20.06.2014

سفر میلیاردی هنرمندان به برزیل

روز: گزارش روز: انتشار تصاویر و اخبارسفر4 میلیارد تومانی هنرمندان به برزیل، جنجال جدیدی را دامن زده است و همچنان درباره منبع تهیه هزینه این سفر شایعات گوناگون بر سر زبانهاست.

حضور چند بازیگر زن در میان مسافران، این پرسش را بوجودآورده است که چرا درحالیکه زنان ایرانی نمی توانند در کشور خود وارد استادیوم‎ها شوند، هنرمندان زن با صرف هزینه کلان راهی سفر برزیل شده اند.

رضا یزدانی، حسام نواب‌صفوی، پژمان جمشیدی، سیاوش خیرابی، فاطمه گودرزی، مهراب قاسم‌خانی، سیدجواد هاشمی، محسن تنابنده، لیندا کیانی، نرگس محمدی، کامران تفتی، مهران غفوریان، محمدرضا شریفی‌نیا، یوسف طاهریان، سحر زکریا، بابک اردلان و مهدی پاکدل هنرمندانی هستند که بعنوان” یار دوازدهم” تیم ملی فوتبال به برزیل سفر کرده‌اند.

نیوشا ضیغمی، لاله اسکندری، بابک حمیدیان، امیرحسین رستمی، حمید گودرزی، پژمان بازغی، امین حیایی، آشا محرابی، رویا تیموریان و مسعود رایگان افرادی اند که از سفر به برزیل باز مانده اند.

اظهار نظرهای فراوانی در مورد لیست هنرمندان اعزامی و محل تامین بودجه این سفر در رسانه منتشر شده است تا جایی که برخی خبرگزاری‎ها ضمن اعلام این خبر که ایران رکوردار سفر مجانی افراد به جام جهانی است این سوال را مطرح کرده‎اند که چگونه افرادی چون محمدرضا شریفی‎نیا، همواره سر لیست سفرهای حج و عمره و دیگر سفرهای دولتی هستند؟

پروژه یار دوازدهم

اواخر فروردین امسال و در نشستی مطبوعاتی اعلام شد که 40 نفر از هنرمندان در قالب پروژه ای با نام «یار دوازدهم» برای ایجاد روحیه و انگیزه برای فوتبالیست های ایرانی و حمایت از تیم ملی ایران و با هزینه 4 میلیارد تومانی به برزیل اعزام خواهند شد. این نشست با حضور محمدحسین لطیفی(کارگردان)، سید جواد هاشمی(تهیه‌کننده)، سردار علی‌ محمدی و محمدرضا گلزار (بازیگر) برگزار شد.
سید جواد هاشمی در این نشست گفت: “برای اولین بار است که در تاریخ کشورمان به حمایت از تیم ملی در جام جهانی که مهمترین تورنمنت ورزشی جهان است از تیم هنرمندان پرداخته می‌شود. ”

هاشمی اعلام کرد که این پروژه با سرمایه گذاری «هومن طالبی» و با حمایت معنوی اتحادیه فوتبال ایران انجام خواهد شد.

پس از چند روز خبرهایی از اختلاف بین مدیران این پروژه به گوش رسید و در نهایت اعلام شد که هومن طالبی از این پروژه کناره‎گیری کرده است. طالبی که پیش از این و در شهریور 1390 به عنوان سرپرست استادیوم یکصدهزارنفری آزادی منصوب شده بود، پس از انتشار خبر انصرافش از این پروژه گفت: “سیدجواد هاشمی به عنوان تهیه‌کننده، به صورت صوری با ما قرارداد بست تا مجوز فیلمبرداری برای ۶ مستند و یک مسابقه ۵۲ قسمتی را از وزارت ارشاد برای ما دریافت کند. قراردادی رسمی هم با ما امضا کردند که در آن تمام حق و حقوق مستندها را به ما واگذار کردند. هاشمی بعد از این کار خود را با هنرمندان همراه کرد و در انتهای کار زمانی که دوستان قرار بود به جام جهانی اعزام شوند با اعلام انصراف من، خودش همراه آژانس «تعطیلات رویایی» هنرمندان را به جام جهانی برد.”

این اختلاف‎ها و حاشیه‎های آن منجر به انصراف افرادی مانند محمدرضا گلزار، محمد حسین لطیفی و امین حیایی از سفر به برزیل شد. طالبی هم اعلام کرد که “به همراه سردار عزیز محمدی به زودی شکواییه خود را به مجمع صنفی تهیه‌کنندگان، حراست صدا و سیما، حراست ارشاد و سازمان میراث فرهنگی می‌دهیم ،چرا که حق و حقوق این پروژه طبق قرارداد تا ابد در اختیار ماست و آقای هاشمی حقی در این‌باره ندارد و مبلغ ۴۰ میلیون تومان از قرارداد ۲۹۰ میلیونی خود را هم دریافت کرده است. من برای چند مراسمی که پیش از رفتن هنرمندان برگزار شد و مبلغی که به برخی هنرمندان پرداخت کردم بالای یک میلیارد تومان از دست دادم. مستند هم که قرار بوده ساخته شود بلاتکلیف مانده است. در صورت ساخت فیلم توسط محمد جواد هاشمی و هنرمندان اعزامی به برزیل، ما اجازه پخش فیلم را نخواهیم داد چون این حق در اختیار ماست.”
در این بین خبرها حکایت از این دارد که قرار است پروژه «یار دوازدهم» در قالب مجموعه مستند 22 قسمتی برای شبکه نمایش خانگی و در حاشیه بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ساخته ‌شود.

اسپانسر جدید

مدیر تولید «یار دوازدهم» درباره «هومن طالبی» که از او به عنوان اسپانسر پروژه یاد شده بود و همچنین ارتباط این مجموعه مستند با اتحادیه مدیران باشگاه‌های فوتبال و سردار عزیزالله محمدی گفت : “ایشان دیگر در پروژه حضور ندارند و الان آژانس مسافرتی “تعطیلات رویایی” و سرمایه‌گذار شخصی، اسپانسر پروژه هستند. همچنین پروژه هیچ ارتباطی به اتحادیه باشگاه‌ها ندارد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates