09.05.2014

روزی ۹ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در ایران می‌میرند

بی‌بی‌سی: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران گفته است روزی نه نفر به دلیل مصرف مواد مخدر صنعتی که به صورت قاچاق ساخته می شود در آن کشور جان خود را از دست می دهند.

آقای فضلی که دبیرکلی ستاد مبارزه با مواد مخدر را نیز بر عهده دارد، گفته که مرگ و میر به دلیل مصرف مواد مخدری است که “به صورت صنعتی و قاچاق در کشور ساخته شده است و جوانان در مدت زمان بسیار کمی از شروع مصرف، جان خود را از دست می دهند.”

گزارشهای رسمی نشان می دهد که تعداد معتادان در ایران بیشتر از دو میلیون نفر است که ۷۰۰ هزار نفر آنها معتاد تفننی هستند.

وزیر کشور ایران گفته که اگر “یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور وجود داشته باشد باید اقرار کنیم یک میلیون و۳۰۰ هزار خانوار درگیر بحث اعتیاد هستند و اگر ۶۳ درصد معتادان متاهل باشند یعنی ۷۰۰ هزار همسر معتاد در خانواده ها زندگی می کنند.”

به گفته آقای فضلی “بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار فرزند در خانواده های معتاد زندگی می کنند و مطمئنا بخشی از فرزندان این افراد راه اعتیاد را پیش خواهند گرفت و اگر به این صورت پیش برویم سیکل اعتیاد در کشور ثابت خواهد ماند.”

گزارش پزشکی قانونی نشان می دهد که در سال گذشته مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در میان زنان پانزده درصد افزایش پیدا کرده است

آماری که سازمان پزشکی قانونی به تازگی منتشر کرده نشان می دهد که در سال گذشته ٢٩٥٧ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که نسبت به سال پیشتر، یعنی سال ۱۳۹۱، مقداری کاهش نشان می دهد. در سال ۱۳۹۱ تعداد مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر ٣٠٥٦ نفر بود.

بنابر گزارش سازمان پزشکی قانونی، با وجود کاهش مرگ و میر معتادان، آمار مرگ زنان معتاد بیشتر از ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

دو سال پیش (سال ۱۳۹۱) تعداد زنانی که به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند، ۱۹۱ نفر بوده است که این رقم در سال گذشته (۱۳۹۲) به ۲۳۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

در سال گذشته استان‌های تهران با ۷۳۵، اصفهان با ۳۱۲ و خراسان رضوی با ۲۱۲ مورد مرگ بیشترین و استان‌های بوشهر با ۱۳، ایلام و آذربایجان غربی هر کدام با ۱۷ و خراسان جنوبی با ۱۸ مورد کمترین تلفات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر را داشته‌اند.

آقای رحمانی فضلی با تاکید بر تلاش برای کمک به معتادان گفته “با توجه به اینکه پاک شده ها در بهترین شرایط ۲۰ درصدشان پاک می مانند و ۸۰ درصد به اعتیاد باز می گردند و این آمار نشان می دهد که ما در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر تاکنون ضعیف عمل کرده ایم.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates