12.04.2014

ترس از تلفات بیشتر بسیجی های ناهی منکر در قم: آزمایش جریمه ارشادی به جای گشت ارشاد

روز: پس از آنکه پلیس ایران از شکست طرح موسوم به عفاف و حجاب که در بین مردم به “گشت ارشاد” دارد، هم اکنون در استان قم طحی با نام “جریمه ارشادی” از سوی عوامل انتظامی در حال اجراست تا در صورت موفقیت در سطح کشور به مرحله اجرا گذاشته شود.

به نوشته یک سایت در استان قم، این جریمه ها پس از آن جای “تذکر لسانی” را گرفته که بیم افزایش برخورد بین مردم با عوامل تذکر دهنده بسیج بالا گرفته است.

بنابراین گزارش، خبر استفاده از این برگه های جریمه را سرهنگ احمد صادقی،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم اعلام کرده و از صدور پنج هزار برگ جریمه ارشادی در ایام نوروز در استان قم خبر داده است.

او گفته است: “در ایام نوروز پنج هزار برگ جریمه ارشادی صادر شده است به این صورت که این برگ های جریمه شبیه به برگ های جریمه اصلی بوده است اما گزینه های آن تغییر کرده و بجای مبلغ جریمه صلوات نوشته شده است. ۵۰۰ پک فرهنگی در ایام نوروز تهیه شده که شامل بروشور حجاب و عفاف و پیشگیری از سرقت بوده است. ۱۲۰ تخته بنر با ابعاد مختلف در سطح استان و راه های مواصلاتی و مجتمع های گردشگری با موضوعات عفاف و حجاب، پیشگیری از سرقت، رعایت نظم و قانون نصب شده است”.

او افزوده است: “در ایام نوروز برگ های تذکر کتبی حجاب و عفاف به صورت رنگی تهیه شده و به افراد مورد نظر به جای تذکر لسانی داده شده است”.

پایگاه خبری پلیس هم به نقل از کاظم مجتبایی، فرمانده انتظامی استان قم می نویسد: “در ایام نوروز اطراف حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران به جای برگه های جریمه، به احترام اماکن مذهبی برگه های ارشادی جایگزین شد. شکل و طراحی این برگه‌ها همانند برگه‌های جریمه بود و در آن نوع تخلف راننده از قبیل پارک دوبله، بد حجابی، سد معبر، توقف در محل ممنوع و… مشخص شده بود تا رانندگان از نوع تخلف خود مطلع شوند. اکنون چشم جهان به قم دوخته شده و اگر این استان بتواند به درستی در خود امنیت ایجاد کند می‌تواند یک الگو باشد”.

این طرح جایگزین پلیس، پس از آن به اجرا گذاشته شد که طی سال گذشته بیش از سه تن از عوامل بسیج به دلیل درگیری با مردم به خاطر نوع پوشش شان کشته شدند و ده ها تن از آنها نیز مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.

حکومت ایران، که از آنچه “امر به معروف” با عنوان یک “فریضه” یاد می کند، هم اکنون از بیم صدمات بیشتر نیروها و عوامل شبه نظامی خود دست به ابتکارات تازه ای زده است.

به تازگی نیز یک عامل بسیج به نام “علی خلیلی”، چند ماه پس از مجروح شدن به دست عده ای از جوانان که قصد “ارشاد” آنها را داشت، در گذشت. و مرگ او با بازتاب خبری وسیعی در بین نیروهای بسیج همراه بود.

در همین باره، روز گذشته مکارم شیرازی در خصوص مرگ وی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: “شهادت روحانی مجاهد حجت‌الاسلام آقای علی خلیلی را به همه پویندگان راه حق تسلیت می‌گویم. این روحانی مجاهد در راه دو فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر به‌دست اراذل و اوباش شربت شهادت نوشید. قرآن مجید در آیه فوق قتل این‌گونه مجاهدان را هم‌ردیف کفر و کشتن پیامبران الهی دانسته و قاتلان را تهدید به عذاب الیم الهی می‌کند. پویندگان راه امام حسین و شهید راه کربلا هرگز از این‌گونه شهادت‌ها نمی‌هراسند و از میدان امر به معروف و نهی از منکر دور نمی‌شوند و آن را مایه افتخار خود و طایفه خود می‌دانند. این‌جانب شهادت این مجاهد بزرگوار را به حضرت ولی‌عصر به خانواده او و مجاهدان راه خدا تبریک و تسلیت می‌گویم و همه انتظار دارند قوه قضاییه در اسرع وقت قاتل یا قاتلان را به سزای خود برسانند و هیچ‌گونه تسامح و تساهل روا ندارند”.

او در حالی خواستار مجازات ضاربان شده که هم اکنون قوه قضاییه به دلیل مختومه شدن پرونده و رضایت خانواده خلیلی، قادر به بازداشت و پیگرد قضایی ضاربان نیست و آنان نیز پس از گذراندن دوران محکومیت خود آزاد شده اند.

افزایش این جنس از تنش ها میان مردم خشمگین و عوامل بسیجی، حکومت را به فکر یافتن راه های کم هزینه تر انداخته و به نظر می رسد که طرح “جریمه” ارشادی، یکی از ابتکارات در این خصوص باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates