04.03.2014

اوباما: تهدید ها ایران را سر میز مذاکره کشاند

رادیوفرانسه: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می گوید: تهدید روی میز بودن گزینه نظامی در مورد ایران موثر بوده است.
به گزارش منابع خبری باراک اوباما در گفت وگو با “بلومبرگ ویو” گفت: می دانم رهبران ایرانی، تهدید آمریکا مبنی روی میزبودن همه گزینه ها را جدی می گیرند.

به گزارش سامانه خبری تسنیم، اوباما دراین گفت وگوی مفصل ازجمله گفته است: وقتی تهدید حملات نظامی به سوریه را مطرح کردم، ایرانی ها و روس ها بشار اسد را ترغیب و یا مجبور به خلاص شدن از سلاح های شیمیائی سوریه کردند.

اوباما می گوید: می دانم رهبران ایران، تهدید آمریکا مبنی بر روی میز بودن همه گزینه ها را “جدی” می گیرند، (زیرا) وقتی آنها نگاه می کنند، ما 35 هزار پرسنل نظامی تحت ریاست رئیس جمهوری داریم که در گذشته اقدام نظامی کرده اند، باید بیانیه ها را جدی بگیرند و همچنین اسرائیلی ها، سعودی ها و مردم آمریکا باید آنرا جدی تلقی کنند.

اوباما در این مصاحبه می افزاید: ما طی چندین سال توانستیم تحریم های بی سابقه ای را علیه ایران را برقرار نموده و اقتصاد آنها را فلج نمائیم و درست به خاطر همین بود که به مذاکره روی آوردند یعنی این فشارتحریم ها بود که در ایران روند انتخابات اخیر را شکل داد و اکنون برای اولین بار طی یک دهه اخیر برنامه اتمی خودشان را متوقف کردند.

اوباما افزوده است: حکومت ایران غیر مسئولانه عمل می کند، از تروریسم حمایت کرده و همسایگان خود را تهدید کرده است. با این حال، عملکرد آنها استراتژیک بوده و اعمال آنها بدون اندیشه صورت نمی گیرد. آنها دارای جهان بینی هستند، متوجه منافعشان هستند و به هزینه و به سودها و زیان‌های خود را ارزیابی می کنند. البته این بدان معنا نیست که حکومت در ایران حکومت روحانیون نیست و یا آنها فاقد اعمال و رفتاری هستند که من از انها منزجرم، اما به هرحال کره شمای نیز نیستند.

بیائید فرض کنیم رهبران ایران خواهان تغییر نبوده ونیستند و همچنان ضد یهود و ضد سنّی باقی می مانند و بازهم فرض کنیم رهبران تازه این کشور تنها برای نمایش در صحنه هستند. با همه این ها درنظربگیرید که در پایان کار ما ازعدم دستیابی آنها به سلاح هسته ای اطمینان پیدا کنیم، درچنین صورتی، ما در واقع توانسته ایم از زورگوئی آنها به همسایگانشان جلوگیری کنیم، به این ترتیب در صورت دست یابی به هدفی که دنبال می کنیم ما قطعاً خواهیم توانست بقیه رفتارهای آنها را نیز مدیریت و کنترل نماییم.

رئیس جمهوری آمریکا می افزاید: البته باید گفت ایرانی ها قادرند سیاست های خود را تغییر دهند. بی تردید توافق های اتمی، صداها یی را در داخل ایران را که خواهان تغییر هستند. تقویت خواهد کرد. همزمان همه رویدادها همراه با الزامات اقتصادشان که به اقتصاد بین المللی پیوند خورده است لاجرم جامعه بازتری را در ایران ایجاد خواهد کرد، امری که می تواند یک دهه یا 15 یا 20 سال طول بکشد ولی نهایتا ممکن است حتی ما به نتایجی بیشتر از انچه انتظار داریم دست یابیم.

اوباما گفت است: ایران کشوری (بزرگ) است که خود را بازیگری مهم در صحنه جهانی می داند، از این رو من فکر نمی کنم آنها ایده و فکر خودکشی داشته باشند. ایرانی ها قادر به پاسخ گفتن به مشوق ها و انگیزه ها هستند و به همین خاطر به دلیل فشارتحریم ها به سرمیزمذاکره آمدند.

به گفته اوباما، اگر در مذاکرات اخیر، ما (1+5) نتوانیم به مقصود برسیم ضمن اینکه برای شش ماه برنامه اتمی شان را متوقف کرده ایم. لازم به یاد اوری است. هرچند که ممکن است به خاطر کاهش تدریجی برخی از تحریم ها اقتصادشان طی شش ما تا یک سال تا حدودی بهبود یابد، اما 95 درصد تحریم ها باقی خواهد بود، و به همین دلیل .
در صورت شکست مذاکرات ما در موضعی قویتر خواهیم بود و به شرکایمان از جمله روس ها و چینی ها و دیگران نشان خواهیم داد که این ایران بوده که ازمذاکرات شانه خالی کرده است، نه آمریکا

به گفته رئیس جمهوری آمریکا: منطق تحریم ها کشاندن ایران به سرمیز مذاکره بوده است و منطق طرح اقدام مشترک (دولت و کنگره آمریکا)، دادن زمان لازم به مذاکرات در زمانی مشخص بوده و هست. این نظر که در بحبوحه مذاکرات، ما با اعمال تحریم های جدید مواضعمان را تقویت می کنیم، یک واقعیت را نادیده می گیرد و آن این که (حسن) روحانی و مذاکره کنندگان ایرانی مجبورند با سیاست های داخلی دراین مورد نیز درگیرشوند و پاسخگوباشند. واقعیت این است که در داخل ایران افرادی هستند که به انگیزه و آمادگی ما برای لغو تحریم ها اطمنیان ندارند، همانطورکه ما نیز به آمادگی آنها برای خلاص شدن از شر برنامه اتمیشان شک داریم. درست به همین دلیل است ما 95 درصد تحریم ها را نگاه داشتیم .

وی دربخش دیگری ازسخنان خود گفته است: اگر چه ایرانی ها درحال مذاکره با شرکت های نفتی و تجاری اروپایی هستند، امان هیچ یک از این شرکت ها توافقی امضا نکرده اند، چون می دانند تحریم های ما سرجای خود باقی است. این شرکت ها می خواهند جایگاه خود به عنوان شرکت های ترجیحی درصورت امضای توافق نهائی با ایران را داشته باشند تا بتوانند پس از امضای توافق جامع و لغو تحریم ها، شروع به کارکنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates