21.02.2014

از معجزات عمام امت: «تلاش دلالان اسرائیلی برای ارسال قطعات جت‌های جنگنده به ایران»

رادیوفردا: یک روزنامه یونانی از تلاش دلالان اسرائیلی برای ارسال قطعات یدکی جت‌های جنگنده از طریق یونان به ایران خبر داده است.

به گفته این روزنامه مقام‌های یونان این محموله‌ها را کشف و ضبط کرده و آنها را برای انجام تحقیقات بیشتر به آمریکا فرستاده‌اند.

نیروی هوایی ایران هنوز از جت‌های ساخت آمریکا که در زمان محمد رضا پهلوی خریداری شده بود، استفاده می‌کند.

روزنامه يونانی ِ«اکاتيمرينی» برای نخستين بار از ارسال قطعات يدکی جت‌های جنگنده از اسرائيل به ايران خبر داد.

به نوشته اين روزنامه آژانس امنيت ملی آمريکا تحقيقاتی را در اين‌ باره آغاز کرده است. اين تحقيقات در همکاری با دفتر جرايم مالی يونان انجام می شود.

روزنامه اکاتيمرينی که به اطلاعاتی درباره اين تحقيقات دست يافته٬ نوشته است که دلالان اسلحه اسرائيلی دو بار سعی کردند قطعات يدکی جت‌های فانتوم اف-۴ و اف-۱۴ را از طريق يونان به مقصد نهايی آنها در ايران ارسال کنند.

محموله اول اواخر سال ۲۰۱۲ ميلادی و چهار ماه بعد از آن٬ در آوريل سال ۲۰۱۳ محموله دوم از اسرائيل به مقصد ايران ارسال شده بود.

در هر دو مورد مقامات يونان کانتینرهای حامل اين قطعات يدکی را رديابی و آنها را توقيف کردند.

به نوشته روزنامه اکاتيمرينی محموله ها از شهر «بنيامينا جيوت اَدا» در نزديکی حيفا و به واسطه يک شرکت يونانی به مقصد نهايی ايران ارسال شده بود.

اين شرکت يونانی به نام «تاسوس کاراس» در نزديکی آتن ثبت شده بود ولی تحقيقات اوليه مقامات يونان نشان داد که چنين شرکتی وجود ندارد. شخصی هم که اين شرکت به نام او ثبت شده تبعه بريتانيا و ساکن شهر سالونیک يونان بود که تاکنون دفتر جرايم مالی آن کشور نتوانسته او را پيدا کند.

روزنامه ديلی تلگراف لندن هم به بررسی اين موضوع پرداخته و به نقل از مقامات دادگاهی در آتن نوشته است اين قطعات در ليست تحريم‌های آمريکا عليه ايران قراردارند. قطعات يدکی جت‌های جنگی که از طرف دفتر جرايم مالی يونان توقيف شده برای انجام تحقيقات بيشتر به آمريکا فرستاده شده است.

به نوشته ديلی تلگراف وزراتخانه‌های دفاع و امور خارجه اسرائيل از اظهار نظر در اين باره خودداری کرده‌اند.

مقامات ایرانی هم تا کنون واکنشی به اين گزارش نشان نداده‌اند.

ايران هم اکنون ده‌ها فروند جت‌ فانتوم اف-۴ و تام کت اف-۱۴ در اختيار دارد که همه آنها پيش از انقلاب از آمريکا خريداری شده بود.

آمريکا پس از انقلاب ۱۳۵۷ تحريم فروش اسلحه و قطعات يدکی به ايران را آغاز کرد که تاکنون ادامه دارد.

اين اولين بار نيست که موضوع ارسال اسلحه و تجهيزات نظامی از اسرائيل به ايران علنی می‌شود.

درسال ۱۹۹۸ميلادی دادگاهی در اسرائيل يک بازرگان آن کشور را به اتهام فروش مخفيانه تجهيزاتی به ایران که می‌توانست در تولید سلاح‌های شيميايی بکار گرفته شود به ۱۶ سال حبس محکوم کرد.

در سال ۱۹۸۶ ميلادی نيز ماجرای ايران-کنترا و يا ماجرای مک فارلين افشا شد که از ارسال اسلحه از آمريکا به ايران و با همکاری مستقيم اسرائيل پرده برداشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates