24.03.2014

تنها هنر اسلام گرفتن جان انسانهاست: خبر کشته شدن مرزبان ایرانی تأیید شد

بی‌بی‌سی: ایران تایید کرده است که یکی از مرزبانان گروگان گرفته شده توسط گروه “جیش العدل” کشته شده است.

علی اصغر میرشکاری، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان به خبرگزاری رسمی ایران گفته است که “بر اساس تحقیقات به عمل آمده، خبر شهادت یکی از پنج مرزبان ایرانی تایید شده است.”

این مقام ایرانی گفته است که جمشید دانایی‌فر، تنها درجه‌دار در بین این گروه گروگان گرفته شده بود.

این اظهارات آقای میرشکاری ساعاتی پس از آن منتشر شد که به دنبال ادعای گروه جیش‌العدل مبنی بر “اعدام” این مرزبان ایرانی، مقامات ایران این ادعا را رد کردند.

این پنج مرزبان در ماه بهمن توسط گروه “جیش العدل” گروگان گرفته شدند.

جیش‌العدل از حکومت ایران خواسته است که برای آزادی این سربازان ۵۰ عضو زندانی این گروه، ٢٠٠ نفر از شهروندان سنی مذهب زندانی در ایران و همچنین ۵۰ نفر از زنان سنی را که به گفته جیش العدل در سوریه در بازداشت سپاه پاسداران هستند، آزاد کند.

جیش العدل درحالی خبر کشتن یکی از مرزبانان ایرانی را منتشر کرد که تصور می‌شد ایران تماس هایی با این گروه برقرار کرده باشد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در روز ۲۹ اسفند (۲۰ مارس) گفت که خبر دارد “صحبت‌های مثبتی” برای آزادی ۵ مرزبان انجام شده است.

او در انتقاد از پاکستان گفت “نباید طوری شود که جریان‌های تروریستی و اغتشاشگر بتوانند از سرزمین پاکستان استفاده کنند.”

ایران می گوید که افراد گروه جیش العدل در پاکستان پناه گرفته‌اند، اما مقامات اسلام آباد این ادعا را رد می‌کنند.

در همین رابطه تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، به بی بی سی گفته است که “ما خاک خود را وجب به وجب برای [یافتن] گروگانها جستجو کرده ایم ولی ردی از آنها پیدا نکرده‌ایم. کمیته ویژه‌ای مشترکی با شرکت مقامات ایران و پاکستان تشکیل شد، اما مقامات ایرانی هیچگاه [در این باره با ما] تماسی برقرار نکردند.”

مقام‌‎های ایرانی تاکید کرده‌اند که گروه جیش العدل را تروریستی می‌دانند و حاضر به مذاکره با آن نیستند و در اینباره تنها با دولت پاکستان گفتگو می‌کنند.

گروه جیش‌العدل که خود را مدافع منافع مسلمانان سنی منطقه معرفی می‌کند، پیش از این هم مسئولیت چند حمله مسلحانه در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates