03.06.2014

یک مورد مشکوک بیماری مرس در بجنورد دیده شد

دویچه‌وله: یک بیمار مشکوک به داشتن ویروس کرونا در بجنورد در بیمارستان بستری شده است. این بیمار بتازگی از عربستان بازگشته است. یک مسئول سازمان حج می‌گوید اعزام زائر به عربستان ادامه دارد چون وزارت بهداشت حتی ابراز نگرانی نکرده است.
چند کارگر فیلیپینی که از خاورمیانه به کشور خود بازگشته‌اند برای رعایت مسائل بهداشتی ماسک تنفسی استفاده می‌کنند

چند کارگر فیلیپینی که از خاورمیانه به کشور خود بازگشته‌اند برای رعایت مسائل بهداشتی ماسک تنفسی استفاده می‌کنند

خبرگزاری ایرنا با استناد به گفته دکتر احمد هاشمی، رئيس بیمارستان امام رضا در شهر بجنورد، می‌نویسد که یک نفر در این شهر مشکوک به داشتن ویروس کرونا بوده و به این بیمارستان منتقل شده است. این شخص سپس بستری شده و هم اکنون تحت مراقبت ویژه قرار دارد.

به گفته دکتر هاشمی، این بیمار بتازگی از عربستان برگشته است.

در هفته گذشته اخبار مربوط به شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران افزایش یافته است. اخبار حاکی از مشکوک بودن ابتلای ۶ نفر به ویروس کرونا بوده که همگی در کرمان زندگی می‌کرده‌اند. همچنین دو مورد قطعی ابتلا به این بیماری در مورد دو خواهر ساکن کرمان شناسایی شده است.

ویروس کرونا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان شناسایی شده و پس از آن در کشورهای امارات، قطر، اردن، کویت و عمان نیز مشاهده شده است. اخبار حاکی از آن است که این ویروس که منجر به بیماری مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) می‌شود در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و آسیای دور نیز دیده شده است.

دکتر احمد هاشمی در این مورد گفت: «ویروس کرونا در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات مشاهده شده و مسافران ایرانی که به این کشورها سفر داشته‌اند اگر علایم بیماری آنفلوآنزا را دارند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.»

در هفته اخیر مقامات مسئول ایران بخصوص به حجاج هشدار دادند که هم پس از بازگشت از سفر علائم تنفسی خود را زیر نظر داشته باشند و در صورت مشاهده علائمی چون عطسه، سرفه، آبریزش و تب به پزشک مراجعه کنند و هم به شدت رعایت مسائل بهداشتی را بکنند.

دکتر احمد هاشمی نیز بار دیگر تاکید کرد: «خانواده زائران ایرانی باید از روبوسی و مصافحه با حجاج خود در هنگام بازگشت از مکه و مدینه بخصوص با افرادی که دارای نشانه های بیماری آنفلوآنزا هستند، خودداری کنند.»

ادامه اعزام زائر به عربستان

روز پنجشنبه گذشته (۸ خرداد / ۲۹ مه) خبر درگذشت یکی از مبتلایان به بیماری مرس منتشر شد. این بیمار زنی ۵۳ ساله و یکی از دو خواهر مبتلا به مرس در کرمان بود. به گفته پزشکان، خواهر دیگر هم اکنون در حال عمومی خوب به سر می‌برد و از بیمارستان مرخص شده است.

معاون حج عمره و عتبات سازمان حج ایران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا درباره بیمار شدن زائران در عربستان موضع‌گیری کرد. ناصر خدرنژاد از جمله درباره دو خواهر کرمانی مبتلا به بیماری مرس گفت: «دو خواهری كه در كرمان به ویروس كرونا مبتلا شده بودند و یك نفرشان نیز جان خود را از دست دادند هیچ كدام زائر ما نبودند.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، خدرنژاد در پاسخ به گفته مسئولان وزارت بهداشت در این مورد که دو خواهر کرمانی مبتلا به مرس با یکی از زوار رفسنجانی دیدار داشته‌اند گفت که “این زائر چكاپ كامل شده است و ابتلای وی به ویروس كرونا كاملا منتفی است”.

خدرنژاد گفت که تا کنون گزارشی از ابتلای زائری به ویروس کرونا به اداره حج گزارش نشده است. او درباره برخی پیشنهادها مبنی بر اینکه فعلا اعزام زائر به عربستان متوقف شود گفت که تا کنون وزارت بهداشت ممنوعیتی را برای اعزام زائر به عربستان اعلام نکرده و حتی ابراز نگرانی در این مورد نکرده است. او در عین حال گفت که معتقد است باید این موضوع به دقت در جلسه‌ای بررسی و در مورد آن تصمیم گرفته شود.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در مورد کنترل سلامتی زائران گفت: «این امكان وجود ندارد زیرا ما روزانه پنج‌هزار زائر ورودی به ایران داریم از سویی ویروس در امارات و قطر نیز مشاهده شده است.»

این مسئول سازمان حج گفت که وزارت بهداشت عربستان نیز در حال بررسی دقیق این موضوع است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates