17.02.2014

راه‌اندازی تلویزیون سپاه؛ تکذیب رسمی، تایید تلویحی

دویچه‌وله: روابط عمومی سپاه پاسداران وابستگی شبکه تلویزیونی تازه‌تاسیس “عصر” به خود را تکذیب کرد. با این همه در توضیحات ارائه شده مشخص است که تولید برنامه‌های این شبکه توسط نهادهای زیرمجموعه سپاه انجام می‌شود.

شبکه تلویزیونی “عصر” که خبر راه‌اندازی آن از چند ماه پیش منتشر شد سرانجام کار خود را آغاز کرد. در رسانه‌های داخلی این فرستنده رادیو تلویزیونی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی شده است.

روابط عمومی سپاه، یک‌شنبه ۲۷ بهمن در واکنش به گزارش‌هایی که از آغاز فعالیت “نخستین تلویزیون خصوصی” خبرداده‌اند مدعی شد: «سپاه پاسداران هیچگاه درصدد راه‌اندازی رادیو- تلویزیون خصوصی نبوده و شبکه “عصر” نیز از شبکه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.»

خبرگزاری فارس، وابسته به نیروهای امنیتی و نظامی، شهریور ماه سال جاری از راه‌اندازی شبکه‌ای به نام “عصر” یا “کوثر” خبرداده بود که قرار بوده از ابتدای مهرماه به موضوع‌هایی نظیر “دفاع مقدس، اندیشه‌های اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی” بپردازد.

سرانجام رایزنی‌های سپاه

سایت خبری “آینده آنلاین” دوم آذرماه بدون نام بردن از سپاه از راه‌اندازی یک شبکه جدید توسط “یکی از نهادها” گزارش داد و نوشت: «برخی مسئولان فرهنگی این نهاد که منتقد برنامه‌های صدا و سیما هستند و آنها را به حد کافی انقلابی نمی‌دانستند، از مدت‌ها قبل رایزنی‌های گسترده‌ای را برای راه‌اندازی شبکه‌ای جدید آغاز کرده بودند.»

مطابق این گزارش، پس از مقاومت سازمان صدا و سیما که مایل به از دست دادن موقعیت انحصاری خود نیست “این گروه پیشنهاد می‌کنند شبکه مذکور به اسم سازمان صدا و سیما راه‌اندازی شود، اما تولید محتوا و مدیریت آن بر عهده خودشان باشد.”

رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران در بیانیه‌ای که ۲۷ بهمن منتشر شد ادعا کرد که شبکه “عصر” مانند شبکه‌های دیگر “رسانه ملی” فعالیت می‌کند و “سازمان مردم‌نهاد اوج” تنها در تأمین و تولید بخشی از نیازمندی‌ها به این شبکه کمک می‌کند.

رمضان شریف حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد را “از وظایف ذاتی سپاه” عنوان کرده و می‌افزاید که این نهاد در همین چارچوب از برخی فعالیت‌های “سازمان فرهنگی و هنری و رسانه‌ای اوج” پشتیبانی می‌کند.

سازمانی برای “ایجاد موج تبلیغاتی”

“سازمان اوج” که شریف آن را تشکلی “مردم‌نهاد” معرفی می‌کند به “قرارگاه شهید باقری” وابسته است. این تشکیلات تابستان سال ۹۰ شکل گرفت و هدف آن با انتقادهای سپاه نسبت به فعالیت صدا و سیما، آنگونه که سایت “آینده آنلاین” نقل کرده، کاملا شبیه است.

پایگاه اینترنتی قرارگاه یادشده درباره علت شکل‌گیری سازمان اوج می‌نویسد: «دستگاه‌های دولتی برآمده از انقلاب اسلامی و فعال در زمینه‌ی رسانه علی‌رغم گسترش کیفی قابل توجه نسبت به مقطع تأسیس، در استفاده از بخش عظیمی از ظرفیت رسانه‌ای و تبلیغاتی نظام ناتوان بوده‌اند.»

در ادامه این معرفی‌نامه آمده است: «قسمت عمده‌ای از این مشکل، از عدم انسجام یا کمبود مدیران و تولیدکنندگان کارآمد و دغدغه‌مند نشأت می‌گیرد. سازمان هنری – رسانه‌ای اوج در تابستان ۱۳۹۰ و در پی احساس چنین مشکلی فعالیتش را آغاز نمود.»

سازمان اوج “تولید محصولات گرافیکی برای فضاسازی و ایجاد موج‌های تبلیغاتی” را از دیگر فعالیت‌های خود مطرح می‌کند که نمونه‌ی آن بنرهای جنجال برانگیز “صداقت آمریکایی” در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای ژنو است.

شبکه تلویزیونی سازمان “مردم‌نهاد”

بیلبوردهای موسوم به “صداقت آمریکایی” به بهانه ۱۳ آبان، سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران تهیه شده اما پخش وسیع آن با آغاز مذاکرات هسته‌ای در ژنو همزمان بود.

نصب این بیلبوردها که ظاهرا بدون مجوز و با پشتیبانی نیروی انتظامی انجام شد به بحث‌های فراوانی دامن زد و موضوع به مجلس و شورای شهر تهران نیز کشید. جمع‌آوری این بنرهای تبلیغاتی نیز با اعتراض‌هایی از سوی برخی اصولگرایان روبرو شد.

سایت شبکه ایران، ارگان رسانه‌ای دولت، در گزارشی که روز دوم آبان منتشر کرد، نوشت که موسسه رسانه‌ای – هنری “اوج” که این بیلبوردها را تهیه کرده قرار است شبکه ۲۲ صدا و سیما را با موضوع “دفاع مقدس” مدیریت کند.

موسسه “اوج” یک سال پیش از آغاز به‌کار تلویزیون “عصر” در پایگاه اینترنتی “قرارگاه شهید باقری” نوشت که این مجموعه “توانسته است در طول فعالیت خود برنامه‌های متنوع تلویزیونی در قالب فیلم داستانی، مستند، مسابقه‌ی تلویزیونی، سرود و نماهنگ و… را تولید نماید که ان‌شاءالله در آینده به تدریج از تلویزیون پخش خواهند شد.”

از سوی دیگر پذیرفتن ادعای روابط عمومی سپاه در “مردم‌نهاد” بودن سازمانی که دست‌کم بخشی از مدیریت شبکه “عصر” را در اختیار گرفته دشوار می‌نماید.

در ایران فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی در انحصار سازمان صدا و سیما است که رئیس آن را رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌کند و حتا دولت اجازه داشتن یک شبکه مستقل را ندارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates