25.04.2014

درآمد ایران از صادرات نفت در سال گذشته، «۴۲ میلیارد دلار»

رادیوفردا: وزیر نفت جمهوری اسلامی در گزارشی به یک کمیسیون مجلس شورای اسلامی درآمدهای نفتی کشور در سال گذشته، ۱۳۹۲، را ۴۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار اعلام کرد.

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، ۴ اردیبهشت، گزارش داد که بیژن زنگنه، وزیر نفت، با ارائه گزارشی به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درآمد ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۲ را ۴۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

بر این اساس، سال گذشته متوسط قیمت نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران به بازارهای جهانی ۱۰۴ دلار به ازای هر بشکه بوده است.

بر اساس گزارش سالانه گمرک ایران که هفته گذشته آمار تکمیلی آن منتشر شد، ایران در سال ۹۲ حدود ۱۰ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار صادرات میعانات گازی داشته است.

میعانات گازی نوعی نفت خام سبک و گران‌قیمت است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود و قیمت آن نسبت به دیگر انواع نفت بالاتر است.

با این حساب ایران در سال گذشته، حدود ۳۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات خالص نفت خام داشته است.

این در حالی است که بر اساس گزارش سالانه اوپک، ایران در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۱۵ میلیارد دلار صادرات نفت و میعانات گازی داشت.

با این حساب درآمد ایران از صادرات نفت نسبت به سال ۲۰۱۱ بیش از دو و نیم برابر کاهش یافته است.

تحریم‌های نفتی غرب علیه ایران از ۱۱ تیرماه سال ۹۱ (اول ژوئیه ۲۰۱۲) آغاز شد. ایران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۲٫۲ میلیون بشکه صادرات نفت خام و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشت.

این در حالی است که بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این رقم در سال ۲۰۱۳ مجموعا به یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه افت کرد.

اخیرا منصور معظمی، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، اعلام کرد که هم اکنون به طور متوسط روزانه ۱٫۴ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی توسط ایران صادر می‌شود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز ۲۸ فروردین از قول آقای معظمی گزارش داد که «طبق قانون بودجه سال ۹۲ دولت باید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌کرد، اما عملکرد دولت در این بخش ۲۰ درصد رشد داشته، به طوری که حدود ۱۰ میلیارد دلار درآمد مازاد نسبت به پیش‌بینی بودجه کسب شده است».

گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی نیز نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه به یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه و در ماه فوریه به یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه رسیده است، اما خبرگزاری رویترز ۲۹ فروردین بر اساس داده‌های کشتیرانی گزارش داد که صادرات نفت ایران طی ماه مارس و آوریل دوباره به مدار یک میلیون بشکه در روز افت کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates