26.03.2014

تقدیر خامنه‌ای از تورهای “راهیان نور” به مناطق جنگی

دویچه‌وله: یک روز پس از وقوع پنجمین حادثه مرگبار در کاروان “راهیان نور” که منجر به کشته شدن ۶ دانش‌آموز شد، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سفر به خوزستان از عملکرد این کاروان‌ها تقدیر کرد و خواهان ادامه این سفرها شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سفر نوروزی خود به مناطق جنگی، در جمع مسافران کاروان‌های “راهیان نور” در آبادان سخنرانی کرد. وی بر لزوم ادامه این سفرها تاکید کرد و آنها را راهی برای “زنده نگاه داشتن یاد وخاطره کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق” دانست.

کاروان‌های “راهیان نور” هر سال دانشجویان و دانش‌آموزان از نقاط مختلف ایران را به بازدید از مناطق جنگی می‌برند. این سفرها تا کنون تلفات بسیاری بر جای گذاشته است.

درست یک روز قبل از سفر خامنه‌ای به این مناطق و حضور او در جمع کاروان “راهیان نور” یک اتوبوس این کاروان که حامل دانش‌آموزان بود در استان خوزستان واژگون شده و ۶ نفر از دانش‌آموزان کشته شدند.

پرتلفات‌ترین و ناگوارترین این سلسله حوادث در مهر ماه ۱۳۹۱ رخ داد و در جریان آن ۲۶ دانش‌آموز دختر مقطع دوم ‌دبیرستان اهل بروجن در دم کشته و ۲۳ دانش‌آموز دیگر زخمی شدند.

خامنه‌ای اما بدون اشاره به حادثه پیش‌آمده در خوزستان، حضور گروه‌های مختلف مردم در مناطق عملیاتی دوران جنگ ایران و عراق را در ایام تعطیلات نوروز و همچنین در طول سال “اقدامی پسندیده، صحیح و عاقلانه” دانست. وی همچنین از گروه‌های مختلف مردم که در قالب کاروان‌های “راهیان نور” در مناطق جنگی حضور پیدا می‌کنند، قدردانی کرد.

تاکید بر حفظ یادگارهای جنگ ایران و عراق

خامنه‌ای که چند سالی در سفرهای نوروزی‌اش به مناطق جنگی وقفه افتاده بود، در سفر امسال (۱۳۹۳) خود با تاکید مجدد بر حفظ آثار جنگ ایران و عراق گفت: «جبهه دشمنان نظام اسلامی یعنی همین دولت‌های اروپایی و دولت آمریکا با دادن امکانات و تجهیزات جدید و پیشرفته به رژیم بعثی صدام، او را به ادامه جنگ تشویق می‌کردند و همین مسئله باعث شد جنگ تحمیلی، ۸ سال به طول انجامد».

رهبر جمهوری اسلامی ایران بدون نام بردن از شخص یا گروهی، به کسانی اشاره کرد که می‌خواهند یاد دوران جنگ از ذهن مردم پاک شود و آنان را “بدخواهان ملت ایران” دانست که به گفته او تلاش می‌کنند “فداکاری‌های دوران دفاع مقدس و شخصیت‌های نقش‌آفرین آن از یاد بروند” و قصد دارند “از خود گذشتگی‌های آن دوران را تخطئه کنند”.

خامنه‌ای دوران جنگ را نمونه بارز “ایستادگی ملت ایران و جوانان کشور بر سر آرمان‌ها و مقابله با جبهه کفر و استکبار” دانست و تاکید کرد که یاد این دوران باید همواره زنده نگه داشته شود.

سفرهای نوروزی مقامات جمهوری اسلامی، تا کنون سفرهایی سیاسی و به مناطق خاص بوده است. اما حسن روحانی رئیس جمهور ایران امسال در اقدامی نامتعارف، شمال ایران را برای سفر نوروزی خود انتخاب کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates