20.04.2014

ایران: رقيق‌سازی ذخایر اورانيوم ۲۰ درصدی پايان يافت

رادیوفردا: علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران روز شنبه ۳۰ فروردين از پايان يافتن فرآيند رقيق‌سازی اورانيوم ۲۰ درصد خبر داده است.

علی اکبر صالحی که با برنامه «از تهران» شبکه تلويزيونی «العالم»، شبکه عربی دولت ايران صحبت می کرد،‌گفته است:« ما موضوع رقيق سازی اورانيوم ۲۰ درصد به ۵ درصد را به ميزان ۱۰۳ کيلو گرم در تاريخ ۹۳.۱.۲۳ (۲۳ آوريل سال جاری) نهايی کرديم و در کل موضوع رقيق سازی بسته شد.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرده است:«طبق توافق فيمابين قرار بود نيمی از ۲۰۰ کيلو گرم اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده را به اکسيد اورانيوم تبديل؛ و نصف ديگر را رقيق کنيم و اين کار در حال انجام است. طبق توافق اگر رقيق سازی اورانيوم سرعت بيشتری داشته باشد، در پرداخت اقساط اموال بلوکه شده ايران نيز تسريع خواهد شد. بنابراين اکسيداسيون و رقيق سازی هر دو به خوبی انجام شد و گزارش آژانس هم اين موضوع را تاييد کرده است.»

روز پنجشنبه خبرگزاری رويترز به نقل از گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی، که قرار است در هفته جاری منتشر شود، نوشته بود که ايران ۷۵ درصد از ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدی خود را رقيق کرده است.

ايران «رقيق کردن» اورانيوم با خلوص ۲۰ درصدی را در راستای اجرای تعهدات خود در قالب توافق ژنو انجام می دهد. اين توافق شش ماه بين جمهوری اسلامی وآمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان، گروه ۱+۵، در ماه نوامبر سال گذشته به دست آمد و در ژانويه سال جاری اين توافقنامه اجرايی شد.

گزارش ها حاکی است که ايران در چارچوب توافق ژنو متعهد شده است ضمن توقف توليد اورانيوم با غلظت ۲۰ در صد طی اين دوره شش ماه، ذخاير موجود خود را نيز به اوانیوم با غظلت کمتر تبديل کند.

تصميم ايران در سال ۲۰۱۰ برای توليد اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد نگرانی های جامعه بين المللی در خصوص ماهيت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را تشديد کرد. ايران می گويد، به دنبال شکست مذاکرات سه جانبه ايران، ترکيه و برزيل برای تامين سوخت راکتور تحقیقاتی تهران تصميم گرفت که غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کند.

«افزایش سانتريفيوژ ها» بعداز ۵ سال

علی اکبر صالحی در بخش ديگری از صحبت های خود تاکيد کرده است که که شمار سانتريفيوژها تا پنج سال آينده حفظ خواهد شد سپس شمار آنها به تدريج افزايش می يابد.

رييس سازمان انژی اتمی ايران گفته است:«در زمينه غنی سازی پيشنهاد ما اجرای طرح پلکانی غنی سازی است که بر اساس آن ۴ تا ۵ سال تعداد دستگاه های سانتريفيوژ همين نسبت ۲۰ هزار دستگاه باشد و بعد از آن به صورت تدريجی تعداد سانتريفيوژها را افزايش دهيم تا در سال به ظرفيت توليد ۳۰ تن اورانيوم در سال برسيم و اين موضوع همچنان جای بحث دارد و آنها می گويند که اين طرح نياز به تصميم گيری سياسی دارد.»

علی اکبر صالحی همچنين در خصوص راکتور آب سنگين اراک نیز گفته است: ايران طرح پيشنهادی خود را درباره توافق صورت گرفته بين ايران و گروه ۱+۵ مبنی بر اعمال تغيير در راکتور اراک را به طرف مقابل ارائه کرده است.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران اضافه کرده است:«در خصوص موضوع مربوط به آب سنگين اراک نير با کشورهای عضو ۱+۵ مذاکره شد و پيشنهاد ما باز طراحی قلب راکتور اراک و کاهش پلوتونيوم توليدی به ميزان يک پنجم بود که مورد استقبال ۱+۵ قرار گرفت.»

گزارش ها حاکی است علی اکبر صالحی تصريح کرده است که مساله راکتور آب سنگين اراک درمذاکرات با گروه ۱+۵ تقريباً به نتيجه و جمع‌بندی قطعی رسیده است.

«چهار شرط» رهبری برای مذاکره با آمریکا

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفته است، مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا از بیش از دو سال پیش و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شده بود.

علی اکبر صالحی می گوید که در دوران که وزیران امور خارجه ایران بود به آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، پیشنهاد کرده تا در خصوص مساله هسته ای با آمریکا به طور مستقیم مذاکره شود.

وزیر امور خارجه دولت محمود احمدی نژاد با اشاره به بدبینی رهبر ایران به مذاکره با آمریکا در ادامه گفته است: رهبری گفتند « برويد و اين کار را انجام دهيد، اما بدانيد که اين اتمام حجت خواهد بود. ما بهانه را از آنها خواهيم گرفت و به مردم خودمان اعلام خواهيم کرد که از هر فرصتی برای حل و فصل مسالمت اميز اين موضوع در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت استفاده می کنيم و بهانه را از آنها خواهيم گرفت که آنها با افکار عمومی بازی نکنند. »

به گفته علی اکبر صالحی یکی از چهار شرط رهبر برای مذاکره مستقیم با آمریکا این بود« که مذاکرات فقط در مورد هسته ای باشد.»

علی اکبر صالحی توضیح بیشتری در خصوص سه شرط دیگر رهبر ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا ارائه نکرده است.

پیشتر گزارش هایی در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا در دوران محمود احمدی نژاد منتشر شده بود.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال گذشته رویکرد ایران در قبال مساله هسته ای تغییر کرد و ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ به توافق شش ماهه برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دست یافتند.

توافق ژنو تا ماه ژوئیه اعتبار دارد و ایران و گروه ۱+۵ قرار است تا آن زمان بر سر یک موافقتنامه جامع به منظور حل و فصل نهایی ابهامات برنامه هسته‌ای تهران به توافق برسند.

دو طرف ابراز امیدواری کرده‌اند که با آغاز دور تازه مذاکرات میان خود در وین که روز ۱۳ می‌- ۲۳ اردیبهشت- آغاز خواهد شد کار نوشتن موافقتنامه نهایی را آغاز کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز بیستم فروردین، در نشست خبری مشترک با کا‌ترین اشتون، نماینده گروه پنج به علاوه یک در مذاکره با ایران، گفت که ایران و قدرت‌های جهانی درباره ۶۰ درصد از توافق نهایی هسته‌ای به توافق رسیده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates