28.01.2013

ايران: انفجاری در سايت هسته‌ای فردو رخ نداده است

رادیوفردا: دو روز پس از انتشار گزارش‌هايی در سايت های آمريکايی در زمينه وقوع «انفجاری سهمگين» در سايت هسته‌ای فردو در اطراف قم، و در حالی که دو وزير اسرائيلی از اين خبر «استقبال» کرده و آن را «جالب» دانسته بودند، سه مقام ارشد جمهوری اسلامی ايران چنين رخدادی را تکذيب کردند.

به گزارش رسانه های خبری ايران، علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران شامگاه يکشنبه، هشتم بهمن، با انتقاد از «اين دست رفتارهای غرب» گفت: «بر اساس تحقيقات صورت گرفته از مسئولان سازمان انرژی اتمی ايران، اين مسئله به هيچ عنوان در هيچ ابعادی صحت ندارد».

آقای بروجردی افزود: انتشار اين گزارش ها، بخشی از «شوی تبليغاتی غرب در آستانه از سرگيری مذاکرات هسته ای (بين ايران و گروه ۱+۵) است تا بر روند و نتيجه مذاکرات اثر بگذارد».

همزمان، سيد شمس الدين بربرودی، قائم مقام رييس سازمان انرژی اتمی ايران، نيز اين گزارش ها را رد کرد و گفت: «تاسيسات فردو هيچ گونه انفجاری به خود نديده است».

مسعود جزايری، معاون فرهنگی و امور بسيج ستاد کل نيروهای مسلح، نيز روز دوشنبه در پاسخ به اين سوال که آيا انفجاری در سايت فردو رخ داده است، گفت: من انفجار در سايت فردو را تکذيب می‌کنم.

وبسايت آمريکايی WND که وابسته به محافظه کاران است، روز شنبه به نقل از افرادی که آنها را مهره های اطلاعاتی پيشين در جمهوری اسلامی معرفی کرده بود، نوشت که انفجاری «مهيب» در روزهای گذشته در سايت اتمی فردو در قم رخ داده است و تمامی ۲۴۰ کارشناس هسته ای و کارکنان آن در دل کوه گرفتار شده و وضعيت اضطراری در محل برقرار است.

اين وب سايت افزوده بود که جمهوری اسلامی به سختی در تلاش است تا از انتشار اين خبرها جلوگيری کند و لذا منطقه را زير پوشش مقررات سختگيرانه قرار داده و رفت و آمد افراد عادی را قطع کرده و بزرگراه قم- تهران تحت کنترل است.

سايت WND مدعی شده بود که انفجار موجب انهدام تاسيسات زيربنايی در شعاع ۲۴ کيلومتری شده و حتی نيروهای امدادی نيز نتوانستند به اعماق کوه نفوذ کنند.

اين گزارش ها ادعا کرده بود که انفجار پيش از ظهر دوشنبه گذشته (يک روز پيش از انتخابات اسرائيل) رخ داده است اما ارتباط انفجار را با موعد انتخابات اسرائيل توضيح نداده بود.

وبسايت آمريکايی يادشده اين گزارش ها را به نقل از رضا کهليلی و نيز حميدرضا ذاکری که خود را از عوامل پيشين نهادهای مهم اطلاعاتی ايران معرفی کرده و مدعی هستند که هنوز ارتباط هايی با همکاران خود در اين نهادها دارند، منتشر کرده بود.

در پاره ای از گزارش ها از کهليلی با نام «خليلی» ياد شده است. او نويسنده کتابی در باره نهادهای اطلاعاتی ايران است و مدعی است که اکنون با برخی از موسسات تحقيقاتی آمريکا همکاری دارد.

جمهوری اسلامی ايران تاييد می کند که سايت فردو را برای درامان ماندن از گزند حملات هوايی احتمالی اسرائيل و ديگرمخالفان برنامه هسته ای ايران، در دل کوههای قم، و در عمق ۹۰ متری زمين برپا کرد.

گزارش ها در مورد غنی سازی اورانيوم در فردو، نگرانی آژانس بين المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی را برانگيخته است و نخست وزير اسرائيل بارها گفته که در مذاکرات هسته ای، ايران بايد تعهد بدهد که اين سايت را کاملاً برچيند.

گزارش وبسايت WND روز يکشنبه از سوی رسانه های اسرائيل و نيز بسياری از نشريات و وبسايت های اروپايی، بويژه در آلمان، نقل شد و نشريه «دی ولت» نوشت که اگر اين خبر درست باشد، سخن از وخيم‌ترين نوع خرابکاری در تاسيسات هسته ای ايران تا کنون بوده است.

روزنامه بريتانيايی ساندی تايمز نيز مدعی شده است که «يک مقام اسرائيلی وقوع انفجار در فردو» را برای خبرنگار اين روزنامه در تل آويو تاييد کرده ولی گفته است که «ما خودمان هنوز دقيقاً نمی دانيم چه رخ داده است و درحال گردآوری اطلاعات در باره اين رخداد مهم هستيم».

جمهوری اسلامی ايران در سالهای گذشته اسرائيل و آمريکا را در مظان اتهام تلاش برای ضربه زدن به برنامه هسته ای ايران دانسته و قتل شماری از دانشمندان و مهره های ديگر مرتبط با برنامه اتمی ايران را به موساد اسرائيل نسبت داده است.

سران نهادهای اطلاعاتی در اسرائيل طی اين سالها در سخنانی تلويحی و گاه مستقيم، از تلاش موساد و نهادهای ديگرخود برای وارد کردن ضربات بويژه از نوع سايبری، به سيستم های کاربردی در سازمان انرژی اتمی ايران و مراکز هسته ای مهم مانند بوشهر و غيره سخن گفته و گاه نيز به آن «افتخار» کرده و گفته اند که تعويق های پی درپی در برنامه هسته ای ايران به خاطر اين نوع تحرکات بوده است.

موشه بوگی يعلون، ژنرال ذخيره اسرائيلی و عضو ارشد حزب ليکود، که از او به عنوان يکی از دو گزينه احراز پست وزارت دفاع در دولت جديد اسرائيل نام برده می شود، روز يکشنبه در مصاحبه ای با راديوی سراسری اسرائيل، در پاسخ به پرسشی در مورد اينکه از انفجار هفته گذشته در فردو چه می داند، تنها گفت: «من هم اين را در روزنامه های امروز خواندم. جالب است».

همزمان، آوی ديختر وزير دفاع شهروندی اسرائيل نيز يکشنبه در مصاحبه با رسانه های اين کشور گفت: «هر عملياتی در مورد ايران که در آن مردم عادی کشته نشوند اما به سرمايه های اين کشور لطمه بزند، خبرهای خوبی است و از آن استقبال می شود».

اهود باراک وزيردفاع اسرائيل در آخر هفته گذشته در مصاحبه با وبسايت آمريکايی «ديلی بيست» گفته بود که آمريکا طرح هايی برای گزينه نظامی در مورد ايران تهيه کرده که اکنون طبق خواسته اسرائيل، مانند «جراحی ليزری» عليه تاسيسات هسته ای ايران است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates