23.05.2014

مرگ روزانه ۹ نفر در پی مصرف مواد مخدر در ایران

دویچه‌وله: وزیر کشور ایران می‌گوید که روزانه به طور متوسط ۹ نفر به علت مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. در همین حال به نظر می‌رسد تولید و همچنین مصرف مواد مخدر صنعتی در میان جوانان ایرانی افزایش چشمگیری داشته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران روز پنجشنبه (اول خرداد/ ۲۲ مه) در همایش “شورای نواحی و ائمه جمعه استان تهران” گفت که در این کشور حداقل یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد به مواد مخدر وجود دارد که ۸۰ درصد آن‌ها توزیع‌کننده نیز هستند.

بر اساس همین گزارش، ۲۱ درصد معتادان در ایران تحصیلاتی بالا‌تر از لیسانس دارند.

وزیر کشور ایران که ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر را نیز بر عهده دارد، تصریح کرد: «اگر تعداد هر خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم با توجه به تعداد معتادین می‌توانیم بگوییم ۵/۵ میلیون نفر در کشور به طور مستقل با موا مخدر درگیر هستند.»

وی همچنین با بیان اینکه حدود ۵۵ درصد از معتادان متاهل هستند، افزود: «حدود هفتصد هزار همسر درگیر این مسئله‌اند و اگر خودشان معتاد نشده باشند با مسائل مختلفی همچون همسر آزاری درگیر هستند.»

به گفته رحمانی فضلی بیش از یک میلیون کودک در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و دلیل ۵۵ درصد از طلاق‌ها، اعتیاد است.وی همچنین افزود هفتاد درصد زندانیان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به دلیل جرائم مرتبط با مواد مخدر محکوم شده‌اند.

بر اساس آمار ارئه شده توسط رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ایران روزانه ۹ نفر به دلیل مصرف مواد مخدر می‌میرند.

افزایش گرایش به مواد مخدر صنعتی

آمار ارائه شده درباره مصرف مواد مخدر صنعتی نیز هشدار دهنده است.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران با بیان اینکه در سال گذشته ۳۵۰ لابراتوار تولید مواد مخدر صنعتی کشف و منهدم شده‌، افزود: «اکنون گرایش به اعتیاد در میان جوانان بیشتر است و نوع مواد مخدر به مواد مخدر صنعتی تغییر پیدا کرده است.»

به گفته رحمانی فضلی، مواد مخدر صنعتی برای موارد مختلف از جمله کاهش استرس، لاغری، حل نا‌توانی‌های جنسی، افزایش تمرکز در هنگام امتحانات و… عرضه می‌شوند.

وزیر کشور ایران افزود: «در یکی از استان‌های مهم کشور ۲۵ درصد کارگران صنعتی مبتلا به اعتیاد هستند زیرا قاچاقچیان مواد مخدر از این مکان‌ها سود می‌برند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش تعداد سازمان‌های غیر دولتی فعال در زمینه درمان معتادان به مواد مخدر خبر داد: «درسال گذشته با افزایش ۵۳ درصدی سازمانهای مردم نهاد روبرو بوده‌ایم که هر کدام از این سازمان‌ها حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ معتاد را درمان می‌کنند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates