18.05.2014

ایران، رتبه نوزدهم جهان در مصرف الکل به ازای هر نفر

رادیوزمانه: «سازمان بهداشت جهانی» در روزهای گذشته گزارش کاملی درباره مصرف الکل در دنیا منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد ایران در بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۶۶ مصرف سرانه الکل را دارد. بر اساس این گزارش بلاروس، مولداوی و روسیه بیشترین سرانه مصرف الکل در جهان را دارند.
الکل در ایران

ایران در بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۶۶ مصرف سرانه الکل را دارد

بر همین اساس، ایران همچنین کشور نوزدهم دنیا از نظر میزان مصرف بالای الکل به ازای هر نفر است.

گزارش منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که هر مصرف‌کننده در ایران، سالانه ۲۵ لیتر الکل مصرف می‌کند که این رقم دو برابر یک شهروند آمریکایی و حتی بیشتر از شهروندی روسی است.

با وجود ممنوعیت مصرف و خرید و فروش الکل در ایران، برخی گزارش‌ها از حضور بیش از ۲۰۰ هزار فعال در بازار مشروبات الکلی در ایران خبر می‌دهند. گزارش‌های دیگری هم منتشر شده که می‌گوید در ایران بیش از ۸۰ میلیون لیتر در سال الکل مصرف می‌شود.

این در حالی است که قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «خوردن مسکر موجب حد است؛ خواه کم باشد یا زیاد و چه مست کند، چه نکند.» بر اساس همین قانون، مجازات نوشیدن الکل ۸۰ ضربه شلاق است. همچنین اگر فردی سه بار به دلیل مصرف الکل دستگیر شود، مجازات اعدام خواهد داشت.
نگرانی‌ها درباره مصرف الکل در ایران

گفته می‌شود که هر سال بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی به ایران قاچاق می شود که این اعداد و ارقام غیر از مشروبات دست‌ساز و تولیدات شخصی است. در ایران دسترسی به الکل از طریق توزیع‌کنندگانی انجام می‌شود که ساقی نام دارند.

با یک تماس تلفنی انواع مشروبات الکی با برندهای گوناگون در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و زمان انتظار برای رسیدن این کالا، طبق اعلام سازمان مبارزه با مواد مخدر ۱۷ دقیقه است.
global-alc

گزارش آماری سازمان بهداشت جهانی از مصرف الکل در جهان سال ۲۰۱۴: ایران در جای نوزدهم

به دلیل گستردگی مصرف الکل در ایران، فرید براتی، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، شهریور ماه سال گذشته اعلام کرده بود که صدور مجوز تاسیس نخستین مرکز ترک الکل در ایران صادر شده و این مرکز کار خود را به طور آزمایشی در تهران آغاز خواهد کرد.

این نخستین بار بود که مسئولان ایرانی با پذیرش وجود الکلی‌ها در ایران، به فکر ایجاد مراکز ترک الکل افتاده بودند.

پیش از آن همواره با اعلام کم بودن تعداد الکلی‌ها، نیاز به این مراکز انکار می‌شد.

علی نیک‌فرجام، معاون دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت ایران هم، آبان گذشته به نیازسنجی‌های انجام شده برای راه‌اندازی مراکز ترک الکل در ایران، اشاره کرده و به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «به این منظور در مرحله نخست، حدود پنج استان به عنوان استان‌های پایلوت در نظر گرفته شده‌اند که یکی از آن‌ها تهران است.»

قرار بود در این طرح آزمایشی، نخست در استان تهران سه مرکز مراقبت‌های کوتاه مدت و سه مرکز مراقبت‌های ویژه راه‌اندازی شود.

همچنین در سال‌های اخیر اخباری درباره مسمومیت با مشروبات دست ساز در ایران منتشر شده است؛ از جمله مسمومیت ۲۹۸ نفر با الکل متانول و مرگ ۴ نفر در خرداد ماه ۱۳۹۲ در شهر کرمان.

علاوه بر غیر استاندارد بودن مشروبات تهیه شده توسط افراد، یکی از راه هایی که برخی از مصرف کنندکان الکل در ایران استفاده می‌کنند، مراجعه به داروخانه‌ و تهیه الکل سفید و طبی و استفاده خوراکی از آنهاست که عامل مرگ و از دست رفتن بینایی افراد می‌شود.

فروردین ماه امسال نیز، سخنگوی «سازمان غذا و دارو» اعلام کرد که مشاهده شده که شرکتی تقلبی با برند و نشانی جعلی محصولی را تحت عنوان الکل گندم و خرما در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه می‌کند که این محصول به هیچ عنوان مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.

محمد هاشمی گفته بود: «مصرف این محصول تاثیر جدی بر سلامت کلیه، کبد، سیستم گوارشی دارد و موجب مسمومیت‌های بسیار جدی نیز خواهد شد.»

یکی دیگر از موارد نگران‌کننده در مورد مصرف الکل در ایران، سن مصرف‌کنندگان است.

در حالی‌که درکشورهای اروپایی فروش و استفاده از مشروبات الکلی برای جوانان زیر ۱۸ سال ممنوع است و برای افراد خاطی مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده، در ایران ۱۷ تا ۳۵ ساله‌ها اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان الکل هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates