03.03.2014

ناتو: روسیه تهدیدی برای “صلح اروپا”؛ جان کری: احتمال اخراج روسیه از “جی ٨”

رادیوفرانسه: اوکراین، به منظور حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور، تمامی نیروهای ذخیره ارتش را به خدمت فراخواند. ناتو، روسیه را تهدیدی برای “صلح اروپا” برشمرد.

در واکنش به موافقت مجلس علیای روسیه با درخواست ولادیمیر پوتین برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین، رئیس شورای امنیت ملی اوکراین از تصمیم به فراخواندن تمامی نیروهای ذخیره ارتش خبر داد.

آندری پاروبی، رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، در یک سخنرانی تلویزیونی متذکر شد: این فراخوان، امکان می‌دهد تا در برابر نقض قرارداد دوجانبه میان اوکراین و روسیه، از تمامیت ارضی و امنیت کشور محافظت نمائیم.

پارلمان اوکراین، همچنین از کشورهای ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، برای حفظ امنیت کشور و تأسیسات هسته‌ای اوکراین، درخواست کمک نموده است.

همچنین نخست وزیر اوکراین به روسیه هشدار داد تا نیروهایش را از خاک اوکراین خارج نموده و به محل استقرار دائمی بازگرداند.

نخست وزیر اوکراین بر آمادگی کشورش برای دفاع از حق حاکمیت ارضی خود تأکید کرد و هرگونه دخالت نظامی در اوکراین را «غیرقابل قبول» دانست.

واکنش های جامعه جهانی به اقدام روسیه

جان کری- وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، خطاب به روسیه گفت: در صورتی که این کشور به اقدامات نظامی در کریمه ادامه دهد، جایگاه خود در میان کشورهای قدرتمند جهان و عضویت در گروه “جی ٨ ” را از دست خواهد داد.

وزیر امور خارجه آمریکا، در یک برنامه تلویزیونی در شبکه “ان بی سی”، صبح امروز یک شنبه، اعلام کرد: اگر مسکو به دخالت نظامی در اوکراین ادامه دهد با خطر «انزوای اقتصادی» و «تحریم‌های بین المللی» روبرو خواهد بود.

آندرس فوگ راسموسن- دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روز یک شنبه و در آستانه نشست اضطراری این سازمان از روسیه خواست تا از تهدید و فعالیت نظامی علیه این کشور دست بردارد.

لوران فابیوس- وزیر امور خارجه فرانسه، در واکنش به اعزام نیروهای نظامی روسی به خاک اوکراین، این اقدام را محکوم کرد.

همچنین فرانسه و بریتانیا اعلام کردند از شرکت در نشست مقدماتی گروه “جی ٨” در “سوچی” روسیه خودداری خواهند نمود؛ این تصمیم در پی اعزام نیروی نظامی از روسیه به اوکراین و شدت گرفتن بحران در اوکراین اعلام شد؛ پیشتر آمریکا و روسیه نیز از عدم حضور در این نشست خبر داده بودند.

نشست گروه “جی ٨” در سوچی در ماه ژوئن برگزار خواهد شد اما نشست مقدماتی آن در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates