08.06.2014

معاون اسبق بشار اسد: «داعش» مستقیما از سوی ایران هدایت می‌شود

تقاطع: عبدالحلیم خدام، وزیر امور خارجه و معاون پیشین رییس جمهور در سوریه می‌گوید که گروه اسلام‌گرای مسلح “داعش” وابسته به القاعده که با ارتش بشار اسد می‌جنگد، توسط جمهوری اسلامی به سوریه آورده شده است و «مستقیما از سوی ایران هدایت می‌شود».

آقای خدام در گفتگویی با “الشرق‌الاوسط” که هفته‌ی گذشته انجام گرفته، با بیان این‌که “سازمان‌های اسلام‌گرای شیعه”، “سپاه پاسداران” و “حزب‌الله لبنان” در کنار بشار اسد می‌جنگند، از جمهوری اسلامی به عنوان “یک بخش اساسی در جنگ داخلی سوریه” نام برد و گفت کسی در این «حقیقت» که حکومت ایران “دولت اسلامی عراق و شام” موسوم به “داعش” را به سوریه آورده «شکی ندارد».

او در عین حال خاطرنشان کرد که “جبهه‌ النصره”، دیگر گروه تندروی اسلام‌گرای مخالفت اسد که در ماه‌های اخیر درگیری‌های خون‌باری نیز با “داعش” داشته، «تفاوت اساسی با “داعش” دارد» چرا که «اغلب جنگجویان “النصره” را سوری‌تباران تشکیل می‌دهند» که «با رفتن بشار، اسلحه را زمین خواهند گذاشت».

وی سرنگونی احتمالی رژیم بشار اسد را “ضربه دردناکی” بر جمهوری اسلامی توصیف و پیش‌بینی کرد که در این‌صورت، «نقش ایران در عراق پایان می‌یابد» و نقش حزب‌الله لبنان نیز اگر پایان نیابد، دست‌کم “کم‌رنگ” خواهد شد.

این سیاست‌مدار ۸۱ ساله که به مدت ۲۱ سال معاون اول حافظ اسد و بشار اسد بود با تاکید بر کاهش نفوذ حکومت ایران در منطقه در صورت سقوط رژیم بشار اسد اضافه کرد که به همین دلیل «ایرانی‌ها با حمایت تسلیحاتی و ارسال جنگجویان» به پشتیبانی از این رژیم می‌پردازند.

او استدلال نیروهای وابسته به سپاه پاسداران مبنی بر دفاع از اماکن مذهبی در دمشق «عجیب» خواند و افزود: «آیا واقعا حضرت زینب به نیروهای تروریستی شیعی نیازمند است که به سوریه بیایند و به نام حمایت از وی به کشتار مردم بپردازند؟»

خدام که در سال ۲۰۰۵ یعنی ۶ سال پیش از آغاز بحران داخلی در سوریه از رژیم اسد جدا شد و به فرانسه رفت، در پاسخ به سوالی درباره احتمال آشتی جمهوری اسلامی با کشورهای عرب منطقه و پایان دادن به حمایت از بشار اسد، نیز گفت: «چه کسی گفته است که ایران در جستجوی آشتی با کشورهای خلیج [فارس] است؟ ایران فقط در پی برقراری آرامشی موقتی است تا بحران سوریه پایان یابد. پس از آن به سراغ کشورهای دیگر می رود تا به شعله‌ورکردن بحران در آن مناطق مانند بحرین بپردازد.»

وی سوریه را برای حکومت تهران به مثابه «مرگ یا زندگی» دانست و بیان این‌که «ایران با حمایت از حوثی‌ها در یمن قصد ناآرامی در مرزهای سعودی را دارد»، پیش‌بینی کرد که «منطقه عربی در سال‌های آینده، درگیر منازعات طائفه‌گرایی بی‌سابقه‌ای خواهد شد».

ادعای عبدالحلیم خدام به نقش جمهوری اسلامی در تشکیل “داعش” در سوریه در حالی است که پیش از این نیز گزارش‌هایی از حمایت و تجهیز گروه‌های تندروی وابسته به القاعده در کشورهای همسایه ایران هم‌چون سوریه منتشر شده بود.

از جمله، روزنامه امریکایی پرتیراژ “وال‌استریت ژورنال”، در شماره روز ۱۷ بهمن (۶ فبریه) خود به نقل از “وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا” گزارش داده بود که عناصری در دولت یا نیروهای نظامی ایران، از طریق مرز ترکیه با سوریه، حمایت‌های مالی و نیروهای انسانی خود را برای حمایت از یک گروه‌ شبه‌نظامی تندروی وابسته به القاعده در سوریه به نام “جبهه النصره” اعزام می‌کنند.

در واکنش به این گزارش، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در جریان اجلاس اقتصادی “داووس” در سوییس در ماه فبریه (بهمن) گذشته گفته بود: «این کاملا ادعایی غیرطبیعی است که ایران در حالی که از جمله اهداف حملات تروریستی القاعده بوده است، بخواهد با آنها هم‌کاری کند.»

«دولت اسلامی عراق و شام» یکی از خشن‌ترین گروه‌های حاضر در جنگ داخلی سوریه است که از آن به عنوان “القاعده عراق” یاد می‌شود. این گروه در یکی از آخرین اقدام‌های خود، اوایل خردادماه، ۱۵ نفر را که بیشتر آنها زن و کودک بودند، در استان حسکه در شمال شرقی سوریه به ضرب گلوله اعدام کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates