17.03.2014

مالزی: سیستم «آکارس» هواپیما پیش از آخرین پیام انسانی خاموش شده بود

رادیوفردا: بنا بر گزارش‌ها با تازه‌ترین گفته‌های مقام دولتی مالزی در مورد اینکه «آکارس»، یکی از سیستم‌های رادیویی هواپیمای مفقود مالزی، پیش از آنکه آخرین پیام از کابین خلبان فرستاده شود خاموش شده بود، «تحقیقات بیش از گذشته بر خلبان‌ها متمرکز شده است».

روز یک‌شنبه ۲۵ اسفند ماه، وزارت حمل‌ونقل آن کشور اعلام کرد سیستم «آکارس» -که برای فرستادن اطلاعات در مورد وضعیت هواپیما به وسیله پیغام‌های کوتاه به گیرنده‌های روی زمین از آن استفاده می‌شود- پیش از ارسال آخرین پیام از کابین: «همه چیز مرتب است، شب به خیر»، از کار افتاده بود. پیامی که به نظر می‌رساند خلبان‌ها هیچ اتفاق غیرمترقبه‌ای را رصد نمی‌کنند یا نکرده‌اند.

این گفته‌ها پس از آن است که نجيب رزاق، نخست وزير مالزی، روز شنبه از احتمال خاموش کردن عمدی دستگاه‌های ارتباطی هواپیما توسط فردی که اطلاعات کاملی از پرواز و هدايت هواپيمای مسافربری داشته خبر داده بود.

با این همه بنا بر گزارش خبرگزاری مالزی، برناما، این وزارت‌خانه روز دوشنبه ۲۶ اسفند تاکید کرد که تحقیقات در باره خدمه و مسافران بخشی از روند معمول است و از مردم خواسته است تا به «نتیجه‌گیری» زودهنگام دست نزنند.

پیش از این گفته شده بود که این سیستم رادیویی پس از آخرین پیام ارسالی از کابین از کار انداخته شده است.

البته هنوز هم مشخص نیست کسی که پیام «همه‌چیز مرتب است، شب‌ به خیر» را به زمین ارسال کرده، خلبان هواپیما بوده یا کمک خلبان آن.

شبکه تلویزیونی فاکس از قول یک قانون‌گذار ارشد آمریکایی می‌گوید «تحقیات مقام‌های آمریکایی نیز بر کاپیتان زهاری احمد شاه و فارق عبدالحمید، کمک خلبان متمرکز شده است».

​​مایکل مک‌کاول، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا، به «فاکس» گفته است «بنا بر اطلاعاتی که در اختیار من گذاشته شده است -از سوی مقام‌های ارشد امنیت داخلی، مرکز ملی ضدتروریستی یا مراکز امنیتی- فکر می‌کنم اتفاقی در کابین افتاده است».

روز گذشته سربازرس پلیس مالزی، خالد ابوبکر، اعلام کرد که نیروهای آن خانه کاپیتان احمدشاه را در شاه عالم بازرسی کرده‌اند و کارشناسان در حال تحقیق در مورد سیمولاتور پروازی که او در خانه داشته، هستند.

او البته جزئیات زیادی در این مورد ارائه نکرده ولی گفته است تمرکز در تحقیقات بر چهار عرصه اصلی است: «هواپیماربایی، خرابکاری، مشکلات شخصی و مشکلات روانی و این مسائل کارکنان روی زمین و دیگران را نیز در بر می‌گیرد».

وزارت حمل و نقل مالزی نیز روز دوشنبه اعلام کرد تحقیقات هم در مورد خدمه و مسافران ادامه دارد و هم در مورد مهندسانی که قبل از پرواز هواپیما با آن در ارتباط بوده‌اند.

در حال حاضر تحقیات برای یافتن هواپیما یا قطعه‌ای از آن برخلاف مسیر اولیه پرواز، به غرب مالزی کشیده شده است. بخشی از آن در اقیانوس هند و بخشی دیگر در دالانی تا آسیای میانه انجام می‌شود. کشورهایی در این منطقه نیز -از جمله قزاقستان، ازبکستان یا قرقیزستان- و یا پاکستان، استرالیا، بنگلادش و میانمار به جست‌وجو و تحقیقات پیوسته‌اند.

هشام‌الدین حسین، وزیر حمل و نقل مالزی گفته است تحقیات به مناطق خشکی و آب‌های عمیق نیز کشیده شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates