18.02.2014

سرانجام رئیس دانشگاه تهران عزل شد

تابناک: پس از اینکه بارها شایعه عزل فرهاد رهبر بر سر زبان‌ها افتاد و تکذیب شد، سرانجام این اتفاق رقم خورد؛ اتفاقی که ‌احتمالا اظهار‌نظرهای متعددی را رقم خواهد زد، به ویژه آنکه دوران ریاست رهبر در دانشگاه تهران، با حواشی گوناگونی روبه‌ىو بوده و موافقان و منتقدان بسیاری داشته است.

وزیر علوم فرهاد رهبر را از ریاست دانشگاه تهران برکنار کرد.

به گزارش «تابناک»، صبح امروز رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فرهاد رهبر را از ریاست دانشگاه تهران برکنار کرد.

بر پایه آخرین اطلاعات به دست آمده، محمدحسین امید، معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حفظ سمت، سرپرستی دانشگاه تهران را بر عهده گرفت.

مهدخت بروجردی، مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأیید این خبر گفت: در یک نامه تشکرآمیز از دوره ریاست دکتر رهبر در دانشگاه تهران تقدیر شده است.

وی افزود: محمدحسین امید، معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حفظ سمت، ‌‌سرپرست دانشگاه تهران ‌شد‌.

پیش از این، روز گذشته، خبر رسیده بود که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران، کارگروهی تشکیل داد که اعضای آن به جمع‌بندهای لازم برای برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران رسیدند.

این در حالی است که پیش از این، بار‌ها در مقاطع گوناگون، به ویژه با بر سر کار آمدن دولت یازدهم، شایعه عزل فرهاد رهبر به گوش می‌رسید، ولی هر بار تکذیب می‌شد.

سرانجام رئیس دانشگاه تهران عزل شد

رهبر خبر عزل خود را تأیید کرد

رهبر در واکنش به خبر عزل خود به مهر گفت: وزارت علوم این موضوع را با من در میان گذاشته و خبر درست است؛ اما هنوز حکمی مبنی بر برکناری‌ام به دستم نرسیده؛ بنابراین، تا ‌دریافت حکم، در این دانشگاه در حکم رئیس حضور دارم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره جانشین وی گفت: شنیده‌ام که معاون اداری مالی وزارت علوم (دکتر امید) که پیش از این معاون دانشگاه تهران بود، ‌سرپرست ‌شده است.

گفتنی است، فرهاد رهبر که در سال ۱۳۳۸ در سمنان به دنیا آمده، مدرک دکترای اقتصاد نظری خود را از دانشگاه تهران گرفته و پس از تکیه بر کرسی معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات در دولت هاشمی رفسنجانی و ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت احمدی‌نژاد، در سال‌های اخیر به عنوان سی و یکمین رئیس دانشگاه تهران به چهره‌ای شناخته ‌تبدیل شد.

دلیل برکناری فرهاد رهبر

عبدالحسین فریدون، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، دلیل تغییر رئیس دانشگاه تهران را پایان حکم مدیریت فرهاد رهبر در این دانشگاه‌ عنوان کرد و گفت: مدت زمان چهار ساله ریاست فرهاد رهبر بر دانشگاه تهران به پایان رسیده و وزارت علوم با صدور نامه‌ای، از خدمات وی در این دانشگاه تشکر کرد.

سرانجام رئیس دانشگاه تهران عزل شد

حکم وزیر علوم برای سرپرست دانشگاه تهران

با عنایت به تعهد، تخصص و تجارب ارزنده جناب‌عالی در امر آموزش عالی، به موجب این حکم با حفظ سمت به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب می‌شوید؛ امید است با اتکال به خداوند متعال، مأموریت و وظایف سرپرستی دانشگاه تهران را بر پایه قوانین به انجام رسانید و با استفاده از مبانی علمی و راهبردهای دولت تدبیر و امید و جلب مشارکت دانشگاهیان، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علمی و فناوری ایفا نمائید.

همچنین بایسته است، نسبت به تشکیل شورایی از منتخبین دانشگاه به منظور ایجاد مشارکت حداکثری دانشگاهیان در پیشنهاد افراد شایسته به وزارت جهت تصدی ریاست دانشگاه اهتمام ورزید.

متن نامه وزیر خطاب به فرهاد رهبر

احتراماً، باستناد حکم شماره ۱۷۴۳۱/و مورخ ۲۱/۲/۸۷ با عنایت به اتمام دوره مسئولیت جنابعالی براساس بند ب ماده ۴ آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها، بدینوسیله از خدمات صادقانه شما در دوران تصدی ریاست دانشگاه تهران تقدیر و تشکر می‌نماید؛ بی‌گمان خدمتگزاری به جامعه دانشگاهی کشور و سکانداری مدیریت آموزش عالی در عالیترین سطح بویژه در نماد آموزش عالی کشور توفیق بزرگی همراه با اجر اخروی است. امید است جامعه دانشگاهی کشور همانند گذشته از تجارب ارزنده و تلاش‌های مخلصانه شما در تحقق برنامه‌های توسعه علمی و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شوند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates