16.02.2014

تدبیر دولت روحانی با شبکه ملی- اینترنت اسلامی

خودنویس: دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از تدوین طرح جامع اینترنت اسلامی خبر داد و گفت که این شورا به وزارت ارتباطات مهلت یک ماهه داده است تا سیاست‌های شبکه ملی ارتباطات را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کند.

به گزارش مهر ، محمدحسن انتظاری هدف از راه اندازی شبکه ملی ارتباطات را سالم‌سازی فضای مجازی عنوان کرد و گفت که گسترش هویت اسلامی از مهم‌ترین مباحث اساسی کشور است.

وی درباره نحوه تدوین طرح جامع اینترنت سالم گفت: «اعضای فرهیخته‌ای در کارگروه تخصصی فرهنگی اجتماعی در حال تهیه سیاست راه‌بردی این بخش هستند که پس از تدوین نهایی به صحن شورای‌عالی فضای مجازی برده می‌شود.»

انتظاری طرح جامع اینترنت سالم در دولت حسن روحانی را متفاوت از طرح «اینترنت پاک» دولت دهم می‌داند و می‌افزاید که در این طرح مجموعه‌ای از چند نظام از جمله پالایش، محتوا و آموزش اجرا خواهد شد.

وی درباره نحوه و چگونگی پالایش فضای مجازی اطلاعات بیشتری به خبرنگاران نداده است.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با اعلام این‌که مصوبه این شورا درباره شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات ابلاغ شده، گفت: «این وزارت‌خانه ظرف یک ماه آینده زمان خواهد داشت تا سیاست‌های تعرفه‌ای این شبکه، نحوه رقابت پذیربودن و سیاسته‌ای رقابتی آن را در قبال سایر شبکه‌های موجود در کشور به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کند.»

وی در این‌باره افزود: « وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف به تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات است و نحوه تامین پهنای باند دسترسی به اینترنت و شرایط مرتبط با این شبکه باید از سوی وزارت ارتباطات ارائه و به الزامات پاسخ داده شود.»

بحث شبکه ملی اينترنت یا همان شبکه ملی اطلاعات در سال ۸۴ و در ابتدای دولت احمدی نژاد مطرح و مهم‌ترین علت راه اندازی این شبکه کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد.

بنا بر اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شبکه‌‌ ملی اطلاعات متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده‌ی توسعه یافته داخلی دولتی و غيردولتی و هم‌چنين زيرساخت‌های نرم‌افزاری است که در سراسر کشور اجرا خواهد شد. اين شبكه ظرفیت لازم برای «نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی درکشور به منظور توسعه‌ی خدمات الکترونیکی» و «دسترسی به اینترنت» از طريق بستر ارتباطی باند پهن‌ سراسری برای کاربران خانگی، کسب‌ وکارها و دستگاه‌های اجرایی را فراهم می‌كند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates