25.06.2014

جنتی(توله): نباید شبکه‌های اجتماعی فقط محلی برای تاخت و تاز سکولارها باشد

رادیوفردا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با هشدار به موافقان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت که نباید اجازه داد این رسانه‌ها تنها «محلی برای تاخت و تاز سکولارها» باشد.

خبرگزاری‌های ایرنا و مهر روز چهارشنبه، ۴ تیر، سخنان علی جنتی را بازتاب داده‌اند که بر گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی به منظور تبلیغ برنامه‌های دینی و قرآنی تاکید می‌کند.

آقای جنتی اظهار داشت: «امروز با استفاده از فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها می توانیم به تمامی خانه‌ها نفوذ کنیم و تاثیر خود را از طریق برنامه‌های فرهنگی بگذاریم.»

به گفته او، «باید به سمتی حرکتی کنیم که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ها و آموزش‌های قرآنی گسترش یابد».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حسن روحانی پیش از این نیز مخالفت خود را با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک اعلام کرده و گفته بود که این رسانه‌ها در ایران چیزی حدود چهار تا پنج میلیون کاربر دارند.

با این حال برخی محافظه‌کاران نزدیک به حکومت ایران خواهان ادامه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و محدودیت‌های اینترنتی برای شهروندان شده‌اند از جمله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، گفته است که با رفع فیلتر فیس‌بوک «سیل اهانت به پیامبر و اهل بیت به روی جوانان ما روان خواهد شد».

اما علی جنتی ماجرا را از زاویه‌ای دیگر نگاه می‌کند و در مخالفت با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «نباید وضعیت را به‌ گونه‌ای رقم بزنیم که شبکه‌های اجتماعی فقط محلی برای تاخت و تاز سکولارها باشد.»

به گفته او، البته نمی‌توان اجازه داد آن‌چه با منافع ملی ایرانیان در تضاد است از طریق فضای مجازی در اختیار عامه مردم قرار بگیرد، اما «باید از مجموعه امکاناتی که در فضای مجازی در اختیار داریم برای رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم».

وی می‌افزاید: «در فضای مجازی مجموعه مسائلی وجود دارد که با ارزش‌های اخلاقی و دینی ما در تعارض است و احیانا مفسده‌انگیز است و کسی نباید اجازه دهد که به راحتی افرادی بخواهند از طریق آنها جوانان و نوجوانان ما را اغفال کرده و بر آنان تاثیر بگذارند.»

این مقام دولت ایران در نهایت تاکید می‌کند که ماهیت فیلترینگ مورد قبول همه است، اما درباره جزئیات آن اختلاف وجود دارد، مثال این که «گروهی معتقدند وایبر باید فیلتر شود و گروهی نیز موافق این موضوع نیستند و این اختلاف نظر حتی در بین کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ نیز وجود دارد».

فیس‌بوک از دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران و اعتراضات به نتیجه این انتخابات فیلتر است. با این حال هزاران کاربر داخل ایران با ابزارهای فیلترشکن به این رسانه دسترسی دارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates