25.06.2014

تصویب کلیات طرحی در تعیین ۲ تا ۵ سال زندان برای انجام وازکتومی در ایران

بی‌بی‌سی: وزارت ارشاد موظف شده “اشخاص حقوقی که هرگونه تبلیغی در خصوص تحدید موالید کنند” را شناسایی و به “مراجع صالح قضایی” معرفی کند

مجلس ایران کلیات طرحی را به تصویب رسانده که به موجب آن، اقدام کنندگان به “سقط جنین، عقیم‌سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری” به دو تا پنج سال زندان محکوم می شوند.

بر مبنای این طرح، همچنین وزارت ارشاد موظف شده “اشخاص حقوقی که هرگونه تبلیغی در خصوص تحدید موالید کنند” را شناسایی و به “مراجع صالح قضایی” معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در جلسه علنی سوم تیر (۲۴ ژوئن)، کلیات این طرح علی رغم مخالفت دولت حسن روحانی، با ۱۰۶ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع به تصویب نمایندگان رسیده است.

نمایندگان مجلس نهم، در اواخر فروردین ماه گذشته یک فوریت همین طرح را به تصویب رسانده و اقدام خود را “در راستای بیانات مقام معظم رهبری در بازنگری سیاست‌های جمعیتی و اتخاذ مسیر هوشمندانه برای افزایش جمعیت” دانسته بودند.

آیت الله خامنه ای در مرداد ۱۳۹۱ با تاکید بر اینکه “در سیاست تحدید نسل حتما باید تجدیدنظر بشود” گفته بود: “همان طور که یک وقتی امام فرمودند، رقم ۱۵۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون را اول امام گفتند، و درست هم هست، باید برسیم به آن رقم ها.”

آقای خامنه ای در مرداد سال ۱۳۹۰ هم در سخنانی در جمع مسئولین نظام تاکید کرده بود: “من معتقدم که کشور ما با امکاناتى که داریم، می‌تواند ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت داشته باشد. هر اقدام و تدبیرى که می‌خواهد براى متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از ۱۵۰ میلیون انجام بگیرد.”

دفاع از موضوع رسیدن جمعیت ایران به ۱۵۰ میلیون نفر، پیش از آن از جانب محمود احمدی نژاد صورت گرفته بود، ولی تا قبل از اظهار نظرهای آیت الله خامنه ای واضح نبود که مواضع آقای احمدی نژاد در این زمینه، در راستای دیدگاه های رهبر ایران است.

به دنبال موضع‌گیری های آقای خامنه‌ای، مجلس نهم قانون مصوب سال ۱۳۷۲ برای کنترل جمعیت را اصلاح و اعلام کرد که تمام قوانینی که محدودیت هایی را در زمینه تعداد فرزندان وضع می‌کنند، لغو می‌شوند.

نمایندگان حاضر در جلسه امروز مجلس، پس از تصویب کلیات “طرح محدود سازی روش های جلوگیری از بارداری”، با هدف “ارتقای طرح” آن را با به کمیسیون بهداشت و درمان فرستاده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates