14.04.2014

رشوه دولت روحانی به گروهی از روزنامه‌نگاران

خودنویس: تعدد و میزان هدایا، گاه میزان پوشش خبری برخی حوزه‌ها را در مطبوعات تغییر داده است. گفته می‌شود که وزیر کار دولت روحانی که خود سال‌ها مدیر روزنامه بوده، به دنبال علاقه‌مند کردن بعضی‌ها به حوزه وزارت‌خانه‌اش است.

سایت روز نو خبری را منتشر و سپس حذف کرد. این سایت خبر اهدای کارت‌های ۵۰۰ هزار تومانی به گروهی از خبرنگاران را منتشر کرد. در خبر اولیه سایت روز نو آمده بود که علی ربیعی، وزیر کار به مناسبت سال نو کارت های هدیه ای را بین برخی از خبرنگاران توزیع کرده است.

بر اساس خبرسایت روز نو، گفته می‌شود که کارت‌های مذکور از طرف یکی از روزنامه‌نگاران اقتصادی اصلاح‌طلب و یکی از نزدیکان ربیعی بین خبرنگاران به صورت چهره به چهره توزیع شده و برخی از خبرنگاران از دریافت این کارت‌ها که اسم دریافت کننده نیز روی‌شان بوده از دریافت این هدایا خودداری کرده‌اند.

یک روزنامه‌نگار نزدیک به مسوولان سازمان تامین اجتماعی از تایید یا تکذیب این خبر خودداری کرد.

از سال‌ها قبل، بسیاری از نهادهایی که مایل بودند اخبارشان پوشش بهتری پیدا کند و احیانا انتقادها با کمی نرم‌تر در رسانه‌ها منتشر شود از روش هدیه دادن استفاده می‌کرده‌اند.

علی ربیعی به جاز سابقه امنیتی‌اش، سال‌ها مدیر مسوول روزنامه کار و کارگر بوده و احتمالا با روش‌های «علاقه‌مند» کردن برخی خبرنگاران به حوزه تحت مسوولیتش آشنا است.

سرویس‌های اقتصادی زیر ذره‌بین هستند؟

یک خبرنگار شاغل در حوزه اقتصادی به خودنویس گفت که برخی از دبیران حوزه‌های اقتصادی در طول ۲۰ سال گذشته ثروتی بیشتر از دبیران دیگر سرویس‌های مطبوعات اندوخته‌اند و این مساله معمولا از دید برخی مدیران رسانه‌ای، به عمد پنهان می‌ماند.

بر اساس گفته این خبرنگار، برخی از دبیران سرویس‌های اقتصادی با گرفتن سهم از آگهی‌هایی که برای صفحات اقتصادی روزنامه گرفته‌اند، عملا مانع انتشار خبرهایی انتقادی از سازمان‌ها و نهادها «اسپانسور» شده‌اند.

خبر هدیه کارت‌های نیم میلیون تومانی از سوی وزارت کار ممکن است از سوی بسیاری از رسانه‌ها نادیده گرفته شود، اما نبود سازمان و تشکیلاتی که بر این مساله نظارت کند، یکی از عوامل جا افتادن عادت هدیه گرفتن نزد معدودی از روزنامه‌نگاران است.

حوزه‌های تامین اجتماعی، وزارت کار، نفت، تجارت، بورس، صنعت، راه‌سازی، آب، سدسازی و … توسط سرویس‌های اقتصادی روزنامه‌ها پوشش داده می‌شوند. سکوت بسیاری از رسانه‌ها در قبال کم‌کاری یا تخلف سازمان‌ها، شرکت‌ها و وزارت‌خانه‌های مربوطه گاه به واسطه نفوذ مدیران دولتی در تحریریه‌ها و نیز روابط مالی سرویس‌های اقتصادی با سازمان‌ها و بخش‌های مختلف دولتی بوده است.

به گفته منابع خودنویس، سکوت روزنامه‌ها در قبال سیاست‌های آسیب زننده وزارت نیرو در حوزه‌های سدسازی و مدیریت منابع آبی و یا سکوت بسیاری از رسانه‌ها در برابر مشکلات خودروسازی و سازمان گسترش و تولید خودروهای غیر استاندارد به واسطه ارتباط‌هایی «غیر رسانه‌ای» در دولت‌های مختلف بوده است.

در بسیاری از روزنامه‌های کشورهای غربی، هرگونه رابطه کاری میان بخش آگهی‌ها با خبرنگاران حوزه‌های مختلف ممنوع است تا طرفین دچار «تضاد منافع» نشوند.

اصل خبر از سایت الف:
آغاز پروژه «کارت هدیه» در دولت روحانی؟
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۲
یک سایت خبری مدعی شد که علی ربیعی وزیر کار به مناسبت سال نو کارت‌های هدیه‌ای را بین برخی از خبرنگاران توزیع کرده است.

به گزارش ایسنا، سایت روز نو با طرح این ادعا نوشت: «از طرف یکی از نزدیکان علی ربیعی، کارت هدیه‌ای به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای تعدادی از خبرنگاران به عنوان هدیه نوروز ارسال شده است که روی این کارت‌ها تنها اسم خبرنگار و عبارت “سال خوشی برایتان آرزومندیم” درج شده است.

گفته می‌شود که این کارت‌ها از سوی یکی از روزنامه‌نگاران اقتصادی اصلاح‌طلب و یکی از نزدیکان ربیعی بین خبرنگاران به صورت چهره به چهره توزیع شده است و روابط عمومی وزارت کار نقشی در توزیع این کارت‌ها نداشته است. لازم به ذکر است که تعدادی از خبرنگاران در اعتراض به این اقدام کارت‌های هدیه منتسب به وزیر کار را عودت داده‌اند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates