03.06.2014

«مسعود کیمیایی در غسل دادن فروغ فرخزاد نقش نداشت»

رادیوزمانه: پس از آنکه مسعود کیمیایی، فیلمساز شناخته‌شده در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» سخنان غریبی را درباره بحث با امیر پرویز پویان، در مورد نهضت چپ و غسل دادن فروغ فرخزاد بیان کرد، این سخنان واکنش‌هایی را در بر داشت.

پوران فرخزاد، خواهر فروغ فرخزاد اکنون ادعای مسعود کیمیایی مبنی بر غسل دادن جنازه فروغ را تکذیب کرده است.
پوران فرخزاد: «مسعود کیمیایی در غسل دادن فروغ نقش نداشت»

پوران فرخزاد: «مسعود کیمیایی در غسل دادن فروغ نقش نداشت»

مسعود کیمیایی در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق ادعا کرده بود که پس از درگذشت فروغ فرخزاد و انتقال جنازه این شاعر نام‌آشنا به گورستان زرگنده، به این دلیل که در آنجا مرده‌شوی وجود نداشته، او جنازه فروغ فرخزاد را غسل داده است.

کیمیایی می‌گوید: «جا مانده‌ها می‌روند ظهیرالدوله. ما به‌دنبال آمبولانس می‌پیچیم زرگنده، آنجا یک غسالخانه هست. مردی از غسالخانه بیرون می‌آید. می‌گوید: غسال ‌زن نداریم. باید به مرحوم محرم شوید. خطبه‌ای خوانده می‌شود. دو نفر از ما به فروغ محرم می‌شویم. می‌شویم برادران او. روی او آب می‌ریزیم.»

پوران فرخزاد اکنون در واکنش به ادعای مسعود کیمیایی به «تابناک» گفته است: «اینکه در زرنگه مرده‌شور نبود، درست است و پس از این، فروغ را به ظهیرالدوله آوردند. در ظهیرالدوله یک چتی کوچک و متروکی که انگار صد سال است کسی آنجا نرفته، وجود داشت که فروغ را آنجا بردند و مقداری طول کشید که کسی بیاید برای غسل و در ‌‌نهایت زنی را پیدا کردند که آمد و غسل فروغ را انجام داد.»

پوران فرخزاد همچنین اعلام کرده که گفته‌های مسعود کیمیایی درباره چگونه تدفین پیکر فروغ فرخزاد صحت ندارد: «متأسفانه تمام اینها که گفته‌اند، داستان است. ایشان هیچ نقشی در غسل فروغ نداشت و من یادم نمی‌آید اصلاً ایشان را دیده باشم.»
فرج سرکوهی، نویسنده

فرج سرکوهی، نویسنده

فرج سرکوهی، نویسنده و منتقد نام‌آشنا نیز به گفت‌و‌گوی شرق با مسعود کیمیایی خرده گرفته است. آقای سرکوهی در نقد روزنامه شرق در انتشار گفته‌‌های کیمیایی می‌نویسد: « اینکه کسی در مصاحبه دروغ بگوید و حرف‌های متناقض بزند عجیب نیست، اما اینکه مصاحبه‌کننده و سردبیر او را به چالش نطلبند، بر تناقض‌های او انگشت نگذارند، از ادعاهای ناممکن او بدون پرسش بگذرند و حرمت خوانندگان خود را بفروشند، شرم‌آور است.»

مسعود کیمیایی در گفت‌و‌گو با شرق ادعا کرده که گروهی از اعضای سرشناس کانون نویسندگان ایران با «اداره نگارش» در زمان شاه که وظیفه ممیزی کتاب را به عهده داشت، همکاری می‌کردند. فرج سرکوهی که خود از اعضای فعال کانون نویسندگان ایران بوده، در‌این‌باره می‌نویسد: «باور می‌کنید کسی که در اوایل پیروزی انقلاب و به دوران ریاست آقای صادق قطب‌زاده بر تلویزیون دستیار او بود و در اخراج‌های آن روزگار ترکتازی‌ها کرده، در توجیه این بخش از کارنامه خود بگوید: “یک شب در کانون نویسندگان با گروهی از نویسندگان بودیم. احمد شاملو، باقر پرهام، محسن یلفانی، محمدعلی سپانلو، غلامحسین ساعدی و خیلی‌های دیگر بودند به من گفتند که باید به تلویزیون بروی. گفتند تو به آنجا برو. ما هم به اداره نگارش می‌رویم.” اداره نگارش وزارت ارشاد جمهوری اسلامی، که شاملو و ساعدی… به گفته ایشان قصد همکاری با آن را داشتند، در آن روزگار نهاد سانسور کتاب و مطبوعات بود و اکنون با نام بررسی کتاب، نهاد سانسور کتاب است.»

مسعود کیمیایی در فراز دیگری از گفت‌و‌گو با شرق ادعا کرده که با امیر پرویز پویان درباره نهضت چپ بحث و گفت‌و‌گو داشته است. فرج سرکوهی که در نهضت چپ هم مشارکت فعال داشت، در این‌باره می‌نویسد: «باور می‌کنید کسی که به عمرش امیرپرویز پویان را ندیده بگوید “من بحث‌های زیادی با باقر پرهام داشتم. قبل‌تر، با پویان داشتم” و مصاحبه‌کننده هم به جای پرسش درباره امکان‌پذیری این ادعا او را تحسین کند؟»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates