای آمریکا مطرح کردم که دستور کار مذاکرات ایران و آمریکا باید جامع باشد و نه محدود. یعنی به هیچ وجه نفع ما در تعامل گزینشی با آمریکا نیست.

حضور هادیان در سنای آمریکا چگونه رخ داده است؟ این سوالی است که پاسخ آن در رابطه وی با موسسه ” سیرا ” یا همان « مرکز مطالعات و تحقیقات مسائل ایران » باز می گردد.

هوشنگ امیر احمدی یکی از چهره های معروف علاقه مند به میانجیگری در رابطه ایران و آمریکا عضو فعال موسسه سیرا محسوب می شود.

امیر احمدی درباره این موسسه می گوید: فعالیت هایم در «سیرا» موجب شد که رابطه خوبی بین روشنفکران داخل و خارج کشور برقرار شود.

هوشنگ امیر احمدی در سال ۷۴ و ۷۵ دو همایش با عنوان های «گذر از سیستم ولایت فقیه به کثرت گرایی» در آمریکا و « ایران پس از آخوندیسم » در شهر کاونتری انگلیس برگزار کرد.

در میان ایرانیان حاضر در همایش برگزار شده در شهر کاونتری انگلیس در کنار نام هادی سمتی، عضو حزب مشارکت و عزت الله سحابی، عضو نهضت آزادی، از ناصر هادیان نیز به عنوان مهمان این همایش نام برده شده است.

کیان تاجبخش: هادیان عضو پروژه ” ردیف ۲” بود

البته با جست و جوی بیشتر می توان نام هادیان را در جای دیگری نیز پیدا کرد.

کیان تاجبخش یکی از افراد دستگیر شده در فتنه سال ۱۳۸۸ در حاشیه اولین جلسه رسیدگی به اتهامات خود در نشست خبری از هادیان نام برد.

وی در معرفی پروژه مذاکره و گفت و گوی نیمه پنهان میان ایران و آمریکا موسوم به “ردیف ۲” می گوید: «عوامل مستقیم فعال در پروژه “ردیف ۲” آقایان «ناصر هادیان» و «هادی سمتی» بودند که به سوئد و سوئیس می‌رفتند و جریانات دیگر یعنی احزاب سیاسی اصلاح طلب مانند حزب مشارکت نیز از طریق این افراد با نهادهای آمریکایی ارتباط برقرار می‌کردند و اشخاصی چون مصطفی تاج‌زاده و سعید حجاریان از طریق عوامل پروژه مذکور در قالب پروژه‌های تحقیقاتی و عملیاتی با بنیاد سوروس و دیگر موسسات فعال در عرصه انقلاب‌های رنگین ارتباط برقرار می‌کردند.»

باید منتظر ماند و دید آیا نظرات و مشی هادیان در دیپلماسی هسته ای و بین المللی ایران در دولت یازدهم چه جایگاهی خواهد داشت و آیا اساسا چنین تفکری در دولت اعتدال گرا جایی دارد؟

فعالیت های هادیان و تعریف آلبرایت از فرزندان فکری اش

البته در سال های رفت و آمد افرادی نظیر هادیان به اروپا و آمریکا و شرکت آنان در کنفرانس ها و همایش های گوناگون، مادلین آلبرات وزیر امور خارجه وقت آمریکا که نزدیکی قابل توجهی با لابی صهیونیستی آمریکا داشت درباره امثال این افراد با عنوان “فرزندان فکری ” خود یاد می کند و می گوید: من به فرزندان فکری‌ام در ایران امیدوارم.
مرجع : خبرگزاری فارس

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates