08.04.2014

با اظهارنظر دو مقام ارشد دولتی؛ سناریوی نهایی دولت برای گرانی بنزین لو رفت/ تازه ترین برآوردها از قیمت بنزین، گازوئیل و CNG

امیدنیوز: در آستانه اجرای رسمی گام نهایی فاز دوم هدفمندی یارانه ها و با اظهارنظر دو مقام ارشد اجرایی دولت تدبیر و امید (محمد شریعتمداری و علی طیب نیا) سناریوی نهایی افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و سی. ان. جی لو رفت و قرار است قیمت سه فرآورده نفتی حداکثر بین ۲۰ تا ۲۴ درصد گران شود که در این صورت پرونده افزایش قیمت بنزین به بیش از ۱۱۰۰ تومان بایگانی خواهد شد.
سناریوی نهایی دولت برای گرانی بنزین لو رفت/ تازه ترین برآوردها از قیمت بنزین، گازوئیل و CNG

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آغاز چراغ خاموش فاز دوم هدفمندی یارانه ها از تعطیلات نوروز و افزایش قیمت گاز طبیعی و برخی از فرآورده های نفتی، دولت تدبیر و امید برای افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و CNG هم به یک سناریوی واحد دست یافته اند.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری روز گذشته دوشنبه در اظهاراتی درباره آخرین وضعیت قیمت گذاری و ساز و کار عرضه انرژی با اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها، گفت: دولت به دنبال آن است که با یک شیب بسیار ملایم نرخ حامل های انرژی حداکثر تا سقف ۲۴ درصد افزایش یابد.

تائید اظهارات شریعتمداری توسط طیب نیا

این اظهارات معاون اجرایی رئیس جمهور شب گذشته توسط علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی در یک برنامه تلویزیونی تائید شد به طوری که مرد اول اقتصاد کشور دیشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما از افزایش قیمت حامل های انرژی با یک شیب بسیار ملایم خبر داد و گفت: قیمت حامل های مختلف انرژی قرار است در یک دوره ۵ تا ۷ ساله به طور کامل آزاد شود.

برهمین اساس، اگر سالیانه ۲۰ تا ۲۴ درصد قیمت سوخت گران شود ظرف مدت ۵ سال قیمت آن آزاد خواهد شد.

با اظهار نظر این دو مقام اجرایی دولت تدبیر و امید در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، مشخص شد دولت پس از بررسی سناریوهای مختلف قیمت (از کمترین تا بالاترین قیمت) به سناریوی افزایش متوسط ۲۰ تا ۲۴ درصدی قیمت ها در سال رسیده است تا ظرف مدت ۵ سال به هدف آزادسازی قیمت ها برسد.

بدین ترتیب بهای سه حامل انرژی پرطرفدار بنزین، گازوئیل و CNG که تاکنون تعیین تکلیف نشده است، حداکثر بین ۲۰ تا ۲۴ درصد افزایش خواهد یافت.

پرونده بنزین بیش از ۱۱۰۰ تومان بایگانی شد

بر این اساس، سناریوی افزایش قیمت حداکثر ۲۰ تا ۲۴ درصدی مهمترین سناریوی روی میز دولت به منظور گرانی بهای بنزین، گازوئیل و CNG در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها خواهد بود که در این صورت عملا با احتساب حتی ۵ درصد افزایش قیمت حامل های انرژی در قالب اخذ عوارض، پرونده افزایش بنزین به بیش از ۱۱۰۰ تومان بایگانی خواهد شد.

این در حالی است که از سال گذشته تاکنون وزارت نفت مذاکرات مختلفی با اعضای دولت و کارگروه انرژی فاز دوم هدفمندی یارانه ها به منظور افزایش یک باره قیمت بنزین و عرضه این فرآورده پرطرفدار نفتی به صورت تک نرخی را در دستور کار قرار داده بود.

بیژن زنگنه وزیر نفت و منصور معظمی معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در طول یک ماه گذشته در اظهاراتی از آمادگی این مجموعه به منظور عرضه بنزین تک نرخی خبر داده بودند.

ادامه عرضه بنزین ۴۰۰ تومانی در فاز دوم هدفمندی

در همین حال وضعیت بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت های هوشمند سوخت هم نهایی شده است و با دستور العمل جدید دولت بنزین نیمه یارانه ای ذخیره شده در کارت ها نمی سوزد و مردم در یک برنامه زمان بندی می توانند این بنزین ها را مصرف کنند.

قیمت های جدید بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه ها

به گزارش مهر، بر این اساس، با احتساب ۲۴ درصد افزایش قیمت اعلام شده از سوی معاون رئیس جمهور و وزیر اقتصاد احتساب ۵ درصد عوارض فروش فرآورده های نفتی مصوب مجلس شورای اسلامی بهای بنزین، گازوئیل و سی. ان. جی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها دو افزایش حداکثر ۲۴ و ۵ درصدی را تجربه خواهد کرد.

محاسبات انجام شده، نشان می دهد با این افزایش قیمت بهای هر لیتر بنزین معمولی نیمه یارانه ای از ۴۰۰ به حدود ۵۲۰ تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای حدود ۶۵۰ تومان، قیمت هر لیتر بنزین معمولی آزاد حدود ۹۱۰ تومان و قیمت هر لیتر بنزین سوپر آزاد حدود ۱۰۵۰ تومان خواهد بود.

از سوی دیگر قیمت هر لیتر گازوئیل نیمه یارانه ای از ۱۵۰تومان فعلی به حدود ۲۰۰ تومان و قیمت هر لیتر گازوئیل آزاد به حدود ۴۵۰ تومان به ازای هر لیتر افزایش می یابد.
جدول برآوردی افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و سی. ان. جی در فاز دوم هدفمندی براساس اظهارات شریعتمداری و طیب نیا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates