19.06.2014

وزیر خارجه ایران از آغاز نگارش متن توافق هسته‌ای با ۱+۵ خبر داد

بی‌بی‌سی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است ﻧﮕﺎرش ﻣﺘﻦ ﺗﻮاﻓﻖنامه جامع هسته‌ای با شش قدرت جهانی آغاز شده است.

آقای ظریف روز چهارشنبه ۱۸ ژوئن / ۲۷ خرداد به خبرنگاران گفت که کار نگارش این توافق‌نامه از بعد از ظهر این روز شروع شده است.

او در عین حال از باقی‌ماندن “اختلاف بسیار اساسی” بین ایران و کشورهای ۱+۵ خبر داده است.

به گفته محمدجواد ظریف، طرفین مذاکرات درباره عنوان این توافق‌نامه به اشتراک نظر رسیده‌اند که قرار است “ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﻗﺪام ﻣﺸﺘﺮک ﺟﺎﻣﻊ” خوانده شود.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد در وین پایتخت اتریش آغاز شد.

این مذاکرات با هدف دست‌یابی به توافقی جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شود.

روز سه‌شنبه بعد از پایان اولین نشست عمومی دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۵+۱ مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از “تمرکز بر متن توافق‌نامه احتمالی” خبر داده بود.
‘اختلافات بسیار اساسی’

وزیر امور خارجه ایران که ریاست هیئت مذاکره‌کننده این کشور را در مذاکرات وین بر عهده دارد، گفته است ﺑرخی مواضع ﮔﺮوه ۵+۱ “ﮐﺎﻣﻼ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل” اﺳﺖ و ابراز امیدواری کرده که “واﻗﻊ‌ﺑﯿﻨﯽ” در پیش بگیرند.

کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین، می‌گوید اشاره آقای ظریف احتمالا به اختلاف‌نظرها درباره شمار سانتریفوژها است.

طبق برخی گزارش‌ها ۱+۵ خواستار کاهش شدید شمار دستگاه‌های سانتریفوژ ایران است ولی هیئت ایرانی آن را نمی‌پذیرد.

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های مطلع از روند مذاکرات که پشت درهای بسته انجام می‌شود، گزارش داده بود که عمده‌ترین مساله مورد اختلاف تعداد سانتریفوژهای ایران است.

بنابراین گزارش ایران می‌خواهد تقریبا حدود ۲۰ هزار سانتریفوژ فعال کنونی را نگه دارد اما آمریکا خواستار محدود کردن آن به فقط چند صد سانتریفوژ است.

مسائل مورد اختلاف دیگر به نحوه اصلاح یا بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و همچنین تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی قم مربوط می‌شود.

گری سامور که تا سال گذشته عضو تیم مذاکره کننده آمریکا بود و اکنون در اندیشکده مرکز بلفر هاروارد کار می‌کند، به این خبرگزاری گفته است:‌ “بعید است که تا پایان ماه ژوئیه توافقی صورت گیرد مگر آن‌که ایران حاضر به دادن امتیازی بزرگ باشد.”
آمادگی ایران برای رفع تدریجی تحریم‌ها

در همین حال خبرگزاری‌ها از قول عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران، نوشته‌اند که ایران با رفع تدریجی تحریم‌ها مشکلی ندارد. آقای عراقچی گفته این یک “واقعیت” است که تحریم‌ها نمی‌تواند یک‌باره برداشته شود.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای در حالی در جریان است که حدود یک ماه به پایان فرصت تعیین‌شده برای رسیدن به یک توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است.

بر اساس توافق‌نامه ژنو، این فرصت برای شش ماه دیگر قابل تمدید است.

آقای ظریف در هنگام ورود به وین با اشاره به “بحث‌های متعدد” با گروه ۱+۵ در ماه‌های اخیر گفته بود: “فکر می‌کنم باید در این مرحله کار نگارش متن توافق نهایی آغاز شود.”

او امکان تمدید توافق موقت فعلی تا شش ماه دیگر راه هم مطرح کرد، اما گفت: “آنچه از بازیگران مختلف غربی به اشکال مختلف دیده و شنیده‌ایم، آنها نیز ابراز علاقه کرده‌اند که در همین فرصت تعیین شده شش‌ماهه مذاکرات به نتیجه برسند.”

به گفته کسری ناجی، خبرنگار ما در محل مذاکرات، جنب و جوش هیئت‌های دیپلماتیک ادامه دارد و مشهود است که با انرژی بیشتری به مذاکرات ادامه می‌دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates