03.07.2014

ایران برای مبارزه با داعش ‘جت‌های سوخو به عراق داده است’

بی‌بی‌سی: کارشناس موسسه مطالعات استراتژیک می‌گوید طرح، شماره سریال و علایم دو هواپیما یکی است اما در سوخو ایران (سمت راست) نقش‌ها تغییر کرده و پرچم ایران هم کشیده شده است

شواهد قوی در عراق نشان می‌دهد ایران برای مبارزه با نیروهای داعش جت‌های جنگنده سوخو در اختیار دولت عراق گذاشته است.

روسیه چند روز پیش چند هواپیمای سوخو به عراق کلیک تحویل داد.

اما تحلیل‌های موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن نشان می‌دهد که هواپیماهای تحویل داده شده در تاریخ یک ژوئیه، دهم تیرماه، در اصل از ایران فرستاده شده است.

جاناتان مارکوس، خبرنگار بی‌بی‌سی در امور دیپلماتیک می‌گوید که ارسال هواپیما در حالی که آمریکا هم هواپیما به عراق فرستاده، به معنای آن است که ایران و آمریکا در عراق در کنار هم فعالیت می‌کنند.

آمریکا در عراق از هواپیماهای بدون سرنشین و هلی‌کوپتر برای دریافت اطلاعات نیروهای داعش یا دولت اسلامی عراق و شام استفاده می‌کند.

جوزف دمپسی، تحلیلگر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک کهکلیک ویدئوهای منتشر شده توسط ارتش عراق را بررسی کرده، به بی‌بی‌سی می‌گوید هواپیماهای ‘سوخو سو-۲۵’ معروف به ‘پاقورباغه’ در اصل جت‌های متعلق به ایران است.

به گفته آقای دمپسی شماره سریال هر دو هواپیمای ایرانی و عراقی مانند هم است

سوخو ۲۵ جنگنده‌های تک‌سرنشین دو موتوره است که کارکردش بیشتر پشتیبانی از نیروهای زمینی است.

به گفته آقای دمپسی، از “تحلیل تصاویر” می‌توان به این نتیجه رسید که “علایم، شماره سریال‌ها و طرح روی بدنه هواپیما‌ها با آنچه از هواپیماهای ایران می‌دانیم، مشابه است.”

ایران شمار کمی از جت‌های سوخو سو-۲۵ دارد که در اختیار سپاه پاسداران است.

بیشتر این هواپیما‌ها جزو‌‌ ۷ فروند سوخو نیروی هوایی عراق است که در جنگ اول خلیج فارس، هنگام جنگ با نیروهای آمریکا در ایران پناه گرفتند.

بر خلاف خواسته عراق، ایران این هواپیما‌ها را به بغداد پس نداد و در نیروی هوایی به کار گرفت.

در حال حاضر مشخص نیست که خلبان‌های کدام کشور این سوخو‌ها را هدایت می‌کنند.

به گفته کار‌شناس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، خلبان‌های عراقی توانایی هدایت این هواپیما‌ها را داشته‌اند، اما ۱۱ سال است که تمرین نکرده‌اند.

هفت فروند سوخو عراقی در جنگ اول خلیج فارس از ترس نیروهای آمریکایی به ایران پناه بردند

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates