22.06.2014

هراتی یا «مدحی باند هاشمی» بازداشت شد

خودنویس: هراتی که پس از مدت‌ها زندگی خارج از کشور، پس از روی کار آمدن حسن روحانی به ایران بازگشته و در جمع مشاوران هاشمی رفسنجانی قرار گرفته بود، بازداشت شد.
عبدالحسین هراتی، چهره مرموزی که اندکی قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ از ایران خارج شده، در سوریه از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تقاضای پناهندگی سیاسی کرده و شهروندی استرالیا را کسب نموده بود، در ایران بازداشت شد.

وی که به هنگام اقامت در خارج از ایران، طی نامه‌ای خطاب به مهدی کروبی، با اشاره به حوادث دهه شصت، از آن زمان تحت عنوان «تونل وحشت تاریخ معاصر ایران» یاد کرده و به اعدام‌های سال ۶۷ اشاره نمود، حدود پنج سال قبل طی یک سخن‌رانی در مالزی نیز گفت که روح‌الله خمینی قصد قتل حسین‌علی منتظری و اعدام یکصد نفر از نزدیکانش را داشت که با گریه اکبر هاشمی رفسنجانی و قبول استعفا توسط منتظری، منصرف شد.

هراتی پس از سال‌ها اقامت در خارج از کشور و اخذ شهروندی استرالیا، پس از پیروزی حسن روحانی به کشور بازگشت، در حلقه مشاوران هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافت و اردیبهشت ماه گذشته به سمت سرپرستی کل اداره اسناد و مدارک دانشگاه آزاد منصوب شد.

پس از جنجال بر سر این انتصاب و فاش شدن فعالیت‌های عبدالحسین هراتی، وی عزل شد و نامش با این نصب و عزل جنجالی در صحنه سیاسی جمهوری اسلامی بر سر زبان‌ها افتاد.

همچنین عکسی از عبدالحسین هراتی در دیدار هیات پارلمانی ایتالیا با هاشمی رفسنجانی منتشر شد که وی را در جایگاه مشاوران رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌داد. این روی‌داد باعث شد تا محمدحسین صفار هرندی در جلسه مجمع تشخیص از رفسنجانی توضیح بخواهد .

رفسنجانی در پاسخ صفار هرندی گفت: «ایشان در دوران ریاست‌جمهوری بنده بدون هیچ سابقه سوء مدتی در اواخر دوره با معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری همکاری انتشاراتی داشت که البته بنده هم حکم نداده بودم».

وی اضافه کرد: «بعد از پایان آن دوره وی منفصل و مدت‌ها از وی بی‌خبر بودیم تا این‌که اخیراً با مراجعه به رییس دفتر این‌جانب و اعلام آمادگی برای همکاری و خدمت به نظام، بدون اطلاع از سوابق چند سال گذشته ایشان، در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار شد که بلافاصله پس از افشای مقاله هتاکانه، از مسوولیت چند روزه خود عزل شد و در دفتر هم من حکم نداده بودم و مشاور بنده هم نبود و در دفتر بنده هیچ‌گونه مسوولیتی ندارد».

با بالا گرفتن دعوای جناحی بر سر انتصاب هراتی به به مقامی در دانشگاه آزاد، پاسخ این سوال بزرگ هنوز مبهم است که چگونه این فرد پناهنده سیاسی با فعالیت گسترده‌ای که در ظاهر علیه رهبری کنونی و پیشین نظام صورت می‌داد، پس از اخذ شهروندی استرالیا بدون هیچ مشکلی وارد ایران شد و مدتی در جایگاه مشاوران مجمع تشخیص و سرپرستی اداره کل اسناد دانشگاه آزاد نشست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates