16.06.2014

حضور معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران

بی‌بی‌سی: گزارش‌ها از وین، پایتخت اتریش حاکی از حضور ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است.

آقای برنز که قرار است تا پنج ماه دیگر بازنشسته شود، در دولت باراک اوباما از اصلی‌ترین چهره‌های مذاکرات “پشت پرده” میان تهران و واشنگتن بوده است.

او که پیش از این رسما در هیچ یک از مذاکرات ایران و ۱+۵ حضور نداشته، هفته گذشته در راس یک هیئت آمریکایی با دیپلمات‌های ایران دیدار کرد.

حضور آقای برنز در وین، سطح شرکت آمریکا در مذاکرات ۱+۵ را از مدیر کل به معاون وزارت خارجه ارتقا می‌دهد.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای در حالی آغاز می‌شود که ۳۵ روز به پایان ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای رسیدن به یک توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است.

ایران در طی هفته گذشته علاوه بر آمریکا با روسیه، فرانسه و آلمان هم گفت‌وگوی دوجانبه داشته است.
نگارش متن توافق نهایی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه (۲۶ خرداد) در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت: “اگر اراده واقعی در طرف مذاکره‌کننده مقابل وجود داشته باشد رسیدن به توافق امکان‌پذیر است.”

آقای ظریف با اشاره به “بحث‌های متعدد” با گروه ۱+۵ در ماه‌های اخیر گفت: “فکر می‌کنم باید در این مرحله کار نگارش متن توافق نهایی آغاز شود.”

به گفته وزیر امور خارجه ایران این دور از مذاکرات با “ملاقات و ناهار کاری” با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می‌شود و بعد از آن نشست سه‌جانبه‌ای با حضور ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.
موارد مورد اختلاف به نقل از عراقچی

میزان غنی‌سازی
تعداد، نوع و نسل سانتریفیوژها
آب سنگین اراک
حدود و کیفیت تحقیقات هسته‌ای
نحوه و زمان لغو تحریم‌ها

آقای ظریف گفته است که این نشست سه‌جانبه بعد از تماشای مسابقه فوتبال ایران و نیجریه برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران امکان تمدید توافق موقت فعلی تا شش ماه دیگر راه هم مطرح کرده، اما گفته است: “آنچه از بازیگران مختلف غربی به اشکال مختلف دیده و شنیده‌ایم آنها نیز ابراز علاقه کرده‌اند که در همین فرصت تعیین شده شش‌ماهه مذاکرات به نتیجه برسند.”
‘تصمیم قطعی’ در سایه اختلاف

پیش از این از عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و از مذاکره‌کنندکان ارشد هسته‌ای ایران هم نقل شد که ایران و ۱+۵ “تصمیم قطعی” دارند که نوشتن متن توافق نهایی هسته‌ای را در این دور از مذاکرات شروع کنند.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، از آقای عراقچی که روز یکشنبه (۲۵ خرداد) به این کمیسیون رفته بود نقل کرده است که آمریکایی‌ها گفته‌اند: “ما مصمم هستیم تا در وقت ۶ ماهه یعنی تا ۲۰ ژوییه توافق عالی انجام شود”.

عباس عراقچی: آمریکایی‌ها شرایط بعد از ۲۰ ژوییه را به نفع مذاکرات نمی‌دانند.

آقای عراقچی گفته است که آنها “شرایط بعد از ۲۰ ژوئیه را به نفع مذاکرات نمی‌دانند”.

با وجود ابراز تمایل دو طرف برای رسیدن به توافق در مهلت تعیین‌شده، به نظر می‌رسد که هنوز اختلاف‌ها بر سر مسائل اصلی در پرونده هسته‌ای ایران باقی است.

به گفته آقای نقوی حسینی، آقای عراقچی “میزان غنی‌سازی، تعداد و نوع و نسل سانتریفیوژها، آب سنگین اراک، حدود و کیفیت تحقیقات هسته‌ای و نحوه و زمان لغو تحریم‌ها” را از مواردی عنوان کرده که هنوز بر سر آنها اختلاف نظر وجود دارد.

آقای عراقچی بعد از مذاکرات هفته گذشته با هیئت آمریکایی هم گفته بود: “اختلافات هنوز به قوت خود باقی است.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates