20.03.2014

دعوت اوباما از ایران برای انجام توافق اتمی

رادیوفرانسه: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا امروز از رهبران جمهوری اسلامی ایران خواست که برای پایان دادن به انزوای اقتصادی این کشور تدابیری مشخص برای دستیابی به توافق بر سر برنامۀ اتمی ایران اتخاذ کنند.

در این پیام رییس جمهوری آمریکا تأکید کرده که اگر دولت ایران با اتخاذ تدابیری ماهیت غیرنظامی برنامۀ اتمی اش را ثابت کند، شانس دستیابی به یک توافق بر سر فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی بالا است.
همزمان هلگا اشمید، معاون کاترین آشتون، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا و همچنین نمایندۀ قدرت های جهانی در مذاکرات اتمی با ایران با اشاره به دور دوم مذاکرات اتمی میان این کشور و شش قدرت جهانی در وین گفته است که برغم اختلافات عمیق میان دو طرف، مذاکره کنندگان ایرانی مصمم به نظر می رسند که به توافقی نهایی بر سر برنامۀ اتمی تهران با گروه پنج به علاوه یک دست یابند.
هلگا اشمید با اظهار این مطلب به خبرگزاری رویترز افزوده است : “از آنجا که هنوز در آغاز مذاکرات هستیم، کارهای بسیاری باقی مانده است. مواضع دو طرف در برخی زمینه ها اختلافات عمیقی با یکدیگر دارند، اما، به نظر می رسد که مذاکره کنندگان ایرانی بسیار مصمم اند که در فرصتی شش ماهه به توافقی نهایی بر سر برنامۀ اتمی ایران” با جامعۀ جهانی دست یابند.
در اظهاراتی جداگانه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، از مذاکرات موسوم به “وین 2” که سه شنبه و چهارشنبه گذشته برگزار شد به عنوان گفتگوهای بسیار ثمربخش یاد کرد و گفت : “ما یک فاصلۀ عمیق اداراکی با طرف های مذاکره داشتیم که امروز دیگر این فاصله از میان رفته است.”
وزیر امور خارجۀ ایران سپس ادعا کرد که از این پس برای طرف خارجی مذاکرات معلوم و مشخص شده که ماهیت برنامۀ اتمی ایران کاملاً صلح آمیز است و این خود دستاوردی بزرگ است. افزون بر این، محمد جواد ظریف اظهار داشت که در مذاکرات اخیر وین به هیچ وجه بحثی دربارۀ برچیدن هیچ یک از برنامه های اتمی ایران به میان نیامد. با این حال، محمد جواد ظریف تصریح کرد که هنوز تا مرحلۀ تدوین توافقنامه فاصله بسیاری هست و نمی توان میزان اختلافات را از هم اکنون پیش بینی کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates