19.06.2014

نمایندگان مجلس ایران به دنبال قانونی کردن طرح امر به معروف

بی‌بی‌سی: گشت ارشاد در چند سال گذشته بخشی از وظیفه امر به معروف در زمینه پوشش را به عهده داشته

شماری از نمایندگان مجلس ایران با تهیه طرحی قصد دارند از مجریان امر به معروف و نهی از منکر “حمایت ویژه” کنند.

بر اساس طرحی که کمیسیون فرهنگی مجلس ایران تهیه کرده، هیچ نهادی اجازه ندارد آمران به معروف را بازداشت یا مجازات کند.

همچنین مجازات‎هایی برای تعرض‌کنندگان به آمران به معروف و نهی‌کنندگان از منکر در نظرگرفته شده است.

به گفته مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیته طرح امر به معروف و نهی از منکر مجلس، در این طرح مجریان امر به معروف و نهی از منکر از “برخورد فیزیکی” منع شده‌اند.

او به خبرگزاری مهر گفته برای تهیه این طرح با شخصیت‌های مذهبی مانند محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان و محمدتقی مصباح یزدی، عضو دیگر مجلس خبرگان مشورت شده است.

نمایندگان مجلس در سال‌های گذشته چند طرح برای ساماندهی امر به معروف و نهی از منکر تهیه کرده‌اند که هیچ کدام به تصویب نهایی نرسیده است.
از گران‌فروشی تا نصب ماهواره

امر به معروف و نهی از منکر از مواردی است که همواره محافظه‌کاران در ایران بر اجرای آن تاکید کرده‌اند اما تعریف مدونی از مصادیق و شیوه اجرای آن وجود ندارد.

بر اساس یکی از طرح‌هایی که سال ۱۳۹۱ در مجلس تهیه شده، امر به معروف و نهی از منکر باید در ۹ زمینه، شئون و حدود اسلامی، عفت عمومی، خانواده، امنیت اجتماعی، گران‌فروشی و کم‌فروشی، حقوق شهروندی، رشوه، رباخواری و بهداشت عمومی و محیط زیست انجام شود.

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج امروز در همایشی گفته شورای امر به معروف و نهی از منکر به این نتیجه رسیده “مهم‌ترین منکری که باید در کشور به آن توجه و با آن مبارزه کرد، بحث ماهواره‌ای و شبکه‌های خارجی است که ریشه بسیاری از منکرات دیگر است.”

در طرح جدید کمیسیون فرهنگی مجلس گفته شده امر به معروف و نهی از منکر فقط “زبانی” است و کسی حق توهین، افترا و ضرب و جرح ندارد. بر اساس طرح پیشین نمایندگان هم، آمران به معروف حق ندارند به حریم شخصی مردم تجاوز کنند.

طرح جدید مجلس باید ابتدا به تصویب کمیسیون فرهنگی برسد و بعد برای بحث در صحن علنی مطرح شود.

این هفته کلیک ۱۹۵ نماینده مجلس ایران در ادامه ابراز نگرانی چهره‌های سیاسی و مذهبی درباره رواج بی‌حجابی در ایران، در بیانیه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری، خواهان پیگیری جدی این موضوع شده‌اند و درباره “پیامدهای جبران‌نشدنی” بی‌توجهی به حجاب هشدار داده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates