16.05.2014

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی؛ ۱۵۰ هزار تومان زیر خط فقر

دویچه‌وله: در حالی که بازنشستگان تامین اجتماعی از ناهماهنگی درافزایش حقوق‌هایشان شکایت دارند، دبیر کانون عالی بازنشستگان از توزیع وام‌های دو میلیون تومانی و “کارت منزلت” برای استفاده از امکانات رفاهی و فرهنگی خبر داده است.

در حالی که خط فقر در ایران در سال گذشته برای هر نفر ۸۵۰ هزار تومان تعیین شد، اما حقوق برخی بازنشستگان تامین اجتماعی ۷۰۰ هزار تومان است. روزنامه ایران در گزارش مفصلی به مشکلات بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره کرده و با کسانی گفت وگو کرده که در سن بازنشستگی مجبور به کار کردن برای تامین هزینه‌های زندگی‌شان هستند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته، مستمری‌بگیر و بازمانده تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در ایران وجود دارند.

سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای سال جاری ۲۵ درصد افزایش حقوق برای بازنشستگان را تصویب کرد اما به دلیل اشکالات محاسباتی، در عمل گروهی تنها ۲۰ درصد افزایش حقوق شاملشان شد . این امر نارضایتی را در میان بازنشستگان بالا برد و در نهایت این سازمان قول داد که این اختلاف پنج درصدی را رفع کند.

محمد اسدی دبیر کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران کارگری در این زمینه به روزنامه ایران گفته است: «اعتبار لازم برای افزایش ۵ درصد باقی‌مانده، پیش‌بینی شده و به نظر می‌رسد این موضوع ظرف هفته‌های آینده حل شود. بنابراین بازنشستگانی که مشمول افزایش مابه‌التفاوت ۵ درصدی هستند، باید صبوری و شکیبایی کنند تا مراحل اداری و حقوقی آنان طی شود».

توزیع وام دو میلیون تومانی بین بازنشستگان

اعتراضات بازنشستگان به پایین بودن حقوق‌ها و ناهماهنگی در افزاش حقوق، با وعده‌هایی از سوی کانون بازنشستگان و مستمری بگیران پاسخ داده شده است. محمد اسدی دبیر کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران کارگری از پرداخت ۵۰ هزار وام بانکی بدون بهره به مبلغ دو میلیون تومان به واجدین شرایط خبر داده است.

اسدی بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان را بخش دیگری از اقدام‌های سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری دانسته و گفته است: «با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان که از محل منابع سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه تکمیلی بیش از دو میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر اختصاص یافته، اکثر بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان توانستند خدمات درمانی مطلوبی از مراکز پزشکی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها دریافت کنند و حتی این خدمت باعث شد تا سهم پرداختی آنان در حوزه سلامت کاهش چشمگیری پیدا کند».

وی همچنین گفته “کارت‌های منزلت” برای استفاده از امکانات فرهنگی، هنری و رفاهی بین بازنشستگان توزیع خواهد شد. در زمینه سفرهای زیارتی و سیاحتی نیز به گفته این مقام مسئول، تسهیلاتی برای بازنشستگان در نظر گرفته شده است.

استفاده از سود «شستا» برای بازنشستگان

به عقیده برخی کارشناسان، شرکت‌های اقتصادی شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) که به سازمان تامین اجتماعی وابسته هستند می‌توانند به عنوان منبعی برای تامین خدمات رفاهی به بازنشستگان مورد استفاده قرار بگیرند.

معاون فنی و درآمد تأمین اجتماعی اظهار کرده که برای اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، بیش از ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. به گفته کارشناسان اقتصادی بخشی از این هزینه می‌تواند از سود شرکت‌های شستا تامین شود.

معاون سازمان تامین اجتماعی یکی دیگر از اقدامات حمایتی برای بازنشستگان را پرداخت یارانه حمایتی از سوی دولت برای بازنشستگان تامین اجتماعی عنوان کرد. میزان این یارانه ماهیانه بین ۱۴ تا ۸۴ هزار تومان است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates