11.03.2014

مسافر ایرانی هواپیمای ناپدید شده مالزیایی ‘تروریست نبود’

بی‌بی‌سی: پلیس مالزی گفته است که مسافر ایرانی هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی این کشور تروریست نبوده، وزارت خارجه ایران از پیگیری سرنوشت دو مسافر این هواپیما سخن گفته و یک نماینده مجلس ایران دولت آمریکا را به ربودن این هواپیما متهم کرده است.

روز سه شنبه، ٢٠ اسفند (١١ مارس)، خالد ابوبکر، رئیس پلیس مالزی گفت که یکی از مسافرانی که با گذرنامه جعلی سوار هواپیمای مسافربری ناپدید شده شرکت هواپیمایی مالزی یک مرد ایرانی نوزده ساله به نام پوریا نورمحمد بود که در نظر داشت به آلمان مهاجرت کند.

رئیس پلیس مالزی تاکید کرد که این شخص هیچ ارتباطی با سازمان‌های تروریستی نداشته و به نظر می‌رسد برای دریافت پناهندگی عازم آلمان بوده است. مادر فرد ناپدید شده در فرودگاه فرانکفورت در انتظار پسرش بود و به دلیل نگرانی از وضعیت او، برای کسب اطلاعات با پلیس مالزی تماس گرفت.

گفته می شود که پوریا نورمحمد همراه با یک ایرانی دیگر عازم پکن بود و پلیس مالزی نیز تصاویری از این دو نفر را توسط دوربین فرودگاه گرفته شده در اختیار خبرنگاران قرار داد.

ساعاتی بعد، مدیر بخش هواپیمایی پلیس بین الملل (اینترپول) گفت که دو مسافر ایرانی با گذرنامه جعلی سوار هواپیما شده بودند. او اسامی این دو ایرانی را پوریا نورمحمدی متولد ٣٠/٤/١٩٩٥ (اردیبهشت ١٣٧٤) و دلاور سیدمحمدرضا (سید محمدرضا دلاور؟) متولد ٢١/٩/١٩٨٤ (مهر ١٣٦٣) اعلام کرد.

بامداد روز شنبه این هفته هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ٧٧٧ متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی با ٢٣٩ مسافر و سرنشین از کوالالامپور، پایتخت مالزی، به سوی پکن، پایتخت چین پرواز کرد اما پس از عبور از فراز خاک مالزی و هنگامی که بر فراز خلیج تایلند در پرواز بود، از صفحه رادار محو شد. پیش از محو شدن از صفحه رادار، هیچ پیامی حاکی از بروز وضعیت اضطراری از خلبان هواپیما دریافت نشده بود.

به گفته کارشناسان، این وضعیت می‌تواند نشانه آن باشد که هواپیما به طور ناگهانی و به سرعت سقوط کرده به نحوی که خلبان امکان ارسال پیام اضطراری را نیافت. به همین دلیل انفجار هنگام پرواز در اثر اقدامات تروریستی یا تلاش دو مسافر دارای گذرنامه جعلی برای ربودن آن مطرح شده بود.

در روزهای اخیر، تلاش برای یافتن بقایا یا نشانه‌هایی از هواپیمای ناپدید شده با همکاری نیروی هوایی و دریایی ٩ کشور از جمله در جریان بوده اما جستجوهای آنها تا کنون نتیجه قطعی نداشته است. شناورهای اعزامی ایالات متحده به دستگاه‌هایی مجهز هستند قادرند بقایای هواپیما را شناسایی کنند.

گفته شده که پوریا نورمحمدی (چپ) همراه با یک ایرانی دیگر (راست) عازم پکن بود

روز سه شنبه، مقامات هواپیمایی مالزی اعلام کردند که عملیات جستجو را به سواحل شرقی این کشور گسترش داده‌اند هر چند آخرین رد راداری از هواپیما در فاصله‌ای از سواحل غربی مشاهده شده بود.

به گفته آنان، این احتمال وجود دارد که هواپیما به دلایلی در صدد بازگشت به سوی مبدا پرواز بوده و در سواحل غربی سقوط کرده باشد و یک مقام نیروی هوایی مالزی نیز گفته است که شواهد به دست آمده از یک رادار نظامی چنین احتمالی را تقویت می‌کند.

به گفته مقامات مالزیایی، مرد ایرانی همراه با دوست خود عازم پکن بود و این دو نفر با گذرنامه‌های یک شهروند ایتالیایی و یک شهروند اتریشی سفر می‌کردند. این دو گذرنامه ربوده شده و سرقت آنها به آگاهی مقامات پلیس بین‌المللی رسانده شده بود.

ممکن است سفر آنان به سوی آلمان توسط افرادی ترتیب داده شده بود که از راه های مختلف، زمینه مهاجرت افراد به کشورهای مختلف را فراهم می آورند و برای این منظور، گذرنامه‌های مسروقه را در اختیار آنان قرار داده بودند.

تا کنون نشانه‌ای از قطعات هواپیما در دریا به دست نیامده و به همین دلیل هم، یک مقام مالزیایی از این حادثه با عنوان واقعه ای اسرار آمیز نام برده و برخی رسانه‌ها آن را یادآور افسانه‌های مربوط به ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها در مثلث برمودا دانسته‌اند.
پیگیری وزارت خارجه ایران و ‘توطئه آمریکایی’

در خبر دیگری در این مورد، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که سفارت ایران در کوالالامپور موضوع حضور دو مسافر ایرانی در هواپیمای مالزیایی را پیگیری می کند.

خانم افخم که روز سه شنبه در یک نشست خبری در تهران سخن می گفت، ضمن ابراز همدردی با خانواده های مسافران و خدمه هواپیما از کشورهای مختلف، گفت که سفارت ایران آمادگی خود را برای همکاری در مورد این حادثه اعلام کرده است.
نقوی

نقوی گفته آمریکاییان در توطئه علیه سیاست جدید ایران هواپیمای مالزیایی را ربوده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه گفت که در این ماجرا، موضوع استفاده از گذرنامه‌های جعلی و قاچاق انسان هم مطرح شده است و افزود که به محص اینکه اطلاعات بیشتری به دست آید، آن را اعلام خواهد کرد.

همچنین، خبرگزاری تسنیم سخنان سید حسن نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را منتشر کرده که ضمن انتقاد از “خبرسازی رسانه‌های غربی” در مورد دو مسافر ایرانی هواپیمای ناپدید شده مالزیایی، گفته است: “ما احتمال می‌دهیم ربایش هواپیمای مالزیایی توسط آمریکایی‌ها صورت گرفته باشد و آنها پشت پرده این کار هستند.”

این نماینده مجلس توضیح نداده به چه دلیل معتقد است این هواپیما ربوده شده و محل کنونی نگهداری آن کجاست اما گفته است که آمریکاییان “احتمالا عواملی را اجیر کرده‌اند تا این کار را برایشان انجام دهد.”

سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران گفته است که “اسناد منتشر شده توسط رسانه‌های غربی درباره حضور دو ایرانی در این پرواز که بدون گذرنامه وارد پرواز شده‌اند، جنگ روانی است و در آن آثاری از توطئه جدید آمریکا علیه ایران دیده می‌شود”

این نماینده مجلس در مورد انگیزه آمریکاییان هم گفته است: “دلیل این حرف هم آن است که ایران هم اکنون سیاست نگاه به شرق را در پیش گرفته و توجه ویژه‌ای به اقتصاد حوزه شرق و جنوب آسیا دارد لذا آمریکا با این کار در تلاش است در روابط ایران و کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا اخلال ایجاد کند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates