27.05.2014

برکناری استاندار البرز به دلیل “انتصاب‌های فامیلی”

دویچه‌وله: هیات دولت ایران، استاندار استان البرز را به دلیل “انتصاب‌های فامیلی” از سمت خود برکنار کرد. رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در استان همدان در سال ۸۸، به عنوان استاندار تازه البرز معرفی شده است.

روز یکشنبه چهارم خرداد (۲۵ مه) هیات دولت ایران، طاهر طاهری را از سمت استانداری استان البرز برکنار کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) حمید طهایی به عنوان استاندار تازه البرز معرفی شده است.

سخنگوی وزارت کشور ایران در توضیح این تغییر گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده در مجموعه وزارت کشور به این نتیجه رسیدیم که استاندار کنونی البرز نتوانسته نظر دولت تدبیر و امید را تأمین کند و این موضوع باعث تغییر وی شده است.»

طاهر طاهری روز ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ به عنوان استاندار استان البرز انتخاب شده بود.

دلایل برکناری اولین استاندار دولت روحانی

روزنامه شهروند پیش از برکناری طاهری در گزارشی به بررسی عملکرد وی پرداخت. به نوشته این روزنامه هوادار دولت، طاهر طاهری در دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از نمایندگان نزدیک اصولگرایان، حضور داشته است.

این گزارش نیز تاکید می‌کرد که برخی انتصاب‌های صورت گرفته در استانداری البرز، اعتراض نمایندگان این استان را به دنبال داشته است. به گفته منتقدان، استاندار سابق جمعی از نزدیکانش را به سمت‌های مهم استانداری منصوب کرده بود.

پیش‌تر عزیز اکبریان، رئیس مجمع نمایندگان استان البرز، در این باره به خبرگزاری تسنیم گفته بود که از ابتدا، این انتصاب‌ها به اطلاع وزیر کشور رسید و تاکید شد که بکارگیری این افراد غیرقانونی است و اینها نباید در این‌جا باشند.
[طاهر طاهری، استاندار برکنار شده استان البرز در کنار سعید جلیلی در مراسم ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۲]

طاهر طاهری، استاندار برکنار شده استان البرز در کنار سعید جلیلی در مراسم ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۲

به نوشته روزنامه شهروند، اواخر سال گذشته خورشیدی سه نماینده استان البرز در مجلس، از وزیر کشور، خواستار توضیحاتی پیرامون “عزل و نصب‌های غیرقانونی و فامیلی در استانداری‌ها و عدم رعایت بندهای مصوبه شورایعالی اداری کشور مبنی بر هماهنگی استانداران با نمایندگان مجلس درخصوص انتصابات رده‌های معاونت‌ها و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها” شده بودند.

این گزارش تصریح می‌کند که در پی اعتراضات صورت گرفته، وزارت کشور از طاهری خواست که از سمت خود کنارگیری کند. درخواستی که به نظر می‌رسد مورد پذیرس استاندار سابق قرار نگرفت و منجر به برکناری وی شد.

استاندار اصلاح‌طلب به جای اصولگرا

در همین حال سایت فرارو می‌گوید که استاندار تازه از نیروهای نزدیک به اصلاح‌طلبان است و جایگزین استاندار اصولگرای قبلی شده است.

حمید طهایی، استاندار تازه استان البرز، سابقه استانداری در دولت‌های هاشمی و خاتمی را دارد. وی در در سال ۱۳۶۸ به عنوان استانداری سمنان انتخاب شد و این مسئولیت را هشت سال بر عهده داشت.

وی در دولت محمد خاتمی نیز ۵ سال به عنوان استان اردبیل فعالیت کرد. طهایی از سال ۱۳۸۱ به مدت سه سال استاندار قم بود.

به نوشته فرارو، با پایان دولت خاتمی، وی ابتدا مشاور مصطفی پورمحمدی وزیر کشور دولت اول محمود احمدی‌نژاد بود و پس از آن هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت تا این که بازنشسته شد.

رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان نوشته‌اند، حمید طهایی در سال ۱۳۸۸ ریاست ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در استان همدان را بر عهده داشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates