19.02.2014

مذاکرات هسته ای با ایران به امروز کشیده شد

صدای آمریکا: شش قدرت جهانی و نمایندگان تهران، در جست و جوی سازشی نهائی بر سر برنامه بحث انگیز هسته ای جمهوری اسلامی در ماه های آینده، روز گذشته (سه شنبه بیست و نهم بهمن ماه)، در وین، پایتخت اتریش، گفت و گوهایی را انجام دادند که از آن با صفت “چشمگیر” و “قابل توجه” یاد شده است. هر دو طرف پیشتر گفته بودند که گشایش در این بن بست هسته ای فعلاً ممکن نیست.

همزمان، نمایندگان بلندپایه آمریکایی و ایرانی، بصورت جداگانه و در حاشیه این مذاکرات، دیداری هشتاد دقیقه ای با یکدیگر داشتند.

در این زمینه اطلاعاتی منتشر نشده اما تا پیش از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در تابستان گذشته، حتی تصور چنین دیداری غیر ممکن بود. از گفت و گوی دوجانبه آمریکا با ایران به عنوان عاملی اساسی برای ایجاد گشایش در این بن بست هسته ای یاد شده است.

در پی دیدار دوجانبه «وندی شرمن»، معاون وزارت خارجه آمریکا با همتای ایرانیش، عباس عراقچی، یکی از مسوولان بلندپایه وزارت خارجه آمریکا، بشرط محفوظ ماندن هویتش، گفت:

” این گفت و گوها سازنده و عمدتاٌ بر این محور متمرکز بود که مذاکرات جامع در همین زمینه را چگونه می توان آغاز کرد و پیش برد.”

سرپرستی نمایندگان آمریکا با خانم «شرمن» و سرپرستی هیات ایرانی با محمدجواد ظریف وزیر خارجه و ریاست مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی با شش قدرت جهانی، آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه، پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل همراه آلمان عضو موقت این شورا، با عباس عراقچی، معاون آقای ظریف بود.

بگفته دیپلمات ها در وین، که یکی از مقرهای سازمان ملل، ازجمله مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی است، در پی دیدار خانم «شرمن» با آقای عراقچی، نمایندگان تهران غروب روز گذشته (سه شنبه) با همه نمایندگان گروه۱+۵ دیدار کردند تا به گفت و گو بر سر چند و چون، و چگونگی پرداختن به مذاکرات آینده ادامه دهند.

گفت و گوهای هسته ای با ایران امروز (چهارشنبه) از سر گرفته می شود.

یکی از مسوولان بلندپایه وزارت خارجه آمریکا می گوید:

“ما روشن ساختیم که به عنوان بخشی ار مذاکرات جامع و فراگیر، تمام قضایا روی میز گفت و گوهاست، و اکنون زمان پرداختن به جزئیات و آغاز به کار است.”

همین مسوول می افزاید:
“در دیدار فرستادگان شش قدرت جهانی با نمایندگان تهران در غروب روز گذشته، قضایای عمده، بتدریج، در میان آمد.”

از پاییز گذشته که ایران و شش قدرت جهانی به توافقی موقت دست یافتند، و به یک دهه لغزیدن به سوی درگیری آشکار با یکدیگر پایان دادند، دیدار در وین مهمترین گردهمایی بلندپایگان ایرانی با شش قدرت جهانی است. جمهوری اسلامی از آن زمان تا کنون، در ازاء تسکین و کاهش محدود تحریم های اعمال شده بر حکومت تهران، بخشی از فعالیت های اتمیش را بمدت شش ماه تعلیق کرده است تا فرصتی به دست آید که دو طرف بتوانند بر سر سازشی نهائی مذاکره کنند.

داو در این گفت و گوها، که بنوعی قمار تشبیه شده، بسیار کلان و گزاف است. اگر مذاکرات با کامیابی همراه شود، به پایان دادن به سال ها تخاصم و دشمنی میان ایران نفتخیز و جهان غرب یاری خواهد داد، خطر جنگی دیگر در خاورمیانه فروکش خواهد کرد، روابط قدرت ها در منطقه دیگرگون خواهد شد، و امکانات تجاری جدید و گسترده ای برای جهان غرب پدید خواهد آمد.

پیش بینی می شود که گفت و گوهای وین دست کم تا فردا (پنجشنبه) نیز ادامه یابد.

موشک های بالیستیک جمهوری اسلامی

عباس عراقچی در پی مذاکرات روز گذشته خوشبینی نشان داد اما به نظر می آمد که مطرح شدن برنامه موشکهای بالیستیک جمهوری اسلامی در هر گونه گفت و گویی در آینده را نمی پذیرد، و این موضوع را خط قرمزی می داند که به هیچ روی نباید از آن گذشت. آقای عراقچی گفت:

“گفت و گوهای «خوبی» داشتیم…و تلاش می کنیم که دستور کاری تعیین کنیم. اگر بتوانیم در عرض دو سه روز بر سر یک دستور کار به توافق برسیم، معنایش این است که نخستین گام را برداشته ایم.”

آقای عراقچی افزود: ” این دستور کار درباره برنامه هسته ای ایران خواهد بود، نه درباره هیچ چیز دیگری، تنها درباره فعالیت های هسته ای ایران می توان مذاکره کرد.”

معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی این گفته ها را در پاسخ به پرسشی درباره برنامه موشکهای بالیستیک ایران، در حالی در میان گذاشت که پیشتر، مسوولان آمریکایی گفته بودند که برای دستیابی به هر گونه توافق دراز مدت شش قدرت جهانی با جمهوری اسلامی، حکومت تهران باید بپذیرد که پژو هش و کار روی فن آوری های مربوط به هر نوع موشک دارای قابلیت حمل سلاح های اتمی را محدود کند.

در گفت و گوهای وین ای بسا که مسائل بن بست آفرین دیگری هم وجود داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران، با حالتی حاکی از چالشگری و تقابل، و با رفتاری که احتمالاً آمریکا و متحدان اروپاییش را خواهد رنجاند، می گوید از حق خود در نصب سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی سازی اورانیوم، چشمپوشی نخواهد کرد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته است که هر چند از مذاکرات تهران با شش قدرت جهانی پشتیبانی می کند اما اطمینان دارد که این مذاکرات شکست خواهد خورد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates