25.03.2014

رئیس شورای عالی «مجمع التقریب مذاهب اسلامی»: نظام هم در افراطی‌گری شیعیان مقصر است

دیگربان: محمد علی تسخیری٬ رئیس شورای عالی «مجمع التقریب مذاهب اسلامی» گفته که جمهوری اسلامی هم در گسترش افراطی‌گری شیعیان در جهان اسلام مقصر است.

آقای تسخیری این مطلب را در گفتگو با خبرگزاری «نسیم» بیان کرده است.

وی اظهار کرده «ما هم مقصریم چون آن‌طور که باید، نتوانستیم روحیه تقریب و تعارف و تعامل را در جهان اسلام به وجود بیاروریم و جلوی افراط گری‌هایی که ما بین شیعه هست را بگیریم.»

این روحانی شیعه افزوده «ما هم افراط گرانی داریم که دیگران را تحریک می‌کنند و سب و اهانت به مقدسات آن‌ها می‌کنند و زمینه را برای بروز مسئله تکفیری ایجاد می‌کنند.»

به گفته وی «خیلی از جریان‌های داخل شیعه هم با استکبار مرتبط هستند و نانشان در سب و لعن و تحریک مسلمین است. این‌ها نیز زمینه موفقیت استکبار را به وجود می‌آورند.»

این اظهارات تسخیری در شرایطی بیان شده که گروه «جیش‌العدل» که مدعی دفاع از حقوق اهل سنت در ایران است در واکنش به اظهارات محمدتقی مصباح یزدی٬ پنج مرزبان ایران را ربوده است.

این پنج مرزیان که یکی از آن‌ها روز یک‌شنبه (سوم فروردین) از سوی «جیش‌العدل» کشته شد٬ اواسط بهمن ماه از سوی نیرو‌های «جیش‌العدل» به گروگان گرفته شده‌اند.

این گروه چند روز پس از ربایش این مرزبانان اعلام کرد در واکنش به سخنان محمدتقی مصباح یزدی بر ضد اهل تسنن دست به چنین اقدامی زده است.

محمدتقی مصباح یزدی سوم بهمن ماه در اظهاراتی کم‌سابقه عثمان بن عفان٬ خلیفه سوم اهل تسنن را فردی «دنیا‌گرا»٬ «باند‌باز»٬ «قوم‌گرا» و اهل «تبعیض» معرفی کرده بود.

مصباح یزدی گفته بود این اقدامات خلیفه سوم در ‌‌‌‌نهایت منجر به قتل وی از سوی مردم شد.

رئیس موسسه «امام خمینی» پس از این سخنرانی٬ دو موضع‌گیری دیگر علیه اهل تسنن داشته و حملات وی علیه سنی‌ها همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که تسخیری گفته «نباید جنگ‌های منطقه‌ای، محلی و مذهبی داشته باشیم و تنگ نظرانه است که ما تصور کنیم همه جامعه اهل سنت سلفی است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates