30.06.2014

روایت علی مطهری در مورد دفاع آیت‌الله خامنه‌ای از ادامه حصر موسوی و کروبی

بی‌بی‌سی: به گفته علی مطهری، آیت الله خامنه ای در باره میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفته: “جرم اینها بزرگ است و اگر امام بودند شدیدتر برخورد می‌کردند”

به گفته علی مطهری نماینده مجلس ایران، آیت‌الله خامنه‌ای اخیرا در پاسخ به درخواست این نماینده در مورد رفع حصر از میرحسین موسوی و مهدی کروبی یا محاکمه قضایی آنان، با هر دو درخواست مخالفت کرده است.

آقای مطهری در مصاحبه با سایت خبرآنلاین، به نقل از رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: “جرم اینها بزرگ است و اگر امام بودند شدیدتر برخورد می‌کردند. اگر اینها محاکمه شوند حکمشان خیلی سنگین خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهید بود. ما اکنون به اینها ملاطفت کرده‌ایم.”

علی مطهری، یکشنبه ۸ تیر (۲۹ ژوئن) تاکید کرد که آقای خامنه‌ای، اظهارات فوق را در واکنش به سخنان این نماینده مجلس بیان کرده که گفته است: “نظر من و بسیاری از افراد، ادامه حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی به نفع کشور و انقلاب نیست و ضرورتی ندارد. اگر یکی از این دو در این حال از دنیا برود، مساله به صورت یک غده چرکین برای جمهوری اسلامی باقی می‌ماند.”

به گفته آقای مطهری، وی خطاب به رهبر ایران افزوده است: “از جناب عالی درخواست می‌کنم که به قوه قضاییه دستور بدهید که این موضوع را تمام کنند. اگر لازم است محاکمه شوند، ‌همراه سایر اطراف ماجرا محاکمه شوند و به قضیه خاتمه داده شود.”

این نماینده مجلس توضیح داده که گفتگو در مورد ادامه حصر، در جریان دیدار عده ای از نمایندگان مجلس که “فرزند شهید” هستند و گروهی از فعالان فرهنگی با آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده است. وی با نقل اظهارات آقای خامنه ای ادامه داده است: “آن جلسه برای گفت و گوی بیشتر مناسب نبود.”

در دی ماه ۱۳۹۱، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران گفته بود که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران شخصا اسامی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را از میان “لیستی ۴۰ نفره” از معترضان به حکومت که قرار بوده زندانی شوند جدا کرده و مسئولیت برخورد با آنان را خود به عهده گرفته است.

در پی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲، برخی منابع از سپرده شدن پرونده زندان خانگی این افراد به شورای عالی امنیت ملی خبر دادند که منجر به گمانه زنی‌هایی در مورد امکان رفع حصر از آنها شد. با وجود این، بعدها تعدادی از مسئولان نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای، پایان زندان خانگی را منوط به تجدید نظر محصوران در دیدگاه های خود دانستند.

میرحسین موسوی کاندیدای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و همسر وی زهرا رهنورد، از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند.
گاهشمار حبس خانگی

۱۶ بهمن ۱۳۸۹
میرحسین موسوی و مهدی کروبی از وزیر کشور خواستند که مردم تهران را برای همبستگی با “قیام آزادیخواهانه مردم تونس و مصرعلیه حکومت استبدادی” به راهپیمایی دعوت کنند.
۲۱ بهمن ۱۳۸۹
بیانیه موسوی و کروبی: “آیا دردناک نیست بعد از گذشت بیش از سی سال از انقلاب، دوباره دغدغه مردم مواجهه با بازتولید همان مناسبات پادشاهی و این بار به نام دین باشد؟”
۲۲ بهمن ۱۳۸۹
تمامی خطوط تلفن همراه و ثابت مهدی کروبی، همسر و فرزندانشان قطع شده است. هیچ اطلاعی از شرایط و وضعیت آنها در دست نیست.
۲۶ بهمن ۱۳۸۹
نمایندگان مجلس در میان نطق غلامعلی حدادعادل شعار دادند: “مرگ بر موسوی و کروبی”. شهاب‌الدین صدر که ریاست مجلس را برعهده داشت، با نمایندگان همراهی کرد.
۲۷ بهمن ۱۳۸۹
حصر خانگی موسوی و رهنورد که از ۲۵ بهمن آغاز شده بود، کامل و آخرین ارتباطات محدود آنها قطع شد. محافظان هم عزل شدند و ماموران امنیتی جای آنها را گرفتند.
۲۸ بهمن ۱۳۸۹
صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی بعد از نامه نمایندگان مجلس اعلام کرد که دستگیری موسوی و کروبی هنوز هم به مصلحت نیست.
۲۶ اسفند ۱۳۸۹
گروهی از رهبران سابق جهان در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز نگرانی از “ناپدید شدن” موسوی و کروبی، درباره خطر بی‌اعتباری نهادهای زیر نظر او هشدار دادند.
۱۰ فروردین ۱۳۹۰
میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی که مدتی بیمار بود، چهارشنبه ۱۰ فروردین درگذشت.
۳ اردیبهشت ۱۳۹۰
فاطمه کروبی بعد از ۷۱ روز تحمل حبس خانگی جهت پیگیری امور درمانی از حبس خارج شد.
۵ شهریور ۱۳۹۰
شش ماه و ده روز پس از آغاز حصر، فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی، اعلام کرد آقای کروبی از اول رمضان به خانه جدید منتقل شده و در بازداشت انفرادی به سر می‌برد.
۱۶ شهریور ۱۳۹۰
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد پس از گذشت ۷ ماه حبس برای نخستین‌بار با حضور در خانه یکی از دختران، همزمان با سه فرزندشان دیدار کردند.
۳۱ شهریور ۱۳۹۰
فاطمه کروبی در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشت: “آقای کروبی از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دسترسی به کتاب، روزنامه، هواخوری و … برخوردار نبوده است.”
۲۰ بهمن ۱۳۹۰
در آستانه یکمین سال زندان خانگی و بلافاصله پس از انتشار نامه مشترک فرزندان آنها، دختران موسوی تهدید به بازداشت شدند و یکی از آنان از تدریس در دانشگاه منع شد.
۱۲ اسفند ۱۳۹۰
در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم، مهدی کروبی و میرحسین موسوی در مورد شرکت در این انتخابات اظهارنظر کردند و در پی این اظهار نظر بر محدودیت‌های آنها افزوده شد.
۲۶ فروردین ۱۳۹۱
در چهاردهمین ماه از حبس خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی دادستان تهران از آنان خواست که به دامن نظام برگردند زیرا هنوز دیر نشده است.
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
مهدی کروبی ۱۵ ماه پس از آغاز حبس برای ساعاتی به منزل شخصی خود در جماران برده شد و توانست به طور محدود و زیر نظر ماموران امنیتی با همسر و فرزندان خود دیدار کند.
۲۷ ادریبهشت ۱۳۹۱
ماموران امنیتی دو روز پیش میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را به دیدار خانم نواب صفوی، مادر زهرا رهنورد بردند.
۲۶ تیر ۱۳۹۱
بعد از گذشت چهار روز از تاریخ درگذشت زینب کروبی، خواهر مهدی کروبی، ماموران امنیتی آقای کروبی را به منزل او بردند.
۲۵ مرداد ۱۳۹۱
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی در نامه‌ای از قطع دیدارهای خود با همسرش خبر داد.
۲ شهریور ۱۳۹۱
میرحسین موسوی که در پی حبس خانگی ۵۵۵ روزه دچار عارضه قلبی شدید شد، در میان تدابیر شدید امنیتی به بخش سی‌سی‌یو یکی از مراکز تخصصی قلب تهران منتقل شد.
۲ آذر ۱۳۹۱
در پی عدم بهبود وضعیت جسمی مهدی کروبی و نگرانی و پیگیری خانواده ایشان؛ سرانجام مقامات امنیتی با انتقال آقای کروبی به بیمارستان موافقت کردند.
۹ دی ۱۳۹۱
صادق کاظمی، پدر زهرا رهنورد در سن ۹۳ سالگی بر اثر بیماری درگذشت. آقای کاظمی از مدتی پیش به علت عفونت ریه و عوارض ناشی از کهولت سن در بیمارستان بستری بود.
۴ بهمن ۱۳۹۱
یک کارگروه سازمان ملل متحد، ادامه حصر خانگی میرحسین موسوی و کروبی را غیرقانونی و مصداق “بازداشت خودسرانه” خوانده و خواهان آزادی فوری آنها شده است.
۲۳ بهمن ۱۳۹۱
در آستانه آغاز سومین سال حصر، ماموران امنیتی با حمله به منزل دو دختر موسوی و رهنورد به تفتیش چند ساعته منزل پرداخته و دختران آنها را بازداشت کردند.
۱۵ مرداد ۱۳۹۲
میرحسین موسوی برای انجام آزمایش‌های پزشکی و طی فرایند درمانی، به مدت ده روز در بیمارستان سینا بستری شد.
۲۰ شهریور ۱۳۹۲
همزمان با انتصاب علی شمخانی به دبیری شورای امنیت ملی، محمدتقی کروبی، فرزند کروبی از موافقت رهبر ایران برای ارجاع پرونده حصر به شورای عالی امنیت ملی خبر داد.
۱ مهرماه ۱۳۹۲
عکسی از محل حصر خانگی مهدی کروبی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد او از دسترسی به نور طبیعی محروم است.
۶ مهر ۱۳۹۲
آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله صانعی و آیت‌الله بیات زنجانی در دیدار با اعضای مجمع نیروهای خط امام ادامه حصرها و حبس‌های زندانیان سیاسی را محکوم کردند.
۱۵ مهر ۱۳۹۲
مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری به عنوان اولین مقام رسمی تایید کرده است که پرونده آقایان موسوی و کروبی در شورای امنیت ملی تحت بررسی است.
۳۰ مهر ۱۳۹۲
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران “اطلاعات منتشر شده توسط نزدیکان مهدی کروبی و نتیجه آزمایشگاه و تشخیص پزشکی او” را “زنگ خطری جدی” در مورد سلامت او دانست.
۱ آبان ۱۳۹۲
میرحسین موسوی برای چکاپ دوره‌ای پزشکی و ام‌آر‌آی به مرکز پزشکی نور منتقل و پس از انجام آزمایش‌های لازم به حصر خانگی بازگردانده شد.
۲ آبان ۱۳۹۲
نرگس موسوی گفت پس از آنکه در عید غدیر همراه با خواهرش اجازه دیدار دو ساعته با پدر و مادرشان پیدا کردند و به ملاقات آنها رفتند، مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند.
۲۲ بهمن ۱۳۹۲
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، به مناسبت هزارمین روز حبس رهبران جنبش سبز در پیامی ویدئویی از وضعیت جسمی آقای کروبی اظهار نگرانی کرد.
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
آقای موسوی به دلیل بیماری قلبی به بیمارستان منتقل و جراحی شد

مهدی کروبی، دیگر کاندیدای معترض و همسر وی فاطمه کروبی نیز، از همان زمان در حصر قرار گرفتند اما خانم کروبی چندی بعد از حصر خارج شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates