13.06.2014

وال‌استریت جورنال: ایران به عراق نیرو اعزام کرده است

رادیوفردا: روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال در گزارشی تازه می‌گوید ایران «دو گردان از نیروهای سپاه» خود را «برای حمایت از بغداد و شهرهای کربلا و نجف، از مرزهای غربی به خاک عراق گسیل کرده است».

این خبر بر اساس نقل قول‌هایی از «منابع امنیتی» که با این روزنامه گفت‌وگو کرده‌اند، منتشر شده است.

به گزارش این روزنامه و به نقل از «مقام‌های امنیتی ایران»، دو گردان از نیروهای قدس، واحد برون‌مرزی سپاه پاسداران، روز چهارشنبه ۲۱ خرداد، از ارومیه و لرستان به عراق اعزام شده‌اند.

وال‌استریت جورنال به نقل قول از یک ژنرال ارتش ایران، گزارش میدهد که این کشور نیروهای خود در مرزهای عراق را نیز به حال آماده باش در آورده و به نیروهای هوایی خود دستور داده است اگر جنگجویان داعش به ۱۰۰ کیلومتری مرزهای ایران رسیدند، آنها را بمباران کند.

مقام‌های ایرانی در عین حال گفته‌اند، تهران چنانچه لازم شود، برای حمایت از دولت نوری مالکی، در نظر دارد «نیروهای داوطلب» خود در سوریه را نیز به عراق منتقل کند.

هوشیار زیباری که در لندن به سر می‌برد در تماسی که وال‌استریت جورنال با او گرفته، در این مورد پاسخ داده است «حقیقتا، من هیچ چیز نمی‌دانم. من الان در لندن هستم».

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفته در حاشیه مذاکرات دوجانبه اتمی با ایران، موضوع بحران عراق مطرح نشده است.

خانم ساکی گفته «ما آنها (ایران) را تشویق کردیم که نقشی سازنده در عراق بازی کنند».

ایران و آمریکا در مورد سوریه و به ویژه حکومت بشار اسد با یکدیگر اختلافاتی عمیق دارند، اما هر دو بر سر مقابله با اسلام‌گرایان افراطی «داعش» نظرات و رویکردی هم‌سو نشان داده‌اند.

خبرگزاری تسنیم ۲۲ خرداد ماه از قول سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، با اشاره به رخدادهای عراق نقل قول کرده است که «سپاه پاسداران سیاست‌های دفاعی خود را منفعل از گفتمان دشمن طراحی نکرده بلکه همواره آماده و مهیا برای هر گونه تهدید است.»

وقایع عراق به طور گسترده‌ای در رسانه‌های داخل ایران نیز بازتاب پیدا کرده‌اند.

برای نمونه روزنامه شهروند از قول یکی از کارشناسان سیاست خارجی خود نوشته است «صرف‌نظر از پاره‌ای پيشگيری‌ها و برنامه‌ريزی‌های داخلی و درون‌مرزی، تهران می‌تواند توان خود را روی اقدامات جامع و مشترک بين‌المللی متمرکز و با کشورهايی که آمادگی همکاری و مقابله با تروريسم بدون مرز را دارند وارد همگرايی و همکاری شود».

همن سیدی، تحلیل‌گر امور خاورمیانه مقیم لندن، از جمله کارشناسانی‌ست که از دخالت احتمالی ایران در اوضاع عراق گفته است.

این کارشناس خاورمیانه به رادیو فردا گفته است «در صورتی که جنگ داخلی در عراق شعله‌ور شود، ایران هم وارد عمل خواهد شد.»

در آمریکا نیز با انتشار خبرهایی در مورد درخواست کمک از سوی بغداد، باراک اوباما، رئیس جمهوری آن کشور، ۲۲ خردادماه، گفت برای کمک به «رهبران منتخب» این کشور تمام گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی را مد نظر دارد.

با این همه مقام‌های تهران و بغداد به طور رسمی خبری را در مورد فرستادن نیروهای نظامی ایران به عراق تائید نکرده‌اند.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ايران، ۲۱ خرداد ماه گفته بود دولت عراق درخواست کمکی از ايران برای مقابله با شورشيان اسلام‌گرای داعش نداشته است.

هر چند در همان روز حسین امیرعبدالهیان، معاون عربی آفریقایی وزرات خارجه، به واحد مرکزی خبری ایران گفته بود این کشور «با قدرت از عراق در مقابل تروریست‌ها حمایت» می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates