27.05.2014

پیام و پیامد برخورد قضایی با نزدیکان احمدی‌نژاد

دویچه‌وله: در یک هفته گذشته معاون اول محمود احمدی‌نژاد در دادگاه حاضر شد و دو نفر از شاخص‌ترین چهره‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی او بازداشت شدند. برخی ناظران این اقدام‌ها را پیامی به احمدی‌نژاد ارزیابی کرده‌اند.

دو روز پیش (شنبه سوم خرداد) محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور پیشین مقابل دادگاهی قرار گرفت که دو نفر از محکومان اصلی پرونده اختلاس از بیمه ایران نیز به عنوان مطلع در آن حضور داشتند.

بنابر گزارش‌ها این دادگاه غیرعلنی برگزار شد و از جزئیات آن تا کنون خبری منتشر نشده است. خبر صدور قرار مجرمیت برای رحیمی اسفند ماه ۹۲ منتشر و به تائید غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضاییه رسیده بود.

نام معاون اول رئیس دولت دهم به عنوان سرکرده اختلاس‌کنندگان از شرکت بیمه ایران با افشاگری تعدادی از نمایندگان مجلس از چند سال پیش بر سر زبان‌ها افتاد.

با این همه همزمان شدن حضور او در دادگاه با بازداشت دو نفر از نزدیکان احمدی‌نژاد در نظر برخی از کارشناسان حاوی پیام و هشداری به آنهاست که ظاهرا سرگرم زمینه‌سازی برای حضور دوباره در قدرت هستند.

بازداشت سازماندهان رسانه‌ای احمدی‌نژاد

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) سوم خرداد از قول یک منبع آگاه اعلام کرد که علی‌رضا داوری، از چهره‌های اصلی رسانه‌ای جریان احمدی‌نژاد بازداشت شده است.

داوری رئیس مجتمع رسانه‌ای “هما” (هواداران محمود احمدی‌نژاد) است که گفته می‌شود با راه‌اندازی چند سایت خبری مشغول ساماندهی فعالیت‌های رسانه‌ای حامیان دولت قبل شده است.

هفته‌ی گذشته نیز خبر رسید که ، از یاران نزدیک اسفندیار رحیم‌مشایی، با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت و روانه زندان اوین شده است.

شریف‌زاده پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ ستاد انتخاباتی “زنده باد بهار” را راه‌اندازی کرد تا کار تبلیغات انتخاباتی نامزد مورد حمایت احمدی‌نژاد که رد صلاحیت شد را بر عهده بگیرد.

داوری سی‌ام اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا بازداشت شریف‌زاده را تائید و علت آن مطالب و سخنرانی‌های او در سال ۹۱ عنوان کرد.

مطابق گزارش‌ها محور اصلی فعالیت‌های رسانه‌ای که زیر نظر دو یار بازداشت شده احمدی‌نژاد شکل گرفته آمادگی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم و ریاست جمهوری دوره دوازدهم است.

رویگردانی حامیان سابق احمدی‌نژاد

سایت خبری فرارو، دوشنبه پنجم خرداد در گزارشی زیر عنوان “دیپورت احمدی‌نژادی‌ها” نوشت: «از ابتدای سال جاری بود که نشانه‌هایی در خصوص عزم و تلاش جدی احمدی‌نژاد و یارانش برای بازگشت به سیاست و نزدیک شدن به قدرت بروز پیدا کرد.»

مطابق این گزارش یك فرد نزدیک به حلقه مشاوران احمدی‌نژاد که نخواسته نامش فاش شود ادعا کرده که “عزم جریان احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت جدی است و برای این كار پیش‌نیاز‌های حضور در رقابت‌های سیاسی را به دست آورده است.”

این فرد همچنین مدعی شده “احمدی‌نژاد و یارانش با چراغ سبز بزرگان اصولگرا برای نقش‌آفرینی دوباره در عالم سیاست، فعال شده‌اند.”

عباس سلیمی‌نمین، از تحلیلگران اصولگرا چندی پیش در واکنش به تحرک رسانه‌ای نزدیکان احمدی‌نژاد به سایت “نواندیش” گفت: «نباید فراموش کرد که مردم احمدی‌نژاد و یارانش را شناخته‌اند و امکان ندارد که او و نزدیکانش را با رای خود وارد مجلس کنند.»

معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات سال ۸۸ می‌گویند نشستن احمدی‌نژاد بر صندلی ریاست جمهوری نه با اتکا به آرای مردم که با اعمال نفوذ و حمایت نظامیان و فرمانده کل آنها، علی خامنه‌ای شکل گرفت.

بر این اساس رویگردانی حامیان سابق احمدی‌نژاد از او می‌تواند دلیل مهمتری برای کنار گذاشتنش از دایره قدرت تلقی شود.

پیام و هشدار به احمدی‌نژاد

صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه احتمال نشان دادن چراغ سبز به رئیس جمهور پیشین را منتفی می‌داند و معتقد است فعالیت‌های احمدی‌نژاد به زیان این جناح است و او “بلاهای زیادی سر اصولگرایان آورده است.”

این تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با فرارو، به جریان افتادن پرونده رحیمی و بازداشت شریف‌زاده و داوری را پیام و هشداری به احمدی‌نژاد ارزیابی می‌کند مبنی بر این که “شما تمام شده هستید و نباید به عرصه سیاست بازگردید.”

زیباکلام با تاکید بر این که در انتقال این پیام اصولگرایان نقش ویژه‌ای دارند گفت: «نمی‌توان به سادگی فراموش کرد که اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ چطور قرص و محکم از احمدی‌نژاد حمایت کردند و یا در انتخابات سال ۸۸ چه استوار پشت او ایستادند. بنابراین اگر بخواهم اصطلاح حسابداری به کار ببریم احمدی‌نژاد بیش از آنکه برای اصولگرایان دارایی محسوب شود، بدهی است.»

احمدی‌نژاد که همواره از حمایت قاطع رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای برخوردار بود در دو سال آخر فعالیتش به عنوان رئیس جمهور با او اختلاف‌هایی پیدا کرد.

رفتارشناسی رئیس دولت قبل

سپاه پاسداران نیز که به اعتقاد منتقدان با مهندسی انتخابات نقش اصلی را در “پیروزی” احمدی‌نژاد در سال‌های ۸۴ و ۸۸ بازی کرد در سال‌های آخر دولت دهم با او دچار اختلاف شد. احمدی‌نژاد در همین دوران سپاهیان را “برادارن قاچاقچی” خواند.

به رغم این، زیباکلام اعتقاد دارد که ارسال این پیام‌ها به احمدی‌نژاد برای عدم حضور در صحنه سیاست نه تنها او را به سکوت و عقب نشینی وا نمی‌دارد بلکه ممکن است او را تحریک کند که جدی‌تر از قبل خود را در وسط صحنه سیاست بکشاند.

این استاد دانشگاه تهران علت این ارزیابی را رفتارشناسی متفاوت احمدی‌نژاد در قیاس با فردی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد.

زیباکلام گفت: «در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد تا قهر کند و با پشت کردن به نظام از صحنه سیاسی دور شود. اما دیدم که هاشمی نه تنها قهر نکرد و به نظام پشت نکرد بلکه ماند و به یک بازیگر موثر در انتخابات تبدیل شد.»

او خاطر نشان کرد که احمدی‌نژاد در برابر چنین رفتاری سکوت نمی‌کرد و به همین دلیل “اگر تصمیمی برای بازگشت به صحنه قدرت گرفته باشد تا انتها پای این تصمیم می‌ماند حتی به قیمت بر هم زدن میز بازی.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates