22.05.2014

جنتی پسر: ایران بزرگترین وارد کننده لوازم آرایشی

خبرگزاری مهر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشور از آسیب های فرهنگی زیادی رنج می برد و آنچه که می تواند کشور ما را از این آسیب ها نجات دهد شناخت و عمل به سیره نبوی و رضوی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی پیش از ظهر پنجشنبه در آیین افتتاح هفته فرهنگ رضوی در کرمان با ابراز خرسندی برای حضور در جمع مردم کرمان گفت: حضور من بعد از گذشت 40 سال در استان کرمان بسیار رضایت بخش بود و مردم این دیار دارای فرهنگ و تمدن غنی هستند.

وی ادامه داد: مردم استان کرمان قبل و بعد از اسلام دارای شخصیت های بزرگ و برجسته بوده و در دوران معاصر نیز خواستگاه چهره هایی ماندگار و شخصیت های برجسته در حوزه های مختلف بوده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در تاریخ استان کرمان از قرن سوم و پنجم این خطه دارای دانشمندان و ادیبان زیادی همچون محمدبن عیسی ماهانی تا شخصیت های دوران معاصری و سرداران دوران دفاع مقدس از جمله سردار حاج قاسم سلیمانی بوده که همه آنها خدمات ماندگاری را به کشور ارائه کرده اند.

وی همچنین به پیشرفت های استان کرمان بعد از پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: وجود دانشگاه ها و پژوهشکده های مختلف در استان کرمان نشان دهنده پیشرفت های زیاد این استان است.

کرمان می تواند قطب پیشرفت و توسعه کشور باشد

جنتی همچنین به ظرفیت های استان کرمان در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت: این ظرفیت های نشان می دهد که استان کرمان می تواند به عنوان قطب پیشرفت و توسعه کشور باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارادت مردم استان کرمان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اشاره کرد و گفت: موقوفات زیادی از این استان که وقف آستان قدس رضوی است نشان دهنده عشق و ارادت این مردم به اهل بیت دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود حرم امام رضا (ع) در کشور را بزرگترین استوانه معنوی در این کشور اعلام کرد و گفت: امامان بزرگوار ما حجت های الهی بر روی زمین هستند که بخاطر آنها اسمان ها و زمین استوار مانده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از عارضه هایی که به این کشور متحمل شده از جمله جنگ تحمیلی که ایران در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستاده بود به الطاف الهی و عنایات امام رضا (ع) و اراده این ملت پیروز شد و امروز یک کشور مقتدر عزتمند و مقتدر در دنیاست.

جنتی ادامه داد: در آستانه هفته رضوی در استان کرمان هستیم که یکی از ابتکارات برجسته در دوران حاضر است و بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) خود یک ابتکار جدید است که تاکنون 11 جشنواره برگزار شد و برای معرفی فرهنگ رضوی در قالب کتاب ها، نوشته ها، احادیث سمعی و بصری؛ معرفت و فرهنگ رضوی را در گستره جهان اسلام نشر دهد.

نیاز جامعه به فرهنگ رضوی/کشور از آسیب های فرهنگی زیادی رنج می برد

وی ابراز داشت: امروز در شرایطی هستیم که بیش از هر زمان دیگر به این فرهنگ نیازمندیم و کشور ما از آسیب های فرهنگی زیادی رنج می برد و آنچه که می تواند کشور ما را از این آسیب ها نجات دهد شناخت و عمل به سیره نبوی و رضوی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز موضوع فرهنگ از مهمترین موضوعات کشور ماست و طبق فرمایش مقام معظم رهبری سیاست و اقتصاد کشور به فرهنگ وابسته بوده و همه چیز توسط فرهنگ تحقق پیدا می شود.

وی ادامه داد: اگر به دنبال شکوفایی اقتصادی هستیم و از مقاومت اقتصاد سخن می گوییم باید فرهنگ کار و تلاش را در جامعه ترویج دهیم.

جنتی یادآور شد: در چشم انداز 20 ساله قرار است که ایران کشور اول منطقه در زمینه علمی و پیشرفت و اقتصادی باشیم این امر زمانی محقق می شود که از لحاظ اقتصادی رشد یافته و از لحاظ اخلاقی پاسدار اخلاق اسلامی و دینی باشیم.

وی گفت: اگر کشوری فقیر داشته باشیم و بیکاری و اعتیاد و فساد و آسیب های اجتماعی داشته باشیم نمی توانیم برای دیگر کشورهای الهام بخش باید و باید تلاش کنیم تا در همه زمینه ها با هم رشد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگداری امسال گفت: در سال جدید باید همه از لحاظ اقتصادی پیشرفت کنیم و همه از لحاظ اخلاقی رشد کنیم و مصونیت بخشیدن به جامعه بالاخص نسل جدید باعث پیروزی در مقابل دسیسیه های دشمنان می شود.

وی با اشاره به آسیب های ماهواره ها و شبکه های غربی تصریح کرد: تنها راه نجات در مقابل این دسیسه ها ایجاد مصونیت در جامعه و واکسینه کردن جامعه است و باید کار مثبت فرهنگی انجام دهیم.

جنتی با اشاره به فرهنگ غنی رضوی در جامعه افزود: خوشبختانه کتاب های زیادی درباره سیره و زندگی رضوی به چاپ رسیده که باید به درستی به جامعه معرفی شود تا زندگی اسلامی و پر نشاطی در جامعه داشته باشیم.

لزوم حفاظت از میراث های فرهنگی/به دنبال دستیابی به اقتدار فرهنگی هستیم

وی گفت: یکی از اهدافی که دنبال می کنیم دستیابی به اقتدار فرهنگی است که فقط این امر زمانی محقق می شود که از میراث های فرهنگی خود محافظت کنیم که این امر تنها در خصوص آثار فیزیکی نیست و باید آثار مکتوب و گرانقدر گذشته و رشد نخبگان کشور را نیز دنبال کنیم.

جنتی اظهار داشت: در جامعه ایکه نخبگان و فرهیختگان از شان و جایگاه واقعی برخوردار بوده و آزادی کلام و بیان باشد می توانیم به رشد فرهنگی و اقتدار فرهنگی برسیم و این امر در حوزه های علمیه نیز وجود دارد و آزادی در بیان و فلسفه و فقه وجود داشته است.

نقد های عالمانه و بی طرفانه کشور را به سوی اقتدار فرهنگی سوق می دهد

وی گفت: همه کسانی که دارای فکر و اندیشه و بیان هستند باید بتوانند این افکار خود را بیان کنند و نقد عالمانه و بی طرفانه و نه نقد مخرب وجود داشته باشد و در تعادل افکار و اندیشه ها جامعه ما رشد خواهد کرد و ما به اقتدار و ارتقا فرهنگی می رسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت ارتقا فرهنگی را مخصوص یک دستگاه ندانست و افزود: مسئولیت فرهنگ جامعه تنها به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و در این راستا همه اهل نظر و دستگاه های فرهنگی و شخصیت ها باید نقش خود را ایفا کنند.

وی گفت: رهبرمعظم انقلاب عنوان” اقتصاد و فرهنگ همراه با عزم ملی و مدیریت جهادی” برای امسال انتخاب کردند و این دلیل بر حضور همه مردم است و به دور از کاغذ بازی و با استفاده از همه نیروهای جوان و متعهد در این راستا به پا خیزیم و استان کرمان نیز در این زمینه یک استان غنی است.

جنتی ادامه داد: استان کرمان نیز دارای استعدادهای زیادی در زمینه های مختلف است و مدیران نیز باید به دنبال این استعدادهای باشند.

فرهنگ عمومی دچار آسیب های فراوانی است/ ایران بزرگترین وارد کننده لوازم آرایشی

وی اذعان داشت: یکی از مسائل و مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم بحث فرهنگ عمومی است که یکی از دغدغه های رهبری است و ما دچار آسیب های زیادی است و نیازمند الگوهای مناسب برای سبک ایرانی و اسلامی هستیم و باید قانوان گرایی، وجدان کاری، خودباوری، روحیه کار جمعی، درست کاری، قناعت و ساده زیستی، پرهیز از اسراف باید در فرهنگ عمومی به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: امروز کشور ایران به عنوان یک کشور اسلامی معرفی شده اما بزرگترین وارد کننده وسائل آرایشی است و این خلاف فرهنگ رضوی و اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر گسترش اعتماد و فرهنگ جامعه تاکید کرد و افزود: اگر در جامعه ناامیدی ترویج شود مانع پیشرفت جامعه می شود و بیکاری در بین جامعه و عدم ازدواج و تمکن مالی باعث ایجاد ناامیدی در جامعه می شود و این نسل نمی تواند عامل پیشرفت کشور شود

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates