17.04.2014

گزارش «تقاطع» از نقش عباس عراقچی در افشای حضور ابوطالبی در ماجرای گروگان‌گیری

تقاطع: درحالی‌که با شکایت دولت ایران از دولت ایالات متحده به سازمان ملل متحد و تاکید دوباره‌ی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر عدم صدور ویزای این کشور برای حمید ابوطالبی به دلیل نقش وی در ماجرای اشغال سفارت این کشور در تهران در سال ۱۹۷۹، چالش میان دو کشور بر سر این موضوع وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است، اطلاعات رسیده به “تقاطع” از نقش رقابت‌های درونی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پشت پرده‌ی این ماجرا حکایت دارد.

بر اساس اطلاعاتی که یک “منبع آگاه” در اختیار “تقاطع” قرار داده، ماجرای عضویت حمید ابوطالبی در “گروه دانشجویان پیرو خط امام” و نقش داشتن وی در اشغال سفارت آمریکا در تهران در آبان ۱۳۵۸، نخستین بار از درون وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی در اختیار مقامات آمریکایی قرار گرفت.

به گفته‌ی این منبع که به دلایل امنیتی نخواسته نامش فاش شود، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت‌ خارجه که چهره‌ی مورد اعتماد رهبر جمهوری اسلامی و شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به شمار می‌رود، از آغاز با انتصاب حمید ابوطالبی به سمت سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد مخالف بوده و به دنبال آن است که خود به این ماموریت حساس فرستاده شود.

این منبع، اضافه کرده که آقای ابوطالبی علی‌رغم سابقه‌ی تندروی در دوران جوانی و دانشجویی، اکنون چهره‌ای میانه‌رو و نزدیک به هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی به شمار می‌رود و جناح مورد اعتماد رهبر جمهوری اسلامی در وزارت خارجه که عباس عراقچی، هدایت آن را بر عهده دارد، حاضر نیست سمت پراهمیتی چون نمایندگی حکومت در سازمان ملل را به گروه رقیب واگذار کند. به ویژه که با توجه به فصل جدید روابط تهران و واشنگتن، نمایندگی سازمان ملل، بیش از همیشه می‌تواند در سرنوشت رابطه‌ی دو کشور تاثیر داشته باشد.

منبع “تقاطع”، با اشاره به این‌که ابوطالبی در زمان ماموریت‌های اروپایی‌اش، چند بار به عنوان عضو هیات‌های ایرانی به آمریکا سفر کرده و طبعا ویزای ورود به این کشور را نیز دریافت کرده بود، خاطرنشان می‌کند که تصمیم تازه‌ی آمریکا برای عدم صدور ویزا برای وی بر اساس اطلاعات تازه‌ای صورت گرفته که پیش‌تر در اختیار آمریکایی‌ها قرار نداشته و از طریق عباس عراقچی به آن‌ها داده شده است.

عباس عراقچی تا سال ۱۳۶۸ عضو سپاه پاسداران بود و گفته می‌شود که در مذاکرات هسته‌ای به عنوان «چشم» رهبر جمهوری اسلامی حضور دارد و گزارش مذاکرات را مستقیما در اختیار او قرار می‌دهد.

در همین ارتباط، محسن سازگارا، فعال سیاسی مقیم آمریکا که مسایل مربوط به روابط ایران و آمریکا را از نزدیک دنبال می‌کند، در گفتگویی کوتاه با “تقاطع”، فاش شدن نقش حمید ابوطالبی در گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران از داخل وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی را محتمل دانست و گفت: «این نکته که آقای ابوطالبی قبلا یک بار ویزای آمریکا گرفته و به این کشور سفر کرده است به این معنی است که مقامات آمریکایی نمی‌دانسته‌اند که او در ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران با گروگان‌گیر‌ها هم‌کاری می‌کرده است.»

او با بیان این‌که «احتمالا خیلی هم‌کاران دیگر گروگان‌گیر‌ها هم هستند که هنوز ناشناخته‌اند» افزود: «خبر دادن به آمریکایی‌ها می‌تواند به دلیل رقابت‌های کاری در داخل وزارت خارجه، یا رقابت‌های سیاسی میان جناح‌ها در خارج از وزارت‌خانه هم باشد.»

گفتنی است در تازه‌ترین اظهارنظر رسمی دولت امریکا در این خصوص، روز سه‌شنبه (۱۵ اپریل-۲۶ فروردین)، “جن ساکی”، سخن‌گوی وزارت امور خارجه این کشور، صریحا از نقش حمید ابوطالبی در ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران در آبان ۱۳۵۸ (نوامبر ۱۹۷۹) سخن گفت و با بیان این‌که آن حوادث، «مسأله‌ای تکان‌دهنده برای مردم آمریکا بوده» تاکید کرد که «دادن ویزا به او غیرقابل قبول است».

پیش‌تر در روز جمعه (۱۱ اپریل-۲۲ فروردین) جی کارنی، سخن‌گوی کاخ سفید، گفته بود که دولت امریکا قصد ندارد برای حمید ابوطالبی ویزای ورود به این کشور را صادر کند و این موضوع را به اطلاع دولت ایران و سازمان ملل رسانده است. او از دولت ایران خواسته بود تا گزینه‌ی دیگری را به جای وی معرفی کند.

درخواستی که با واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی روبه‌رو شد. این وزارت‌خانه روز دوشنبه و از طریق دفتر نمایندگی خود در سازمان ملل متحد، شکایت‌نامه‌ای را به کمیته «روابط با کشور میزبان» ملل متحد ارایه کرد و در آن عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی را «نقض تعهدات قانونی کشور میزبان بر اساس قوانین بین‌المللی» دانست.

اعلام صریح دولت آمریکا برای غیرقابل قبول خواندن معرفی حمید ابوطالبی به سمت نماینده‌ی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، پس از آن صورت گرفته که هفته‌ی گذشته، کنگره آمریکا متشکل از سنا و مجلس نمایندگان، در دو رای‌گیری جداگانه با اکثریت قاطع آرا به طرحی رای دادند که دولت آمریکا را موظف می‌کند تا درخواست صدور ویزا برای افرادی را که نقش آن‌ها در «جاسوسی، تروریسم، و یا تهدید علیه امنیت ملی» این کشور روشن شده باشد، رد کند.

این طرح با هدف جلوگیری از ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا ارایه شد و به تصویب سناتورها و نمایندگان کنگره رسید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates