17.06.2014

داعش ‘بخش‌هایی از شهر بعقوبه را تصرف کرده است’

بی‌بی‌سی: گزارش‌ها حاکی است که نیروهای داعش بخش‌هایی از شهر بعقوبه در ۶۰ کیلومتری بغداد را تصرف کرده‌اند

نبرد سنگین بین نیروهای ارتش عراق با شبه‌نظامی‌های سنی “دولت اسلامی عراق و شام” که در روزهای گذشته به پیروزی‌های چشمگیری دست یافته‌اند، ادامه دارد.

بر اساس گزارش‎‌ها بخش‌هایی از شهر سنی‌نشین بعقوبه، مرکز استان دیاله در ۶۰ کیلومتری بغداد به دست شورشیان افتاده است.

آمریکا قصد دارد ۲۷۵ نفر از نیروهای متخصص نظامی خود را به عراق اعزام کند. این نیروها رسما وظیفه حفاظت از کارمندان سفارتخانه بزرگ این کشور در بغداد را به عهده خواهند داشت.

در این حال نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم خودمختار کردستان عراق به بی‌بی‌سی گفت، ممکن است که همه عراق نتواند در آینده به صورت یک کشور باقی بماند.

او گفت بازگشت به شرایط پیش از پیروزی‌های داعش که از هفته پیش به سرعت تکریت و موصل را گرفت و روز دوشنبه تلعفر را به تصرف خود درآورد، بسیار دشوار خواهد بود.

خبرهای رسیده از بعقوبه، مرکز استان دیاله در شمال بغداد حاکی است که شبه‌نظامی‌های سنی چندین محله شهر را به تصرف خود درآورده‌اند و با اشغال مرکز پلیس شهر اسلحه‌های زیادی به‌دست آورده‌اند.

با وجود این منابع امنیتی در بعقوبه به بی‌بی‌سی گفتند که نیروهای دولتی عراق هنوز کنترل شهر را به دست دارند.

بر اساس گزارش‌های رسیده از تلعفر، در غرب موصل در استان نینوا که از نظر استراتژیک مهم است، نیروهای کمکی وارد شهر شده‌اند تا با همکاری نیروهای دولتی مستقر بکوشند که کنترل شهر را دوباره به دست بگیرند. نیروی هوایی عراق هم چندین حمله به این شهر داشته است.

شهر ۲۰۰ هزار نفری تلعفر، با جمعیتی مخلوط از شیعه و سنی که بین موصل و مرز سوریه قرار دارد در سحرگاه روز دوشنبه سقوط کرد و به دست نیروهای شورشی افتاد. ساکنان این شهر عمدتا از ترک های عراق هستند.
سربازان آمریکایی

آمریکا قصد دارد ۲۷۵ نیروی متخصص نظامی برای حفاظت از سفارتخانه‌اش به عراق اعزام کند

در استان انبار در غرب بغداد یک هلیکوپتر دولتی بر اثر شلیک پیکارجویان داعش در نزدیکی شهر فلوجه سقوط کرد. آنها می‌گویند که تانکهای زیادی را برای نبرد به این منطقه فرستاده‌اند. آنها همچنین می‌گویند که نیروهای دولتی مستقر در یک پادگان نظامی در نزدیکی رمادی، پایتخت این استان فرار کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران برای مشورت و هماهنگی با نیروهای شبه‌نظامی شیعه (داوطلب) در بغداد است.

در کنار مذاکرات در مورد مسائل هسته‌ای ایران در وین، مقامات آمریکایی با همکاران ایرانی خود گفتگوی کوتاهی هم در باره مسائل عراق داشتند اما آنها گزارش‌ها در مورد هرگونه همکاری نظامی را مردود شمردند.

سازمان ملل می‌گوید که جنگجویان سنی از زمان شروع پیکارها در هفته گذشته صدها نفر را بدون محاکمه اعدام کرده‌اند.

ناوی پیلای، رئیس بخش حقوق بشر سازمان ملل گفت که کشتارهای سازمان‌یافته در شمال عراق می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود.
نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق

نچیروان بارزانی گفت که دولت شیعه عراق به مناطق سنی‌نشین کشور کم‌توجهی می‌کرد، و آنزمان راه حل سیاسی تنها راه موجود بود

این تفسیر خانم پیلای بعد از انتشار تصاویر اعدام دسته‌جمعی توسط پیکار‌جویان سنی در اینترنت منعکس شد.

نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در مصاحبه خود با بی‌بی‌سی گفت که دولت شیعه عراق به مناطق سنی‌نشین کشور کم‌توجهی می‌کرد، و آنزمان راه حل سیاسی تنها راه موجود بود.

او گفت ایجاد یک منطقه خودمختار سنی می‌تواند به حل بحران کمک کند و ادامه داد: “باید تصمیم را به ساکنان مناطق سنی‌نشین واگذاریم ولی فکر می‌کنم برای آنها هم بهترین مدل همین باشد. اول باید آنها تصمیم بگیرند که دقیقا چه می‌خواهند… به نظر ما بهترین راه حل، تشکیل یک منطقه خودمختار سنی‌نشین است، مانند آنچه ما در کردستان داریم”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates