03.02.2013

تایم: اسرائیل نه به یک نقطه، بلکه به چند نقطه در سوریه حمله کرد

رادیوفردا: نشریه آمریکایی تایم روز شنبه، چهاردهم بهمن‌ماه، نوشت که در حمله روزهای گذشته اسرائیل به سوریه نه یک مکان، بلکه چند مکان مورد حمله قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که سوریه تنها از بمباران یک «پژوهشگاه نظامی در استان دمشق» خبر داده و اسرائیل نیز تاکنون به سکوت عامدانه خود در این باره ادامه داده است.

سه روز پس از حمله اسرائیل به سوریه، نشریه آمریکایی تایم نوشته است که نه تنها آمریکا به اسرائیل امکان می‌دهد حملاتی از این دست علیه سوریه را ادامه دهد، بلکه آمریکا خود نیز برای انجام حملات مشابه آماده می‌شود.

همزمان وزیر دفاع آمریکا و وزیر خارجه بریتانیا نیز از حملات انجام شده نیروهای اسرائیلی تلویحا حمایت کردند.

تایم در شماره شنبه چهاردهم بهمن، دوم فوریه، نوشته است که یکی از مهم‌ترین هدف‌هایی که اسرائیل در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه گذشته بمباران کرد، مرکز تحقیقات سلاح‌های بیولوژیک سوریه بود که اسرائیل عمیقاً از احتمال تسلط مخالفان بشار اسد بر آن نگرانی دارد.

تایم به نقل از «منابع اطلاعاتی غربی» همچنین تایید کرده است که در حملات اسرائیل کاروانی از کامیون‌هایی بمباران شده است که در حال انتقال موشک‌های مدرن ضد هوایی «اس. آ- ۱۷» از سوریه به لبنان برای تحویل به حزب‌الله بوده‌اند.

تایم همچنین می‌افزاید که «دست‌کم یک یا دو هدف دیگر هم در سوریه از سوی اسرائیلی‌ها بمباران شده است»، اما جزئیاتی در این باره ارائه نکرده است.

تایم به نقل از «منابع رسمی» نوشته است که اسرائیل «چراغ سبز» لازم را از واشینگتن برای ادامه حملات نیز گرفته است.

تایم افزود که نگرانی اسرائیل تنها از احتمال تسلط حزب‌الله بر سلاح‌های غیرمتعارف و سایر جنگ‌افزارهای مدرن سوریه نیست، بلکه حمله اسرائیل خطرات جدیدی را «به شکلی ملموس نشان می‌دهد» که طیف وسیعی از افراطیون مسلح مخالف اسد برای اسرائیل ایجاد می‌کنند.

به نوشته تایم، در مجتمع نظامی «جمرایا» که هدف حمله قرار گرفته است ارتش سوریه در طول سال‌ها مقادیر چشمگیری سلاح‌های میکروبی و شیمیایی انبار کرده و تیم‌های ویژه آموزش‌دیده برای مراقبت از این نوع اماکن حساس، در آنجا حضور داشته‌اند.

به نوشته تایم، اگر خطر تسلط احتمالی افراطیون در میان معارضین مسلح سوری بر سلاح‌های غیرمتعارف ارتش اسد تقویت شود، آمریکا خود آماده است که به بمباران اماکن نگهداری این نوع جنگ‌افزار در استان حلب اقدام کند.

در همین حال، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه، در نخستین اشاره به حمله اسرائیل به خاک سوریه گفت که «هرج و مرج در سوریه فضایی ایجاد کرده که نگرانی‌ها از احتمال انتقال جنگ‌افزار از سوریه به حزب‌الله در لبنان را افزایش داده است».

آقای پانه‌تا گفت: «هشدارهای لازم را برای جلوگیری از افتادن موشک‌های اس. آ-۱۷ یا سلاح شیمیایی به دست تروریست‌ها داده بودیم.»

او همچنین افزود: «هر اقدامی برای اطمینان از این که سلاح‌ها به دست تروریست‌ها نیفتد، مورد حمایت ماست.»

وزیر دفاع آمریکا که آخرین روزهای کاری‌اش را می‌گذراند، گفت که کشورش با اردن، ترکیه و اسرائیل در راستای مقابله با خطرات ناشی از سلاح‌های شیمیایی سوریه همکاری می‌کند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز جمعه گذشته گفت که کشورش «هیچ دلیلی برای نکوهش اسرائیل در ارتباط با حمله منتسب به این کشورعلیه سوریه ندارد… و چیزهایی هست که روسیه از آن خبر ندارد… بلکه مسئله اصلی که باید بر آن تمرکز کرد وضع فجیعی است که در سوریه ادامه دارد».

ویلیام هیگ در واکنش به انتقاد وزارت خارجه روسیه از حمله اسرائیل سخن می‌گفت. روسیه و ایران که حامی حکومت اسد هستند، حمله اسرائیل را نکوهش کرده و حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، روز پنج‌شنبه «هشدار» داده بود که «تل‌آویو عواقب این حمله را خواهد دید».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates