13.02.2014

گزارش بانک مرکزی: مواد غذایی گران شد

خودنویس: براساس گزارش بانک مرکزی پنج گروه مواد غذایی با افزایش قیمت مواجه شدند. در همین حال صندوق بین‌المللی پول در این گزارش خبر از وضعیت وخیم اقتصادی در ایران داد.

به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس گزارش بانک مرکزی در یک ماهه منتهی به ۱۸ بهمن ماه سال جاری قیمت ۳ گروه مواد خوراکی کاهش، ۵ گروه افزایش و ۳ گروه نیز ثابت بود.

در همین حال گروه لبنیات، تخم مرغ، برنج، سبزیجات، قند و شکر و روغن نباتی ثابت بود.

براین اساس گوشت مرغ و چای گران شد.

در همین راستا صندوق بين‌المللی پول که بعد از دو سال کارشناسان خود را به ايران فرستاده، طی گزارشی از وضعیت وخیم اقتصاد ایران خبر داده است.

این نهاد معتبر مالی گزارش کرده که بی‌کاری و تورم بالايی بر کشور حاکم است و علایم تضعيف بانک‌ها نيز مشاهده می‌شود که اين شوک‌ها باعث تضعيف ساختاری اقتصاد شده است.

صندوق بين‌المللی پول پيش‌بينی کرده است که با در نظر گرفتن تبعات افزايش قيمت سوخت که در دستور دولت قرار دارد، تورم در پايان سال جاری ميلادی پتانسيل کاهش به ۱۰ تا ۱۵ درصد را نيز دارد.

اين نهاد بين‌المللی در پایان نوشته است که ايران در دوراهی قرار دارد؛ ريسک ادامه مسير موجود که می‌تواند تداوم رشد اقتصادی پايين و تورم بالا را برای ايران به همراه داشته باشد، يا شروع اصلاحات پيشرفته برای تقويت ثبات، سرمايه‌گذاری و بهره‌وری که از مسير اصلاحات زيربنايی و در چارچوب‌های حمايت‌های توليدی، کارگری و بازارهای اعتباری می‌گذرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates